آیا با واردات و کاهش قیمت خودرو شاهد کاهش قیمت لوازم یدکی خواهیم بود؟

کارشناسان معتقدند که اگر یکی از اهداف تصویب واردات خودرو، فراهم کردن بازار خرید ماشین‌های باکیفیت اقتصادی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، تنها قرار گرفتن قیمت خودرو در رنج متوسط و ارزان (400 تا 700 میلیون تومان) نیست که اهمیت دارد. بلکه باید به هزینه نگهداری آن نیز توجه ویژه‌ای شود. هزینه نگهداری که شامل “قیمت لوازم یدکی” وهزینه تعمیرات مختلف است.

بر این اساس با توجه به صفر بودن این خودروها، قبل از هر چیز قیمت لوازم یدکی مصرفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در قدم‌های بعدی به ترتیب قیمت قطعات بدنه و ایمنی که معمولا در تصادفات آسیب خواهند دید و سپس قیمت لوازم یدکی و سایر قطعاتی که پس از چند سال استفاده مستهلک شده و نیاز به تعویض خواهند داشت.

بدیهی است در صورتی که خودرو اقتصادی وارداتی در رنج قیمتی متوسط و ارزان نیز قرار گیرد، در صورتی که قیمت لوازم یدکی و هزینه نگهداری آنها متناسب با درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه نباشد، عملا خرید این خودرو برای آنها امکان پذیر نخواهد بود.

یکی از متخصصین “فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدک یار” در گفتگوی انجام شده با موضوع تاثیر واردات خودرو بر قیمت لوازم یدکی و در پاسخ به این سوال «آیا قیمت لوازم یدکی خودرو های وارداتی جدید در بازار هم رنج قیمت قطعات خودرو های اقتصادی قرار خواهد گرفت؟» اعلام کرد:

طبیعتا لوازم یدکی خودروهای وارداتی باید وارد کشور شود. بدیهی است که هر وارداتی توسط ارز صورت خواهد گرفت و هزینه‌های گمرکی نیز به آن تعلق می‌گیرد. از طرفی تجربه نشان داده قیمت لوازم یدکی یک خودرو بصورت مستقیم با تعداد عرضه آن خودرو ارتباط دارد و هرچه تعداد بیشتری از یک خودرو به خیابان بیاید، قطعات و لوازم آن بیشتر عرضه شده و نهایتا قیمت کمتری خواهند داشت. لذا باید گفت قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی هر چقدر که به دلار، ارزان و اقتصادی باشد، پس از ورود به کشورمان و عرضه در فروشگاه‌ها قطعا توان رقابت با قیمت قطعات خودروهای اقتصادی امروزه بازار (400 تا 700 میلیون تومان) مثل ال 90، پژو 207 و 206، ساندرو و … را ندارند. این خودروها در تیراژ بالا عرضه شده‌اند، کیفیت‌های مختلفی از قطعات آنها در بازار یافت می‌شود و حتی بعضا قطعات آنها تولید داخل‌اند لذا طبیعی است حداقل تا چندین سال قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی قابل مقایسه با خودروهای داخلی نباشند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال «آیا با کاهش قیمت خودرو قیمت لوازم یدکی نیز کاهش خواهد یافت؟» گفت:

بصورت منطقی با واردات خودرو های با کیفیت باید شاهد کاهش قیمت خودرودر بازار باشیم. اما حتی با کاهش قیمت خودرو های داخلی نکته بسیار مهم این است که حجم زیادی از قطعات موجود در بازار لوازم یدکی خودرو، متناسب با قیمت خرید آنها قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسند و هیچ تغییری در روند تامین قطعات مورد نیاز بازار “فروش قطعات خودرو” رخ نداده است. از طرفی این بازار بصورت مستقیم تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز است. لذا با فرض ثبات شرایط فعلی از هر نظر، بسیار بعید است با واردات و کاهش قیمت خودرو حداقل تا چند سال شاهد کاهش قیمت لوازم یدکی خودرو به میزان قابل توجه و ملموس باشیم.

منبع: وب‌سایت یدک یار

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.