سیتروئن C3 محصول جدید سایپا کاشان رونمایی شد

طی مراسمی رونمایی از محصول جدید سایپا با نام سیتروئن C3 توسط شرکت سایپا سیتروئن یا همان سایپا کاشان انجام شد.

فریبرز شهباز زاده مدیرعامل سایپا کاشان در این مورد اعلام کرده است خستین خودرو سیتروئن کشور با نام تجاری سیتروئن C3 در کاشان ساخته شده و در تهران رونمایی شد و در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش عمومی درخواهد آمد.

به همین مناسبت با هم نگاهی به تاریخچه برند مذکور و مشخصات این کراس اوور جالب می کنیم.

تاریخ برند سیتروئن C3

برند سیتروئن C3  برای اولین بار در سال 2002 معرفی شد و تولید آن  تا  سال 2009 با چندین فیس لیفت مختلف ادامه داشت و در ادامه در سال 2010 بود که نسل دوم این خودرو توسط خودروساز فرانسوی به بازار عرضه شد و تولید آن علی رغم عدم اقبال بازار  تا سال 2015 ادامه داشت.

برند فرانسوی با لجبازی خاص خود که دوست نداشت این کلاس را از دست بدهد با یک ترفند ویژه و با طراحی  جذاب نسل سوم را  در سال 2016 با چهره ای  متفاوت روانه بازار نمود تا بتواند با دوباره باعث اقبال به این برند کهنه کار فرانسوی شود.

البته ما پیش تر شاهد نمایش این خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد بودیم که در آن اعلام شد که این خودرو را قرار است خود سیتروئن تولید کند ولی حالا بازی عوض شده است و سایپا همان نسخه کارخانه دانگ فنگ را خود در پیش روی خریداران ایرانی قرار خواهد داد.

تفاوت این خودرو با نسخه XR این است که نسخه C3 نسخه بین المللی بوده ولی نسخه XR منحصرا برای بازارهای چین ، شرق آسیا و کره طراحی کرده است.

طراحی خودرو سیتروئن C3

خودروسازان فرانسوی همیشه از نقطه نظر طراحی در فقر به سر می بردن تا اینکه سیتروئن کاکتوس رونمایی شد و حالا سیتروئن C3 نیز با طبعیت از همین طراحی روانه بازار شده است به طوریکه تمایز این خودرو با نسحخه کاکتوس در برخی مواقع بسیار مشکل به نظر می رسد..

سیتروئن C3 از نظر ظاهری راهی را که نیسان جوک برای رسیدن به موفقیت پیش گرفته است را دنبال می کند. چرا که نمای ظاهری این خودرو همانند نیسان جوک بسیار عجیب و غریب است و در نمای جلو خودرو انواع و اقسام چراغهای مختلف به چشم می خورد.

از نمای جلو چراغ های بسیار باریک که در امتداد جلو پنجره قرار گرفته ،چهره ای جسور و زیرک از این خودرو به نمایش می گذارد . در بالای سپر و درست زیرا چراغهای اصلی دو چراغی بیضی شکل بسیار بزرگ قرار گرفته که تناسبی با چراغهای باریک فوقانی ندارد اما در کل زیبایی خاصی به نمای جلوی خودرو داده است.و اما در آخر هم چراغهای مه شکن در پایین سپر خودرو حجت را بر ببینده تمام می کند که اگر تمامی چراغهای جلو هم دچار مشکل شود باز هم چراغی است که مسیر را روشن کند.

به صورت کلی باید اشاره کرد که نمای ظاهری این خودرو کاملا جذاب و جوان پسند می باشد و مانند نیسان جوک می تواند به گزینه اول زنان ایرانی تبدیل شود چرا که با سوار شدن بر این خودرو مطئنا حس خاص بودن را متوجه خواهید شد.

در داخل کابین نیز سیتروئن C3 کاملا منحصر بفرد و ساختار شکنانه می باشد.ت مامی ادوات داخلی ترکیبی از مربع و بیضی مورد طراحی قرار گرفته است. داشبورد جلوی خودرو توسط یک مستطیل بزرگ و باریک که بوسیله نوارهای با رنگ متفاوت  از بخش های دیگر جداگردیده است و خروجی هوای های بیضی شکل را در خود جای داده است.

در مرکز داشبورد هم یک صفحه نمایش لمسی مستطیل شکل و مسطح قرار گرفته است که در زیر آن سیستم تهویه مطبوع در نواری باریک جای خوبی برای خود باز کرده است.

در کمال تعجب کلید روشن و خاموش کردن موتور هم در پایین ترین نقطه قسمت میانی داشبورد تعیبه شده است و البته به فرمان خودرو هم که نگاهی بیاندازیم میبینیم که قسمت مرکز غربیلک فرمان به همراه ادوات کنترل سیستم صوتی و اداوت کروز کنترل کاملا متناسب با دیگر اجزای کابین به حالت چهار گوش طراحی شده اند.

سیتروئن C3 چند ستاره ایمنی دارد؟

مدل مزکور در تست تصادف موسسه EURO NCAP توانسته 4 ستاره ایمنی را دریافت کند که شاید در بین رقبا زیاد قابل قبول نباشد اما مطمئنا در بازار ایران یک خودروی کاملا ایمن محسوب می گردد..

قابل توجه است که در تست های انجام شده این خودرو در مقابل حفاظت از جان سرنشنیان کاملا موفق عمل کرده است اما نکته ای که باعث از دست رفتن یک ستاره ایمنی باقی مانده شده است کمبود سیستم های کمکی ایمنی و عدم حفظ جان عابرین پیاده می باشد . البته این خودرو به امکانات ایمنی نظیر سیستم کمک حرکتی در تپه‌ها، سیستم هشدار خروج از خط جاده، سیستم نظارت بر نقاط کور، سیستم هشدار توجه به راننده ، دوربین پشتیبان گیری و شش کیسه هوا مجهز گردیده است.

 مشخصات فنی و ابعاد سیتروئن C3

سیتروئن C3 با 1270 کیلوگرم وزن، دارای 4262 میلی متر طول و 1557میلی متر ارتفاع است و فاصله دو محور آن نیز مساوی با 2544 میلی‌متر است. وزن نهایی تیپ های مختلف کراس اوور سیتروئن نیز چیزی بین 1200 الی 1270 کیلوگرم هستند و ظرفیت حمل بار صندوق عقب آن‌ها معادل 357 لیتر است. همچنین ظرفیت باک بنزین این خودرو 53 لیتر خواهد بود.

در حال حاضر دو نسخه از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری برای  سیتروئن C3 آماده تولید شده است که هر یک از آن‌ها در دو مدل تنفس طبیعی و  توربوشارژ به تولید می‌رسند.

نسخه  تنفس طبیعی سیتروئن C3  قادر به توان تولید 115 اسب بخار بوده و مدل توربوشارژ آن نیز 164 اسب بخار را به تولید می‌رساند. هرچند در آینده‌ای نزدیک یک پیشرانه 1.2 لیتری توربو نیز با توان تولید 135 اسب بخار به تولید خواهد رسید. این نیرو‌ها توسط گیربکس‌های 5 یا 6 سرعته دستی و 4 یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شوند.

قیمت احتمالی سیتروئن C3

در خصوص قیمت این خودرو اطلاعاتی منتشر نشده است اما برخی از منابع قیمت زیر 100 میلیون را برای این خودرو متصور شده اند که کاملا دور از ذهن و در حد رویا همانند پژو 2008 باقی خواهد ماند زیرا که   اینچنین خودروی بروز و مدرن اروپایی باید با قیمتی فراتر از 110 میلیون عرضه گردد تا حاشیه امن محصولات چینی برند های دیگر و همچنین محصولات چینی سایپا حفظ گردد.

به نظر نگارنده با تجربه عرضه پژو 2008 توسط ایران خودرو ، باید منتظر یک بازار سیاه برای این خودرو مدرن در ابتدای عرضه خود باشیم که با عرضه کم و قطره چکانی سایپا ، قیمت آن بالاتر هم خواهد رفت.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 دیدگاه
  1. حرف حساب می گوید

    خودروهایی که پپس از 5 سال هیچ قطعه ای از آن کشور یافت نمی شود و مجبور میشود به نصف قیمت بفروشید فقط مواظب باشید تصادف نکنید که قطعات بدنه و موتوری را هیچ کجایی یافت نمی شود . بهتر است قبلا از اینکه این همه خودرو جور واجور را رونمایی می کنید مراکز نمایندگی و پس از فروش و پشتیبانی تعمیر و نگهداری آن را اعلام نمائید. هر کالایی فقط فروش آن نیست بلکه پشتیبانی و خدمات دهی مهمتر است ؟ موفق باشید

  2. HDTV می گوید

    شمایی که فقط ماشین رو به ابعاد میبینید یک نقد خوب و واقعی در مورد ارتفاع خودرو: جدیدترین شاسی بلند های سایز متوسط و کوچک بروز دنیا با برند های معتبر ببینید ارتفاعشون چنده مرسدس شاسی بلند سایز متوسط GLA 45 AMG ارتفاعش ۱۴۸ , یعنی حدود ۸ سانتی متر کوتاه تر از ۲۰۰۸ تویوتا crh : ارتفاع ۱۵۶ سوزوکی ویتارا ۲۰۱۸ : ارتفاع ۱۶۱ , طول ۴۱۷ و… ارتفاع رنجروور ایوک یک میلیاردی : ۱۶۳ بی ام و x4 ارتفاع ۱۶۲ حالا چینی ها بیشترشون مثل تیگو ۵ که ارتفاعش ۱۷۴ است برای ما ملاک شده , یه کمی با خودرو های بروز باشیم نه …

  3. مهدی می گوید

    سایپا با قیمت گذاری ۴٢ میلیونی کوییک و افزایش قیمت چانگان از ۶۴ به ۶۶ و الان هم ۶٩ و همچینین افزایش قیمت ۵ میلیونی سراتو ثابت کرده محصولات جدیدش رو قرار نیست ارزون یا به قیمت جهانی بده.بنابراین نباید زیاد به امید مونتاژی بودنش دل به قیمت جهانی خوش کرد

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.