کم استهلاک ترین خودرو های ایرانی از نظر محبوبیت را بشناسیم

همگی کم و بیش از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی خود ناراضی هستیم و از همین روی خودروهای کم‌استهلاک بیشتر مدنظر ایرانی جماعت قرار گرفته است که بدون شک می‌توان به پراید، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، رانا و رنو تندر ۹۰ از نظر محبوبیت اشاره کرد.

به عنوان مثال رنو ال ۹۰ به دلیل کیفیت بالای قطعات در دوره‌های نسبتا طولانی نیاز به تعمیر پیدا کرده و از این جهت، کم‌استهلاک به شمار می‌روند ولی برخی دیگر به‌واسطه قطعات یدکی ارزان‌قیمت، هزینه‌های نگه‌داری را در طول دوره مالکیت برای مالکان خود بسیار پایین می‌آورده و ارزشمند هستند.

استهلاک یا هزینه نگه‌داری، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مشتریان ایرانی در انتخاب خودرو به شمار می‌رود. هزینه‌های بالای نگه‌داری خودرو و قیمت‌های غیرمنطقی قطعات در ایران، سبب می‌شود تا مشتریان هرچه بیشتر نسبت به صرفه‌جویی در مخارج اتومبیل خود دقت به خرج دهند.

آشنایی با کم استهلاک ترین خودرو ایرانی به ترتیب میزان محبوبیت

پراید

  پراید ارزان‌ قیمت‌ترین و کم استهلاک‌ترین اتومبیل ساخت داخل به شمار می‌رود که هزینه‌های پایین نگه‌داری آن، یک نقطه‌قوت بسیار مطلوب و عالی در نظر مشتریان کم‌درآمد ایرانی محسوب می‌شود.

به ‌عنوان مثال، هزینه تعمیر کامل موتور یک خودروی پراید، چیزی در حدود بیشتر از نصف مبلغ تعمیر پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی xu7 پژو تمام خواهد شد.

البته بسته به نوع تعمیر، میزان هزینه‌های نگه‌داری این خودرو متفاوت است، اما با این وجود، به دلیل وفور قطعات یدکی و قیمت نسبتا پایین لوازم فنی پراید، شاهد استهلاک پایین آن در درازمدت خواهید بود.

 در ضمن به دلیل دستمزد کمتر تعمیر پراید به دلیل سادگی و سبک‌بودن فرآیند باز و بست ادوات موتور، بسیار پایین‌تر از برخی خودروهای تولید داخل نظیر سمند  EF7 یا دنا پلاس و ال ۹۰ است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ تیپ دو یکی از خودروهای کوچک و محبوب و البته پرشمار همانند پراید موجود در بازار کشور است که پیشرانه 1.4 لیتری کم‌حجم آن، هزینه‌های تعمیر زیادی را بر جیب مالک تحمیل نمی‌کند. قیمت پایین‌تر لوازم یدکی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به سایر تولیدات داخلی نظیر سمند EF7 و پژو ۲۰۶ تیپ پنج، به‌علاوه هزینه‌های تعمیر کمتر و دستمزد پایین‌تر مکانیکی، سبب می‌شود تا مشتریان اقبال زیادی به این خودروی هاچ‌بک جذاب نشان دهند.

در ضمن خانم‌ها و زوج‌های جوان می‌توانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به دلیل پرستیژ مناسب و هم‌چنین هزینه‌های نگه‌داری معقول انتخاب و نگهداری کنند.

مزیتی دیگر این نکته است که سرسیلندر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به سوپاپ‌های فیلربندی‌شده غیراتوماتیک مجهز است که تنظیم آن با یک فرایند ساده فیلرگیری ممکن است و هم‌چون سایر خودروها، احتیاج به شیم‌بندی یا تعویض تایپیت‌های هیدرولیک در طول زمان نخواهد داشت. مصرف پایین پیشرانه TU3 نیز سبب می‌شود هزینه‌های سوخت مصرفی این خودرو نسبت به سایر مدل‌های پرمصرف داخلی پایین‌تر بیاید و از این حیث نیز به سود مالک نیز عمل کرده و به کار آید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا

به خوبی میدانیم که  این دو خودروی عزیز وطنی از لحاظ فنی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو با پیشرانه ۱.۶ لیتری و گیربکس پنج‌دنده یکسان وارد بازار شده‌ و همانند یکدیگر هزینه‌های نگه‌داری از موتور tu5 و گیربکس ۵سرعته دستی این دو خودرو چندان زیاد نیست.

به صورت کلی کیفیت این قطعات تقریبا مناسب است و بدین ترتیب در طول زمان کمتر احتیاج به تعمیر پیدا خواهند کرد. با این حال، در صورت نیاز به تعمیر، معمولا قطعات موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به موتور ۱۸۰۰ سی‌سی پژو ۴۰۵ یا پراید و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشتر است و از این نظر در زمان تعمیر هزینه بیشتری می‌طلبد. با این وجود، استهلاک پایین بخش فنی این خودروها و نیز مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها، توانسته است رضایت تقریبی مشتریان را جلب کند.

رنو ال ۹۰

علی‌رغم آن‌که لوازم یدکی رنو ال ۹۰ تقریبا گران‌قیمت‌تر از سایر تولیدات هم‌رده داخلی است، به دلیل نظارت شدید کمپانی رنو بر فرایند تولید قطعات آن در ایران، شاهد کیفیت بسیار بالای بخش فنی موتور و گیربکس رنو ال ۹۰ و استهلاک پایین آنها بودیم که البته فکر نکنم در حال حاضر نظارتی باشد.

کیفیت بالای ادوات بخش فنی سبب شده است تا با وجود ظاهر زشت نامناسب و کابین بی‌کیفیت که در ابتدا برای کشاورزان فرانسوی طراحی شده است، هم‌چنان جزو پرطرف‌دارترین سدان‌های تولید داخل محسوب شود.

حواستان باشد که گردگیر پلوس مدل‌های قدیمی ال ۹۰ در صورت پاره‌شدن می‌تواند به خرابی کامل گیربکس منجر شود و همین امر، هزینه نگه‌داری از مدل‌های قدیمی را بیش از مدل های جدید افزایش خواهد داد.

تیبا

تیبا دیگر به صورت کامل جایگزین پراید بر روی خط تولید شده است تا بدین ترتیب یکی دیگر از خودروهای کم‌استهلاکی باشد که مانند جد بزرگوار خود یعنی پراید، به این زودی‌ها پای شما را به تعمیرگاه باز نمی‌کند.

این خودروی جمع‌وجور که در دو نسخه صندوق‌دار و هاچ‌بک در بازار کشورمان یافت می‌شود، چه از لحاظ قیمت اولیه و چه از نظر هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری، جزو کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود.

لوازم یدکی و بدنه تیبا را می‌توان با قیمت‌های نسبتا نازل در هر کوی و برزن این سرزمین پیدا کرد و تعمیرات آن را با خیال راحت به دست کلیه مکانیکی‌های سراسر کشور بسپارید.

جمع بندی

پراید و تیبا را می‌توان به‌عنوان کم استهلاک‌ترین خودروهای داخلی در نظر گرفت. تعمیر آسان و قطعات یدکی ارزان‌قیمت به‌همراه مصرف سوخت اقتصادی، سبب شده است تا این دو خودرو خرج کمتری روی دست مالکان خود بگذارند.

رنو ال 90 نیز به دلیل کیفیت و دوام فنی بالا، در صورت نگه‌داری مناسب، خرج زیادی برای مالک خود نخواهد تراشید. پژو 206 تیپ 2 و سمند LX نیز هزینه‌های نگه‌داری نسبتا معقولی به دنبال دارند و از لحاظ استهلاک، گزینه های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مشتریان نه‌چندان پردرآمد به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.