خودروهایی که به خاطرات ایرانی‌ها گره خورده‌اند

خودروبرتر –  دیگر برایمان عادت شده است که وفاداری بسیار زیاد و بیش از حد خودروسازان عزیزمان را به یک محصول خاص تحمل کنیم و ببینیم که سالیان سال با تعهد بسیار کامل به تولید یک محصول خاص پرداخته و هر از چند گاهی جهت تنوع اقدام به تغییر شکل چراغ و یا زه بغل خودرو میکنند تا خودکفایمان در صنعت خودروسازی را بیش از پیش به شما یاداور شوند.

در حالی که در صنعت خودروسازی جهان و در کشورهای توسعه یافته که ادعای خودکفایی نیز ندارند محصول روی خط تولید بعد از مدتی و بر اساس نیازهای بازار و مشتریان دستخوش تغییراتی میشود که از آن جمله میتوان به فیس لیفت که همان بازنگری و تغییر چهره خودرو در جهت رفع اشکال و بروز رسانی ان است و همچنین اضافه کردن امکانات جدید و امکانات آپشنال همچون گزینه های موتوری و گیریکس اشاره کرد.

سوای این موارد ؛ بسیاری از خودروسازان برند محصولات خود را در چندین نسل روانه بازار میکنند که به طور مثال سانتافه کره ای در طی 19 سال دچار تغییرات بسیار زیادی شده و چهار نسل را به چشم خود دیده است که البته دو نسل آن توانسته است وارد بازار کشورمان شود که البته هر کدام از این نسل ها بر روی خط تولید تغییراتی داشتند و به همین بهانه به سراغ برخی از خودروهای محبوب بازار میرویم که تغییر نسل شان رنگ بازار ایران را ندید و ایرانی ها به همان تک نسل دل خوش کرده اند.

 

نیسان پاترول

خودرو پاترول برای نخستین بار در سال 1951 -1330 بر روی خط تولید خودروساز ژاپنی قرار گرفت و پاترولی که ما میشناسیم در واقع نسل سوم این خودرو است که در سال 1980 عرضه شد و در سال 1365 به خط تولید پارس خودرو در نسخه های پنج در،سه در و پنج در آمبولانسی  راه یافت و تا سال 1383 همچنان تولید میشد.

به هر حال نیسان پاترول ارزان ترین گزینه برای دوست داران محصولات آفرود است که حتی نسل پنجمش با عنوان نیسان سافاری نیز نتوانست محبوبیت آنرا بدست آورد.

کادیلاک ایران (سِویل)

کادیلاک در بازارهای جهانی همیشه یک خودروساز لوکس بوده است و کادیلاک ایران یا همان سیویل نیز بر روی خط تولید پارس خودرو قرار داست که از جمله امکانات آن میتوان به کیفیت ساخت بالا به همراه امکانات روز مانند چهار شیشه بالابر و آینه های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، تنظیم ارتفاع خودکار و … باعث قیمت بالای این خودرو شده بود.

به هر حال نسخه نسل اول این خودرو در دهه 60 شمسی در ادامه سیاستهای استکبار ستیزی بسته شد و همان تک نسل اول این خودرو عنوان یک خودرو کلکسیونی را دارد.

 

جیپ آهو

جیپ نوستالوژیک آهو (جیپ واگونیر) در دهه 50  توسط شرکت جیپ ایران یا همان پارس خودرو خودمان وارد کشور شد و به نوعی محصولی از کلاس SG جیپ است و در تاریخ صنعت خودروسازی ، نخستین شاسی بلند لوکس دنیا است.

این خودرو تا سال 1370 بر روی خط تولید قرار داشت و هنوز هم از بهترین و چالاک ترین خودروهای آفرود کشور و البته بسیار محبوب است.

 

میتسوبیشی گالانت

در دهه ۷۰ شمسی بازار خودرو کشور با گزینه‌های وارداتی بسیار جذابی همراه بود که میتسوبیشی گالانت یکی از این موارد ماندگار محسوب می‌شود. هرچند در دوران پیش از انقلاب نیز نخستین نسل از این خودرو (مشهور به گالانت زیگما) را در خیابان‌های کشور داشتیم، اما اوایل دهه ۷۰، نسل ششم این خودرو با لقب «گالانت سوسماری» به بازار ایران راه پیدا کرد.

این سدان خانوادگی چالاک و بسیار راحت، در اواسط سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ میلادی از خط تولید میتسوبیشی خارج و هفتمین نسل از این محصول در سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ به بازار جهانی و در ایران عرضه شد. محصول جدید با توجه به ظاهر مدرن‌ترش تحت عنوان «گالانت عینکی» شناخته می‌شد. اما پس از دو سال عرضه این خودرو به بازار کشورمان، به‌رغم ادامه تولید این خودرو تا سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲، دیگر هیچ گالانتی به ایران وارد نشد.

دوو اسپرو

بسیاری از ما این محصول کره‌ای را با سواری راحت و شتاب مناسبش می‌شناسیم. خودرویی که از اوایل دهه ۹۰ میلادی وارد بازار جهانی شد و مدل‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ و تعداد محدودی هم مدل ۱۹۹۶ در خیابان‌های ایران دارد. اما نکته مهم اینجاست که کرمان‌موتور به عنوان عرضه‌کننده محصولات دوو به بازار کشورمان، هیچ‌گاه اسپرو را مونتاژ و تولید نکرد و تمامی نمونه‌های موجود در کشور وارداتی است.

این در حالی است که ریسر نیز وارداتی بود، اما سی‌یلو و ماتیز روی خط تولید کرمانی‌ها قرار گرفتند. دوو اسپرو پس از هفت سال در سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ میلادی از خط تولید این خودروساز خارج شد و با توجه به این که نسل بعدی هم نداشت، دیگر به بازار ایران و جهان عرضه نشد.


رنو ۵

این هاچ بک کوچک و دوست‌داشتنی فرانسوی که از سال ۱۳۵۱/ ۱۹۷۲ روی خط تولید رنوی فرانسه قرار گرفت، از دهه ۵۰ شمسی نیز در بازار کشورمان حضور داشت که با توجه به قیمت نازل، چهره جالب و ابعاد جمع و جورش، از محبوب‌ترین خودرو‌های تاریخ بازار ایران محسوب می‌شود. رنو ۵ دو نسل متفاوت داشت و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی به بازار جهانی عرضه شد.

اما در بازار کشورمان نسخه‌های متفاوتی از این خودرو تولید و عرضه شد که حتی پس از خداحافظی‌اش از بازار جهانی، هنوز روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. اما پس از پایان تولید این محصول از سوی رنوی فرانسه، مدلی تحت عنوان «کلیو» جایگزین این خودرو شد که تولید آن در نسل جدیدش هنوز ادامه دارد. با وجود عرضه محصولات رنو توسط یک شرکت داخلی به ایران، شاهد حضور کلیو در بازار دوران جدید نبودیم.

شورولت بلیزر

این اس. یو. وی بزرگ‌جثه، اواسط دهه ۱۳۵۰/ ۱۹۷۰ وارد بازار ایران شد و عمده نمونه‌های موجود در کشورمان مربوط به سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ است. شورولت بلیزر که تحت عنون «جی ام سی جیمی» نیز شناخته می‌شود، عمدتا با دو موتور هشت سیلندر ۷/۵ و ۶/۶ لیتری و شش سیلندر ۸/۴ لیتری در خیابان‌های کشور حضور دارد که عمده نمونه‌ها از نوع ۳۵۰ اینچ مکعبی یا همان ۷/۵ لیتری است.

طراحی با ابهت و شمایل عضلانی کاملا آمریکایی این خودرو، محبوبیت بلیزر را در بازار ایران تضمین می‌کرد. اما پس از سال‌های مذکور به غیر از چند نمونه بسیار محدود در دهه ۸۰ میلادی، دیگر بلیزری به خیابان‌های کشور پا نگذاشت و با این که امسال نسل جدید این خودرو، البته به عنوان یک کراس اوور به بازار جهانی عرضه شد، با توجه به اصالت آمریکایی این محصول نمی‌توان انتظار ورود آن به کشور را داشت.

فولکس واگن گلف

گلف به عنوان پرفروش‌ترین هاچ‌بک در بازار جهانی، خودروی بسیار ماندگار و محبوب در بسیاری از کشورهاست و به همین خاطر از سال ۱۳۵۳/ ۱۹۷۴ تا به امروز هفت نسل را پشت سر گذاشته و حال چند هفته‌ای می‌شود که هشتمین نسل از این خودرو برای عرضه به بازار جهانی آماده شده است. اما این خودرو در سه مرحله متفاوت به بازار کشورمان پا گذاشت. نخستین ورود گلف به ایران به نسل اول این خودرو و به دوران پیش از پیروزی انقلاب باز می‌گردد. چند سال بعد یعنی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، نسل دوم گلف را در بازار کشورمان داشتیم.

طی این بیست و اندی سال وقفه نیز تعداد بسیار محدودی از نسل‌های دیگر گلف را در ایران داشتیم تا این که دو سال پیش یک شرکت داخلی با نسخه «جی‌تی‌آی» نسل هفتم این محصول، گلف را مجددا به بازار کشورمان بازگرداند. اما برخلاف دو نسل گذشته موجود در ایران، این بار دیگر یک خودروی ارزان قیمت اقتصادی و مردمی نبود و با توجه به کمیاب بودن و قیمت بالایش، گزینه‌ای لوکس محسوب می‌شد. به همین خاطر می‌توان گفت: «یاد آن گلف‌های ارزان قیمت بخیر!»

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.