بازی ایرانی «هی تاکسی»، یک مسافرکشی تمام عیار

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر:استودیو “گلیم گیمز” با عنوان موتوری شناخته می‌شود. بازی دو بعدی آرکیدی که توانست در دل طرفداران این سبک جا باز کند و مدت‌ها در تلفن‌های هوشمند آن‌‌ها باقی بماند. حال در اولین نگاه به هی تاکسی می‌توان شباهت‌های زیادی را میان این دو اثر دید که شامل باقی ماندن عناصر محبوب موتوری و اضافه شدن ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید به آن است که ماحصل کار خلق عنوانی آرکید/امتیازی است که رگه‌هایی از شبیه‌‌سازی نیز در آن دیده می‌شود.

1660-footofan_com

پس از وارد شدن به بازی انتخاب اسم راننده، وارد بخش آموزشی بازی می‌شوید. یعنی جایی که به شما آموزش داده می‌شود برای روشن کردن ماشین خود ابتدا دکمه استارت را نگه داشته، سپس با استفاده از دو دکمه گاز و ترمز و عوض کردن لاین ماشین‌ به وسیله کشیدن دست به سمت بالا و پایین بر روی صفحه اقدام به سوار کردن مسافران و پیاده کردن آنان در محل‌های مورد نظر کنید. همانطور که گفته شد می‌توان رگه‌هایی از یک بازی شبیه‌ساز را در هی تاکسی دید، برای مثال اتومبیلتان  بسته به نحوه رانندگی شما آسیب می‌بیند و این آسیب‌ها می‌توانند ناشی از تصادف با دیگر ماشین‌ها یا عواملی همچون سرعت‌گیر یا چاله چوله‌های خیابان باشند و یا آسیب‌هایی که اجزای داخلی آن مانند موتور و شمع و لنت ترمز و… می‌بینند. سیستم سوار و پیاده‌کردن مسافران از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است، در خیابان‌ بازی چهار لاین در کنار یکدیگر قرار دارند که مسافران ممکن است در هریک از این لاین‌ها در انتظار تاکسی باشند. شما می‌بایست با یک زمان‌بندی مناسب و با‌ جلوگیری از برخورد با دیگر وسایل نقلیه موجود در خیابان در کنار مسافران بایستید و آنان را سوار کنید. در هنگام پیاده کردن آنان نیز یک منطقه کوچک درجه بندی شده برروی لاین مورد نظر ظاهر می‌شود که هرچقدر شما بتوانید نزدیکتر به وسط آن ترمز زده و مسافران را پیاده کنید، پول بیشتری از آنان دریافت می‌کنید و درغیر اینصورت یا مبلغ بسیار کمی دریافت کرده و یا اگر مسافرتان از اعصاب درست و حسابی بهره نبرده باشد حتی مقداری پول نیز از دست بدهید! واحد پول بازی سکه‌هایی است که می‌توانید بطور رندوم در خیابان جمع‌آوری کنید و یا با رساندن مسافران به مقصد مورد نظرشان از آنان دریافت کنید. با جمع‌ کردن پول خود می‌توانید صدمات وارد شده به ماشین را جبران کنید یا اقدام به اسپرت کردن ماشین یا حتی خرید یک ماشین جدیدتر نیز بکنید! اسپرت کردن ماشین تنها شامل اضافه کردن باله، سپر اسپورت و تعویض رینگ و لاستیک و می‌شود و در بخش خرید آن شاهد طیف کوچکی از اتومبیل‌های مورد استفاده برای تاکسی‌رانی از پراید تا تویوتا کمری هستیم که به ترتیب رنج قیمت پایین تا بسیار بالا در بر می‌گیرد. اما مصارف پول در بازی تنها به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود بلکه اگر در خیابان‌های شهر اقدام به قانون‌شکنی‌هایی مانند رد کردن چراغ قرمز، تصادف با دیگر اتومبیل‌ها، بوق زدن یا توقف در مکان‌های ممنوعه و… کنید جریمه می‌شوید و مبلغ قابل توجهی از حساب شما کم می‌شود.
1661-footofan_com
به اندازه کافی از گیم‌پلی هی تاکسی صحبت کردیم و حال نوبت آن است تا به بخش‌های دیگر این بازی بپردازیم. یکی از نکات مثبت این بازی قطعا طراحی زیبا و چشم‌نواز آن است. رنگ‌بندی‌ها، مدل‌های ماشین‌ها و اشخاص درون آن به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده‌اند اما درعوض محیط بازی پس از مدتی به شدت خسته کننده می‌شود چرا که تنها شاهد تکرار عبور از خیابان با ساختمان‌ها و جزئیات موجود در آن هستیم که فاقد هرگونه تغییر و تعویض هستند. همچنین یکی دیگر از نکات جذاب هی تاکسی موسیقی و صداگذاری بسیار جالب آن است. هریک از شخصیت‌های درون بازی از مسافران گرفته تا راننده ماشین دارای دیالوگ‌هایی با صدای خاص خودشان هستند که در طی بازی برحسب قرار گرفتن در شرایط مختلف از آنان می‌شنوید. بعضی از دیالوگ‌های استفاده شده در بازی وجهه طنز بسیار بالایی دارند و ممکن است باعث نقش بستن لبخند کوچکی برروی لب‌های شما شوند‌، برای مثال زمانیکه کنار خانمی که در حال عبور از خیابان است بوق بزنید، با دیالوگ خنده‌دار “ایکبیری” و پاسخ “هرچی گفتی خودتی” روبه‌رو می‌شوید که تنها مثال کوچکی از چندین دیالوگ پیش فرض برای شخصیت‌های بازی است. موسیقی بازی نیز بسته به سلیقه شخصی شما قابل تغییر است و می‌توانید از میان شانزده نوار کاستی که در فروشگاه بازی برای فروش گذاشته شده‌اند به دلخواه یکی را خریده و پخش کنید. البته لازم به ذکر است اکثر آهنگ‌های مورد استفاده در بازی شامل موسیقی‌های قدیمی و نوستالوژیک فارسی هستند که شاید تجربه شنیدن بسیاری از آنان با حال و هوای مسافرکشی با یک پیکان شخصی بسیار لذت‌بخش باشد!
1662-footofan_com
از کنار تمامی محاسن هی تاکسی که بگذریم، بازی دارای تعدادی مشکلات ریز و درشت است که امیدواریم با ذکر آن‌ها تیم سازنده در آپدیت‌های بعدی به فکر رفع آن‌ها باشند. یکی از مشکلاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد عدم وجود تنوع در محیط‌های بازی بود، دیگری بالا بودن هزینه‌های درون بازی نسبت به درآمد آن است که خواه یا ناخواه کاربر را مجبور می‌کند تا به سراغ پرداخت درون‌ برنامه‌ای رفته بلکه بتواند از پس خرج و مخارج بازی درآید.
 البته لازم به ذکر است هی تاکسی به صورت رایگان از فروشگاه اینترنتی بازار قابل دانلود است و پرداخت درون‌برنامه‌ای به منزله حمایت از سازندگان آن محسوب میشود. بصورت کلی تجربه این بازی مفرح را به تمامی دارندگان تلفن‌های هوشمندی آندرویدی پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانند در یک محیط شاد و جذاب به یک مسافرکشی تمام عیار بپردازند!
BAZAAR
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.