تاریخچه‌ای جمع‌وجور برای محبوب‌ترین خودرو یانکی‌ها

به گزارش خودروبرتر ، فورد موستانگ در روز اول عرضه خود موفق به فروش 22 هزار عددی شد تا به‌صورت موثری ژست یک خودرو عضلانی را به نمایش گذارد و به نوعی یک جنگنده خیابانی را وارد بازار کند.

از آن زمان به بعد ما شاهد پنج نسل دیگر بوده ایم که برخی خوب، برخی عالی، برخی افتضاح و .. بودند.

فورد موستانگ  خودروی ساخته شده توسط کارخانه فورد است. نسل اول این خودرو بر روی پلتفرم نسل دوم فورد فالکون ساخته و عرضه شد. در حال حاضر ششمین نسل از این مدل به بازار عرضه شده‌است.

از نقطه نظر الهام بخشی، فورد موستانگ کلاس تازه‌ای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپه‌ای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ای‌ام‌سی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشین‌ها در کلاس پونی کارز هستند.

فورد موستانگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.

ما در این جا یک تاریخ جمع‌وجور از این خودرو را در پیش روی شما عزیزان قرار میدهیم.

نسل نخست فورد موستانگ 1973-1968

نسل نخست در 17 آوریل 1964 در نیویورک عرضه شد و موفق شد در 18 ماه نخست در حدود یک‌میلیون واحد به فروش برساند تا برند موستانگ را در تاریخ حفظ کند.

کارول شلبی به‌عنوان راننده مدل GT350  را در مسابقات ریسینگ میراند.

نسخه نوستالژیک بولت نیز در شمار بسیار محدود معرفی شد که دارای موتورهای بزرگ‌تر و عریض و طویل‌تر بود تا به همراه استیو مک کوئین پسر بد دهه 60 شناخته شود.

رقابت بسیار تنگاتنگ بود و رقبای سرسختی همچون کامارو بارکدا و فایربرد را در پیش روی خود می‌دید.

در سال 1970 و برای این‌که با مد و سلیقه آمریکایی هماهنگ باشد یک نسخه مبتنی بر شاسی‌های فالکون معرفی شد تا یک نسخه ویژه ‘Mach 1’ را شاهد باشیم.

در بین سال‌های 1971 تا 1973 به خاطر بازنگری در استانداردهای گازهای گلخانه‌ای و بحران نفتی 88 اسب بخار از قدرت خودرو کاسته شده و نسخه شش سیلندر روانه بازار شد تا بدترین مدل نسل اول را شاهد باشیم.



نسل دوم 1974- 1978

به‌عنوان بدترین نسل موستانگ بانام موستانگ 2 شناخته می‌شود که جمع‌وجور تر از نسل قبلی خود است که طراحی بسیار زشتی داشت و شاید فقط یک طرفدار دو اتشه موستانگ انرا یک موستانگ کلاسیک بنامد.

ما همچنین در این نسل شاهد مدل کبرا2 بودیم که شاید کمی زشتی و زمختی را از یاد ما می‌برد.

 

نسل سوم 1979 – 1993

برای نسل سوم مدیران فورد به دنیا همه‌گیر کردن موستانگ بودند و برای ارزان‌تر شدن این خودرو روی به پلتفرم موسوم به فاکس آوردند تا شهروندان آمریکایی با مهربانی بیشتری به این مدل نگاه کنند.

نمی‌توان منکر شد که تولید خودرو بر اساس این پلتفرم بسیار خسته‌کننده بود که البته به خسته‌کنندگی موستانگ 2 نمی‌رسد که خودروهایی با اسب بخار پایین‌تر و البته قیمت پایین و مناسب‌تر بودند.



نسل چهارم 1994- 1998

در این نسل همچنان شاهد پلتفرم فاکس هستیم که با یک بروز رسانی کوچک شروع به حرکت در مسیر طراحی ظاهر عضلانی و تایرهای باشکوه نمود.

برای نخستین بار شاهد مدل کبرا که یک سوپر شارژ 6.8 لیتری V10 که در فورد استرالیا ساخته شد هستیم که از صندلی‌های جادویی SVT  فورد نیز بهره می‌برد.

در ضمن شاهد نسخه جدید بولت در سال 2001 هستیم و کبرا 2003 باقدرت پیشرانه 390 اسب بخار از یک موتور 4.6 لیتری سوپر شارژ سریع‌ترین محصول تاریخ موستانگ به‌حساب می‌آمد.


نسل پنجم 2005 – 2014

خوشبختانه در نسل پنجم شاهد بازگشت موستانگ به ریشه‌های خود بودیم و با یک بروز رسانی گسترده از پلتفرم بسیار پیشرفته تاندربرد و لینکلن ال اس بهره گرفت.

هندلینگ بهبودیافته و قدرت موتور در نسل پنجم بسیار افزایش یافت و ما شاهد نسخه افسانه‌ای Shelby GT500 باقدرت پیشرانه 662 اسب بخار هستیم.


نسل ششم 2015 تا …

سرانجام موستانگ به‌صورت واقعی و بعد از 51 سال  به قرن 21 پیوست و با سیستم تعلیق عقب مستقل سرانجام راه خود را به‌عنوان یک برند مستقل باز کرد.

تاکنون در حدود 10 میلیون فورد موستانگ به فروش رسیده است که در مقام مقایسه تنها پورشه 911 توانایی رقابت با آن را در میان خودروهای کلاسیک دارد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.