مردم مناطق مختلف جهان چه خودروهایی می‌پسندند؟

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: سلیقه مردم مناطق دنیا در انتخاب خودرو بسیار متنوع است و حتی می‌توان شیوه انتخاب خودرو را به‌نوعی مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه دانست. به همین دلیل برخی خودروها و برخی کلاس‌ها در مناطقی بسیار پرفروش هستند، درحالی‌که در مناطق دیگر چندان اقبالی نسبت به آنها نمی‌شود.

آمریکای شمالی

مهم‌ترین انتظار مردم امریکای شمالی از خودرو عملکرد (Performance) بالاست. امریکایی‌ها دوست دارند خودرویی که سوار می‌شوند درحد امکان قدرتمند بوده و توانایی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف داشته باشد. کشور امریکا با داشتن دشت‌های وسیع، صحراهای بزرگ و طبیعت وحشی، خودروهایی مقاوم، بزرگ و همه‌فن‌حریف طلب می‌کند. به همین دلیل، شاسی‌بلندها و وانت‌های غول‌پیکر فروش خیره‌کننده‌ای در امریکا دارند. البته در کنار دشت‌های باز، در امریکا شهرهای متراکم و شلوغی مانند نیویورک و شیکاگو هم هستند که خودروهایی با ابعاد کوچکتر برای تردد در ترافیک شدید و خیابان‌های باریک طلب می‌کنند. در این بخش‌ها، سدان‌های بیشتر آسیایی حرف اول و آخر را در امریکای شمالی می‌زنند. رقابت موجود در بازار امریکا بسیار سخت و نفس‌گیر است و ادامه حیات در آن برای کمپانی‌ها و نشان(برند)های مختلف به معنی مبارزه‌ای دشوار تا آخرین نفس است. زمانی که نشان(برند)های ژاپنی وارد بازار امریکا شدند، کسی آنها را چندان جدی نمی‌گرفت و حتی مدل‌های اولیه تویوتا به شدت مورد تمسخر برخی رسانه‌های امریکایی قرار گرفت؛ اما پس از سال‌ها تویوتا و سایر چشم‌بادامی‌ها به لطف مصرف سوخت بهینه، کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و طراحی مدرن و جذاب خود، آن‌قدر پیشرفت کردند که توانستند پشت غول‌های صنعت خودروسازی یعنی جنرال‌موتورز و فورد را به خاک بزنند. هم‌اکنون بازار امریکا بین نشان(برند)های امریکایی و ژاپنی تقسیم شده است و کره‌ای‌ها نیز درصدی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما در زمینه خودروهای لوکس، اروپایی‌ها و به‌ویژه آلمانی‌ها سلاطین بازار امریکا به شمار می‌روند و اثر چندانی از خودروهای اقتصادی اروپایی در امریکا دیده نمی‌شود. خودروسازان کره‌ای و ژاپنی هدف‌گذاری خود را برای کسب سهم در بازار امریکا قرار داده‌اند و به همین دلیل محصولاتی را در فهرست تولیدات خود قرار داده‌اند که مطابق با سلایق امریکایی‌هاست. طراحی خودروهای ژاپنی و کره‌ای روز به روز به سلیقه امریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شود و از نظر فنی نیز به سمتی حرکت می‌کند که مطلوب امریکایی‌هاست. حتی نام بسیاری از محصولات کره‌ای مانند توسان و سانتافه نیز از روی شهرهای امریکا انتخاب شده است. فرهنگ رانندگی امریکایی را می‌توان در شورولت سیلورادو و فورد ۱۵۰ F خلاصه کرد. پیکاپ‌های بزرگ و قدرتمندی که هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

اروپا

در اروپا شرایط با امریکا بسیار متفاوت است. سبک و سیاق اروپایی‌ها همیشه در بسیاری از موارد با امریکایی‌ها متفاوت بوده است. اروپایی‌ها استاد ساخت بهترین‌ها در هر کلاس هستند. درواقع اروپایی‌ها هم در ساخت خودروهای لوکس، هم در ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و هم خودروهای متوسط خبره هستند در نتیجه خودروهای ژاپنی، کره‌ای و امریکایی که در امریکا فروش بالایی دارند، در اروپا معمولا رتبه‌های بالای فروش را کسب نمی‌کنند. برخلاف امریکا که به علت داشتن دشت‌های باز و طبیعت خشن، خودروهای بزرگ و قدرتمند کاربرد بالایی دارند، در اروپا به دلیل وجود خیابان‌های باریک، شهرهای شلوغ و کمبود فضای پارک، خودروهای کوچک و کم‌مصرف بیشترین طرفدار را دارند. نکته دیگر درباره سلایق اروپایی‌ها این است که برخلاف امریکا، گیربکس‌های دستی در اروپا از محبوبیت بالایی برخوردارند. در اروپا خودروهای استیشن طرفدار زیادی دارند. به‌گونه‌ای که از خودروهای جمع‌وجوری مانند فولکس‌واگن گلف گرفته تا مرسدس بنز E کلاس و آئودی ۶ A نسخه‌های استیشن ساخته شده و حتی شاید بتوان محبوبیت آنها را بیشتر از خودروهای سدان دانست. چراکه خودروهای استیشن علاوه بر داشتن کیفیت رانندگی یک خودروی سدان، فضای باری در حد یک SUV را به مالکشان عرضه می‌کنند. همچنین خودروهای دیزلی نیز طرفداران بسیاری در اروپا دارند و درصد قابل‌توجهی از خودروهای در حال تردد در اروپا از پیشرانه‌های دیزلی استفاده می‌کنند. علاوه بر اینها، برخلاف امریکا که وانت‌های بزرگ فروش قابل‌توجهی دارند، در اروپا معمولا از ون برای حمل بار استفاده می‌شود و وانت‌های زیادی در خیابان‌ها دیده نمی‌شوند. ون‌هایی مانند مرسدس بنز اسپرینتر و ویتو و انواع مختلف ون‌های فولکس‌واگن با کاربری‌های متفاوت در خیابان‌های اروپا بسیار به چشم می‌خورند.

ژاپن

به گزارش پدال، ژاپنی‌ها را با نظم مثال‌زدنی‌شان می‌شناسند. درواقع ژاپنی‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ و فلسفه‌ای ناب، همواره راه خود را از سایر ملل جهان جدا کرده‌اند. ژاپنی‌ها با پیروی از آموزه‌های مکتب شینتو، خصلت ملی‌گرایی شدیدی دارند به‌نوعی که می‌توان آن را به نژادپرستی تعبیر کرد. همین خصلت ملی‌گرایی باعث شده است ژاپنی‌ها تعصب شدیدی روی محصولات ساخت کشور خود داشته باشند و نشان(برند)های غیربومی بسیار کمی در ژاپن دیده شود. هرچند با وجود غول‌هایی مانند تویوتا، نیسان، هوندا، مزدا و… هیچ نیازی به حضور دیگر نشان(برند)ها در بازار ژاپن احساس نمی‌شود. فلسفه ساخت محصولات ژاپنی ساده و البته بسیار هوشمندانه است. ژاپنی‌ها معتقدند هر چیزی باید هدفی که برای آن ساخته شده را برآورده کند، نه بیشتر و نه کمتر. در نتیجه خودروهای ژاپنی نیز دقیقا همان چیزی هستند که باید باشند. خودروهای لوکس مانند لکسوس، اینفینیتی و آکورا با ظاهری تجملاتی، امکاناتی بی‌پایان و توانایی‌های فوق‌العاده، در برابر رقبای آلمانی قد علم کرده‌اند و حتی ارزان‌قیمت‌های ژاپنی ازجمله سوزوکی و داتسون نیز توقع‌ها از یک خودروی ارزان‌قیمت را برآورده می‌کنند. در ژاپن به طور تقریبی تمامی وسایل نقلیه از نشان(برند)های بومی هستند و نشان(برند)های خارجی چندانی در آنجا دیده نمی‌شود. گزینه نخست برای ژاپنی‌ها خودرویی است که مصرف سوخت پایینی داشته باشد و از فضای آن استفاده بهینه شود. در نتیجه احتمال دیدن خودروهای بزرگی مانند تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول و حتی وانت‌هایی مانند هایلوکس در توکیو به‌مراتب کمتر از احتمال دیدن این خودروها در کشور ماست!

ژاپنی‌ها استاد ساختن خودروهایی هستند که خود از آنها استفاده نمی‌کنند! درحالی‌که هایلوکس و لندکروزر در بسیاری از مناطق دنیا، ازجمله خاورمیانه، بی‌نهایت محبوب هستند و حتی به‌عنوان خودروهای سازمانی گروه‌های تروریستی مانند داعش شناخته می‌شوند، اما در خود ژاپن استفاده از MPVها و هاچ‌بک‌های کوچک بسیار بیشتر است. از طرف دیگر بسیاری از ژاپنی‌ها خودروهایی را سوار می‌شوند که ویژه بازار خودشان است و در بازارهای دیگر کمتر می‌توان آنها را یافت. حتی کلاسی از خودروها وجود دارد که ژاپنی‌ها آن را برای بازار خود و با توجه به قوانین دولت ژاپن ایجاد کرده‌اند. این کلاس از خودروها، K-car یا خودروهای K نام دارند و دارای محدودیت‌های خاصی از نظر ابعاد و حجم موتور هستند. طول این خودروها نباید بیش از ۳/۴ متر و پهنای آنها نیز نباید بیش از ۴۸/۱متر باشد. حجم موتور آنها محدود به ۶۰۰ سی‌سی است و حداکثر توان این کلاس از خودروها به ۶۴ اسب بخار محدود شده است. جالب است بدانید که بیش از ۴۰درصد از بازار ژاپن در اختیار این کلاس از خودروهاست و این یعنی سالانه بیش از ۲میلیون خودروی K وارد بازار ژاپن می‌شود. خودروهای K در ژاپن برخلاف سایر خودروها که پلاک سفیدرنگ دارند، پلاک زرد رنگی دارند که علامت ویژه آنهاست. تزئینات و سلیقه خودرویی ژاپنی‌ها نیز در واقع با آن چیزی که ما به آن عادت داریم یا حتی در سایر مناطق جهان دیده می‌شود بسیار متفاوت است. ژاپنی‌ها به تنوع رنگ و مدل بسیار علاقه دارند و در نتیجه بسیار محتمل است که در یک خیابان شلوغ نتوانید حتی دو خودروی کاملا همسان را پیدا کنید. رنگ‌هایی مانند سبز فسفری، آبی فیروزه‌ای، قرمز لاکی و… رنگ‌هایی نیستند که در خودروهایی امریکایی یا اروپایی زیاد دیده شوند، اما در ژاپن وضع کاملا متفاوت است!

خاورمیانه

خاورمیانه پازلی هزار تکه از فرهنگ‌ها، اقوام و ملل مختلف است که هرکدام با توجه به پیشینه تاریخی و علائق ذاتی‌شان، مدل‌های خاصی از خودروها را بیشتر خریداری می‌کنند. البته با توجه به اینکه برخی از بازارهای خاورمیانه بازار آزادی نیستند و شرایط اقتصادی بسیاری از ساکنان این منطقه که سال‌هاست با جنگ و قحطی و تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند، نمی‌توان گفت خودرویی که در این مناطق پرفروش است، مطابق سلیقه مردم نیز است. در برخی از مناطق خاورمیانه با توجه به پیشینه استعمار فرانسه و نزدیکی سیاسی به اروپا، خودروهای فرانسوی و در کل اروپایی بیشتر دیده می‌شوند. ترکیه که خود را از طرفی میراث‌دار امپراطوری روم شرقی می‌داند و از طرف دیگر پیشینه نژاد خود را در ترک‌های آسیایی جست‌وجو می‌کند، در سوی دیگر از متحدان درجه یک امریکا و اتحادیه اروپا در منطقه است اکنون در حال تلاش برای برپاسازی دوباره امپراطوری عثمانی است و عجیب نیست که ترکیبی از نشان(برند)های ایتالیایی، فرانسوی، کره‌ای، امریکایی، ژاپنی و… در آن حضور داشته باشند. اما زمانی که اسم خاورمیانه می‌آید، بسیاری از افراد به یاد شیخ‌نشین‌های عرب می‌افتند. کشورهایی که به لطف نعمت نفت، بالاترین درآمدهای سرانه دنیا را داشته و بازارهای آزادی برای انواع محصولات غربی و شرقی دارند. وسعت این بازارها در حدی است که از چری و لیفان و جک گرفته تا میباخ و رولزرویس و بنتلی در کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر، کویت و عمان قابل خریداری هستند و مردم این کشورها گستره انتخاب بسیار بالایی دارند. در کشورهای عربی سلیقه خودرویی مردم بسیار شبیه به امریکاست. در این کشورها خودروهایی با عملکرد بالا و توانایی‌های گسترده طرفداران بسیاری دارند. به دلیل وجود صحراهای وسیع، طبیعت خشن و خیابان‌های مدرن و عریض، در این کشورها خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها بسیار محبوب هستند و در خیابان‌ها بسیار دیده می‌شوند. در کشورهای عربی خودروهای امریکایی و ژاپنی بیشترین طرفداران را دارند و از این نظر بسیار شبیه به امریکا هستند. خودروهای کره‌ای و ارزان‌قیمت‌های اروپایی نیز معمولا سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. البته مقصد اصلی خودروهای فوق لوکس اروپایی خاورمیانه است و بیشترین تعداد از پورشه، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی و… به سفارش شیخ‌های عرب ساخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.