تحویل پراید به جای ساندرو نخستین اثر تحریم بر پیکره سایپا

به گزارش خودروبرتر ، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپااعلام کرد که با توجه به افزایش 2 تا 3 برابری نرخ ارز و همچنین عرضه محصولات این شرکت با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده سرمایه در گردش این گروه خودروسازی دچار چالش جدی شده است و یکی از عوامل بدقولی سایپا به مشتریان بوده است.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا در مورد جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به‌جای ساندرو و پارس‌تندر گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از کشور یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود.

مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی‌شده که بخشی با پوشش خودروهای موجود که قابل‌ارائه است، پیشنهادشده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجادشده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل‌وفصل گردد.

وی اظهار داشت:‌ بدین ترتیب پیشنهاد‌های متعددی را به مشتریان داده‌ایم تا بر اساس شرایط و بر اساس علاقه‌مندی مشتریان این قضیه اتمام و به نتیجه برسد که از آن جمله این است  که مشتریان می توانند تا دریافت محصول ثبت نامی خود با دریافت سود 27 درصدی (مجموع سود مشارکت و تاخیر تا تحویل خودرو ) منتظر بمانند. علاوه بر این مشتریانی هم که خواهان انصراف هستند می توانند بر اساس بخش نامه مذکور از 30 تا 36 درصد سود بر اساس زمان انصراف بهره مند شوند.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا بیان داشت: این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد و ازاین‌جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.

پیش‌فروش‌ها بر اساس توان تولید داخلی است

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که علیرغم اینکه شرکت سایپا به برخی از تعهدات خود عمل کرده بازهم اقدام به پیش‌فروش کرده است و چگونه این پیش‌فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود گفت: پیش‌فروش‌های جدید عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل‌ارائه به مشتریان باشد و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه 30 درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تأمین تقاضای مشتریان دارید، گفت: این رقم متفاوت است اما دو محصول خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر است و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.

معطل ماندن 30 هزار خودرو به دلیل کمبود قطعات یکی از عوامل بدقولی سایپا

مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 40 هزار خودرو هم‌اکنون در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است،گفت: این تعداد کمتر از 30 هزار دستگاه است.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا اظهار داشت: به‌هرحال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجادشده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تأمین و قیمت تأمین مؤثر است اما بااین‌وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حدی وسع پاسخگو باشند.

وی همچنین در مورد خودروی کوئیک و اینکه آیا قطعات این خودرو وابسته به واردات است، گفت: هیچ شرکت خودروسازی پیدا نمی‌شود که 100 درصد قطعات موردنیازش را در داخل کشور تهیه کند به همین دلیل همکاران ما در گروه سایپا با کارخانه‌های خارجی تعامل می‌کنند.

وی بیان داشت: پلت فرم کوییک داخلی است اما برخی قطعات آن وارداتی است بنابر این اگر استنباط شده که همه قطعات این خودرو داخلی است استنباط درستی نیست.

مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: پیش‌فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام‌شده و محصولاتی که توان عرضه آن راداریم به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ سایر محصولات از آن تأثیر می‌گیرند بنابر این محصولی که تولید می‌کنیم تحت تأثیر نرخ ارز قیمت آن‌هم تغییر می‌کند.

چالش جدی برای سرمایه در گردش سایپا

وی اظهار داشت: قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما عمدتاً بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این شرایط شرکت سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین 2 تا 3 برابر افزایش‌یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام‌شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این موضوع در حوزه تأمین برای قطعه سازان نیز تأثیرگذار است.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام‌شده بیشتر از قیمت فروش است و این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است و بدین ترتیب سرمایه در گردش ما روزبه‌روز تنزل می‌یابد و ممکن است به شرایط بدی برسیم.

وی اظهار داشت: مراجع تصمیم‌گیری روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاد‌هایی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم.

قیمت گذاری خودرو تعیین تکلیف شود !!

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو برخلاف شرایط واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و چون تأخیر ایجادشده از این بابت خسارت به صنعت خودرو واردشده توصیه و درخواست این است که در اسرع وقت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.

چندی پیش بود که محمدرضا سروش جایگزین محسن جهرودی مدیرعامل سابق سایپا شد که در همین مدت کم نیز تغییرات بزرگی در سیستم شرکت سایپا ایجاد کرده است که شاید مهم‌ترین آن بتوان به سیستم انتصاب جدید موسوم به هم‌افزایی و مشارکت به سان شرکت بهمن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.