تویوتا 2000GT گران‌قیمت‌ترین کلاسیک ژاپنی

به گزارش خودروبرتر ، علی رغم شناختی که از خودروهای ژاپنی در ذهنمان داریم و بیشتر مخصوص بابابزرگها آن را میدانیم در دهه 60 میلادی بود که ایده ساخت یک خودرو قدرتمند برای رقابت با محصولات امریکایی در ذهن مدیران ژاپنی زده شد و از همین روی مدیران نیسان و یاماها نسخه ابتدایی یا همان پروتوتایپ خودرو را در آماده کردند ولی بنا بر مشکلاتی نیسان از ادامه پروژه انصراف داد و یاماها که از عهده مخارج پروژه برنمیآمد طرح را به تویوتا پیشنهاد داد تا ایده اولیه تویوتا 2000GT زده شود.

مدیران تویوتا به سرعت پروژه را پذیرفته و خودرو مذکور بر روی خط تولید شرکت تویوتا قرار گرفت تا یک طرح کاملا متفاوت با رویای مدیران نیسان و یاماها تولید شده باشد.

موتور اولیه که برای این محصول در نظر گرفته‌شده بود یک موتور دو لیتری و چهار سیلندر بود که در دهه 60 بر روی لوکس‌ترین محصول تویوتا یعنی کراون نصب‌شده بود.

یاماها این موتور را تقویت کرده و با نصب دو میل سوپاپ در سر سیلندر و استفاده از 3 کاربراتور قدرت 150 اسب بخاری به همراه دور موتور 7 هزارتایی به آن آورد درحالی‌که در آن زمان شورلت کوروت بیش از 250 اسب بخار قدرت داشت.

در سال 1966 سرانجام تویوتا 2000GT  وارد بازار شد که توانست عنوان سومی پرفروش‌ترین خودرو در داخل خود ژاپن را به خود اختصاص دهد و با شرکت در رقابت‌های ریسینگ نشان دهد که ماشینی قابل‌اعتماد است.

این خودرو حتی نظر کارول شلبی افسانه‌ای را نیز به‌سوی خود جلب کرد و نسخه‌های تقویت‌شده با همکاری شلبی در سال 1967 وارد بازار آمریکا شد و درنهایت توانست در رقابت‌های SCCA آمریکا به مقام چهارم فصل 1968 دست پیدا کند که موفقیتی بسیار بزرگ برای یک گروه غیر آمریکایی بود.

تویوتا 2000GT  یک رکورد جالب را نیز از خود برجای گذاشته است که در سال 1966 و در پیست یاتابه در 72 ساعت توانست 16 رکود بین‌المللی را جابجا کند.

جالب‌توجه است بدانید که تویوتا 2000GT حضور در فیلم‌های جیمز باند نیز حضور یافته است که در سال 1967 در فیلم «فقط دو بار زندگی می‌کنید » که بخش عمده‌ای از آن در ژاپن فیلم برداری می‌شد حضور پررنگی داشت که البته نسخه دستکاری‌شده آن بود زیرا شون کانری بازیگر نقش جیزم باند درشت‌تر از اکثر ژاپنی‌ها بود.

مهم‌ترین چالش پیش روی چشم‌بادامی‌ها قیمت تویوتا 2000GT  بود که در سال 1968 معادل 7230 دلار قیمت داشت درحالی‌که یک شولت کوروت دارای برچسب قیمت 4663 دلاری بود و پورشه 911 دارای برچسب قیمت 6190 دلاری بود تا قیمت آن مشکل اساسی برای مدیران تویوتا باشد.

از همین روی فروش این خودرو اصلاً آسان نبود و حتی این قیمت بالا نیز برای تویوتا سودآور نبود زیرا دارای هزینه ساخت بسیار بالایی بود.

به‌هرحال از تویوتا 2000GT  تنها 351 عدد ساخته شد تا یکی از نایاب‌ترین محصولات اسپرت باشد و حتی چندی قبل یکی از نمونه‌های آن به قیمت 2.1 میلیون دلار به فروش رسید تا عنوان گران‌قیمت‌ترین خودرو کلاسیک را بر روی دوش خود نیز بکشد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.