صفر تا صد در باره شاسی بلند ایران خودرو

خودروساز ایرانی قصد دارد تا در دوران پسابرجام و انواع تحریم های ریز و درشت از نخستین محصول خود یعنی شاسی بلند ایران خودرو رونمایی کند که به طور یقین دارای برچسب قیمت بالایی نیز خواهد بود.

کراس اوور ملی ایرانی جز برنامه‌های ایران خودرو بوده که در دوران برجام و پیش از آغاز تحریم‌ها با مشارکت قطعه سازان برتر دنیا چون ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و… آغاز شده بود و کمپانی «پینین فارینا» هم مسئولان نظارت بر طراحی محصولات جدید این شرکت را داشت.

این شرکت با توسعه پلت فرم PF1 پژو که دارای قدرت ۱۶۰ اسب بخار است برای شاسی بلند ایران خودرو استفاده خواهد کرد که البته با طراحی داخلی دارای حجم ۱.۶ لیتری نیز خواهد بود.

شایان توجه است که در زمان برجام استفاده از پلتفرم PF1 گروه PSA برای ایران خودرو مجاز شد و برای همین، احتمال آن وجود دارد که سازه اصلی محصولات جدید ایران خودرو با این الگو به بازار عرضه شوند.

به هر حال شاسی بلند ایران خودرو شباهت های فراوانی به پژو ۲۰۰۸ خواهد داشت که یک محصول مابین کراس اوور و شاسی بلند خودروساز فرانسوی است که البته از نظر فنی موتور و گیربکس شاسی بلند ایران خودرو کاملا متفاوت از محصول فرانسوی است ولی به نظر میرسد در سایر اجزا تفاوت چندانی را شاهد نخواهیم بود.

ایران خودرو در سال‌های اخیر همکاری را با کمپانی «ماهله» داشته و توانسته تا فرآیند طراحی موتور ۱٫۲ لیتری توربو سه سیلندر را با موفقیت پشت سر بگذارد. حال بحث تولید انبوه این موتور مطرح است و گویا هم اکنون، بحث فراهم‌سازی امکان تولید این موتور در میان است.

خبرهای شنیده شده از خودروساز ایرانی نشان می‌دهد که همکاری با شرکت ماهله موفقیت آمیز بوده و این خودروساز توانسته پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری تولید کند و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد.

مشخصات فنی شاسی بلند ایران خودرو

استفاده از سیستم های ترمز EBA EBD ABS به همراه کیسه های هوای ایمنی در جلو و طرفین اتاق خودرو به همراه نگهدارنده صندلی کودک ، حسگر فشار باد لاستیک،نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموپلایزر در این خودرو از دیگر امکانات شاسی بلند ایران خودرو است که البته برخی از آنان دیگر قدیمی به حساب می آیند.

کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه برقی،دوربین عقب، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، تنظیم حالت رانندگی،کیسه هوای جلو و جانبی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی و … میتواند حداقل های بکار گرفته شده در این خودرو کراس اوور باشد.

مدیر عامل ساپکو آقای عادل پیر محمدی در این مورد میگوید:” شاسی بلند ایران خودرو بر روی پلت فرم بومی شده پژ. ۳۰۱ تولید شده است و با دگرگونی ساختار توسط مهندسان ما، دیگر کسی نمیتواند ادعای تعلق این پلتفرم به ۳۰۱ را داشته باشد و این در حالی است که در نسخه کراس اوور ما قصد استفاده از موتور EF7پلاس توربو را خواهیم داشت”.

گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دنا پلاس با موتور دارای گشتاور ۲۳۵ نیوتون بر متر از دیگر مشخصات شاسی بلند ایران خودرو است.

به هر حال باید منتظر رونمایی رسمی از این محصول باشیم تا سایر مشخصات آن در پیش روی خوانندگان عزیز قرار بگیرد.

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.