عربستان هم خودرو ملی میسازد!

عربستان از ساخت اولین خودروی ملی الکتریکی این کشور به نام سیر خبر داد. این ماشین با سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان و  همکاری شرکت تایوانی فاکس‌کان تولید خواهد شد و قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.

فاکس‌کان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان لوازم الکترونیکی است و پیش از این نامش به خاطر ساخت تلفن‌های آیفون برای شرکت اپل مشهور بود. پای این شرکت به تازگی به صنعت خودرو هم باز شده است. ماشین‌های این شرکت توسط استودیوی طراحی ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده و با همکاری یک خودروساز تایوانی تولید می‌شود.

فاکس‌کان علاوه بر ساخت مدل‌های خود، برای کارخانه‌های دیگر هم ماشین می‌سازد و در حال حاضر دو قرار داد با شرکت‌های آمریکایی فیسکر و لردزتاون (Lordstown)  دارد. هنوز جزییاتی از ماشین‌هایی که فاکس‌کان قرار است برای شرکت سیر بسازد منتشر نشده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان اعلام کرده که سیر ماشین‌های شاسی‌بلند و سدان تولید خواهد کرد. این ماشین‌ها قرار است به جز عربستان در خاورمیانه و شمال آفریقا هم فروخته شود و در تولید آنها از قطعاتی تحت لیسانس ب‌ام‌و هم استفاده خواهد شد.

این اولین سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در خودروهای الکتریکی نیست. این کشور هفده درصد در شرکت آمریکایی لوسید سهم دارد که ماشین‌های لوکس الکتریکی تولید می‌کند. عربستان می‌خواهد با سرمایه‌گذاری در ماشین‌های الکتریکی وابستگی خود به درآمد‌ نفت را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.