رونمایی چینی ها از خودروی تعاملی با قابلیت یادگیری

یک خودروساز نوپای چینی ماشینی با نام های فای اکس رونمایی کرده است که ادعا میکند این خودرو ساخته که می‌گوید قابلیت یادگیری دارد و می‌تواند با سرنشینان گفتگو کند.

این ماشین که نامش های فای اکس (HiPhi X) است محصول شرکتی به نام هیومن هورایزنز (Human Horizons) است. این ماشین با ترکیب فن‌آوری‌های تازه، امکانات ماشین‌های لوکس و قدرت ماشین‌های اسپرت قصد دارد با تسلا، بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان رقابت کند.

مشخصات فنی های فای اکس

درهای های فای اکس دستگیره ندارد. ماشین با استفاده از فن‌آوری تشخیص چهره، سرنشینان را شناخته و به طور اتوماتیک درها را باز می‌کند. درهای عقب دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز می‌شود تا سوار و پیاده‌شدن راحت‌تر باشد.

های‌فای را می‌توان با دو یا سه ردیف صندلی سفارش داد. مدل لوکس‌تر برای سرنشینان عقب میز تاشو و یخچال برای نگهداری نوشیدنی ها دارد.

هوش مصنوعی ماشین که با همکاری شرکت مایکروسافت ساخته شده، با ۵۶۲ حس‌گر بخش‌های مختلف ماشین و سرنشینان را دائم زیر نظر دارد. این هوش مصنوعی توانایی تصمیم‌گیری دارد و با توجه به حس و حال سرنشینان فضای ماشین را تنظیم می‌کند.

ماشین علاوه بر گرفتن دستورهای صوتی، می‌تواند با سرنشینان گفتگو کند و توانایی‌های خلاقانه‌ای نظیر سرودن شعر، کشیدن نقاشی یا ساخت فیلم هم به آن اضافه شده است.

ماشین را می‌توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی‌ترین مدل با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۱۰ کیلومتر حرکت کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳/۹ ثانیه است.

قیمت اولین سری ماشین ۸۰۰ هزار یوان (حدود ۱۲۰ هزار دلار) است، اما قرار است در آینده مدل ارزان‌تری هم به بازار عرضه شود.

هیومن‌هورایزنز سه سال پیش توسط دینگ لی، یکی از مدیران پیشین جنرال‌موتورز چین تاسیس شد. او ابتدا می‌خواست محصولات تسلا را در چین تولید کند، اما پس از آن که مذاکره با کارخانه آمریکایی به نتیجه نرسید، آقای لی شرکت خود را تاسیس کرد.

غرفه شرکت در نمایشگاه پکن کنار غرفه تسلا بود. مارک استانتون، یکی از پایه‌گذاران هیومن‌هورایزنز تایید کرد که انتخاب محل غرفه عمدی بوده و نشان می‌دهد که این کارخانه می‌تواند باارزش‌ترین خودروساز جهان را به چالش بکشد. به گفته او جوانان چینی مانند قبل به ماشین‌های غربی علاقه ندارند.

تولید آزمایشی های‌فای‌ اکس از چند ماه دیگر آغاز می‌شود. هیومن هورایزنز می‌گوید هدفش در سال اول ساخت بیست تا پنجاه هزار دستگاه است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.