مهمترین دلایل خالی شدن باتری خودرو

باتری ماشین عزیزمان گهگاهی به صورت خودکار و با دلایل ناشناخته خالی میشود و ما را با ماشین تنها می گذارد.

با پی بردن به این موارد می توانید از خالی شدن باتری ماشینتان جلوگیری کنید و در صورت نیاز؛ باتری، دینام یا هر وسیله برقی خودرویتان را تعویض کنید.

با هم به مرور مهمترین دلایل خالی شدن باتری خودرو می پردازیم:

مهمترین دلایل خالی شدن باتری خودرو

1. دلیل اول خود شما هستید!

بله شما دوست عزیز، ساده ترین و پیش پا افتاده ترین دلیلی که باتری خودرو شما خالی می شود خود شمایید. شما که خسته از کار به خانه باز می گردید و فراموش می کنید چراغ ماشین یا چراغ های داخل ماشین را خاموش کنید، چراغ ها در طول شب برق باتری را مصرف می کنند و صبح، یا خودرو به سختی استارت می خورد یا اصلا روشن نمی شود.

2. وقتی تخلیه پارازیتی باتری ماشین راخالی میکند

این عمل وقتی اتفاق می افتد که خودرو را خاموش می کنید و سیستم برق خودرو به کار خود ادامه می دهد. بعضی از این عوامل طبیعی هستند برای مثال خودرو پس از خاموش شدن از برق باتری برای سیستم ایمنی، قفل ها، ساعت و رادیو و.. استفاده می‌کنند. اما اگر مشکلی در سیستم برق وجود داشته باشد مانند برق دزدی نصب نادرست دزدگیر یا لوازم برقی ماشین، اتصالات خراب و مشکل دینام می‌تواند باعث خالی شدن باتری شما شود.

3. شارژ نامناسب دینام

اگر باطری یا دینام درست کار نکند و دینام شارژ نکند. امکان دارد که به ماشین در حال حرکت برق رسانی نشود و چراغ های پشت آمپر کم نور باشند یا سو سو کنند و حتی خودرو خاموش شود. پیشنهاد می شود در صورت بروز این مشکل حتما دینام خودرویتان را با مکانیک چک کنید.

4. دینام معیوب مهمترین دلیل

دینام عمل شارژ دوباره باتری و سیستم الکترونیکی مانند چراغ ها، رادیو، کولر و شیشه بالابر برقی را انجام می دهد. اگر دینام شما قطعه معیوبی داشته باشد باتری شما خالی می شود. دیود خرابِ دینام باعث شارژ شدن باتری در زمانی که خودرو خاموش است می شود و صبح شما با خودرویی مواجه می شوید که روشن نمی شود.

5. شرایط جوی نامناسب

وقتی دمای هوا خیلی بالا باشد (دمای بالای 40 درجه) و یا حتی خیلی پایین باشد (دمای منفی ۱۰ درجه) گرما یا سرمای شدید باعث سولفاته شدن سر باطری ها می شود اگر سر باتری های خود را تمیز نکید، می‌تواند در دراز مدت در عملکرد باتری تاثیر داشته باشد و عمل شارژ شدن باتری به طول انجامد مخصوصاً زمانی که مسافت‌های کوتاه را می پیمایید.

6. استفاده از ماشین برای طی کردن مسافت خیلی کم

اگر در طول روز به دفعات زیاد مسافت های خیلی کم را طی کنید، باتری ماشین شما فرصت شارژ شدن توسط دینام را پیدا نمی کند. بیشترین انرژی مصرفی از باتری در زمان استارت خوردن ماشین است. خاموش کردن ماشینتان قبل از اینکه دینام، باتری را شارژ کند می تواند باعث خالی شدن باتری شود.
نکته: در اکثر دفترچه های راهنمای خودرو پیشنهاد شده که قبل از خاموش کردن خودرو بین 90 تا 60 ثانیه اجازه دهید که خودرو درجا کار کند، این عمل باعث می شود تا دینام و فرصت شارژ کردن باتری را پیدا کند. البته این دستورالعمل برای خودرو های قدیمی بیشتر کاربرد دارد.

7. کابل باطری فرسوده و پوسیده یا سر باتری سولفاته

در صورت فرسوده یا پوسیده بودن کابل باتری، پروسه شارژ باتری به مشکل می‌خورد و امکان انتقال جریان الکتریکی سخت تر می‌ شود. سعی کنید سر باطری ها و کابل شارژ را به طور مداوم چک کنید و در صورت وجود سولفاته در سر باتری ها آنها را با مسواک و آبجوش تمیز نمایید.

8. باتری کهنه را دیگر عوض کنید

اگر باتری شما قدیمی و ضعیف باشد شارژ را در خود نگه نمی دارد. عمر معمول باتری بین 2 تا 3 سال است. در صورتی که باتری شما به طور مداوم خالی می شود، احتمالا باتری شما عمر مفید خود را کرده و باید برای تعویض آن اقدام کنید. 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.