راهکارهای عملی برای اینکه ماشین تصادفی نخریم

سر و سامان دادن به اوضاع ظاهری یک خودروی تصادفی، کار چندان سختی نیست و از عهده‌ هر تعمیرکاری بر می‌آید. هرچند که یک تمیزکاری ساده با تعمیری اساسی تفاوت دارد. بنابرین در ادامه مطلب به مسائلی می‌پردازیم که شما را در تشخیص دادن خودروهای تصادفی یاری می‌دهند و سبب می‌شوند که خرید بهتری را تجربه کنید. هرچند که خریداران امروزی، امکانات بیشتری را برای آنالیز خودروی مورد نظر در اختیار دارند که پیشکشی است از دنیای اینترنت و ارتباطات و جای پای خود را در مسائل حوزه‌ خودرو نیز محکم کرده است.

قبل از خرید قطعی یک خودرو، لازم است که با مراجعه به ادارات راهنمایی و رانندگی، اطلاعاتی کامل در مورد خودرو، مالکیت آن و نیز سوابق تصادف آن به دست بیاورید. هرچند که حتی در صورت پاک بودن سابقه خودرو نیز تضمینی برای تصادفی نبودن آن وجود ندارد.

به گزارش خودروبرتر ، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای فهمیدن این مسئله، مراجعه به یک صافکار معتمد یا کارشناسان مربوطه است تا نتیجه را پس از بررسی‌های دقیق اعلام کنند. هرچه باشد آنها تجربه بیشتری در این زمینه دارند و نظراتشان ‌کارگشاست. اما در صورتی که تمایلی به انجام این کار ندارید، می‌توانید با دنبال کردن نکات زیرتقریبا می توانید ما به یک حرفه‌ای بدل شوید.

1. آثار رنگ در قسمت‌های خاص

فروشندگان متقلب، سعی دارند که معایب خودروی خود را به هر طریق ممکنی بپوشانند. ولی همین وسواس بیش از حد آنها، کار دستشان می‌دهد. اول از همه، نگاهی به رنگ سرتاسر خودرو بیندازید تا از یکدست بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین لازم است که توجه ویژه‌ای نسبت به آبشش‌ها، گلگیر، درها و زه‌های آن داشته باشید؛ چراکه این‌ها، از معدود بخش‌هایی هستند که در صورت تعمیر و یا تعویض، مشخص می‌شوند. پس اگر رنگی غیر عادی را در این نقاط مشاهده کردید، علتش را جویا شوید و اگر قانع نشدید، از آن خودرو صرف نظر کنید.

2. ناهماهنگی در بخش‌های جدا از شاسی

هماهنگی درها، صندوق عقب، کاپوت و گلگیرها با سایر بخش‌های خودرو، امری ضروری است. پس لازم است که آنها را موشکافانه‌تر بررسی کنید. مخصوصا که محل اتصال این بخش ها با شاسی، از مهمترین بخش‌هایی به شمار می‌روند که هرگونه تعمیر یا تغییر رنگ را به نمایش می‌گذارند. پس با مشاهده کوچکترین مشکلی در این بخش‌ها، علتش را جویا شوید؛ چراکه خود کمپانی‌های خودروسازی، زمان زیادی را صرف یکدست و بی نقص بودن خودرو می‌کنند. بنابرین وجود هرگونه تفاوتی می‌تواند شبهه برانگیز باشد.

3. بتونه کاری

در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، استفاده از بتونه ناگزیر به نظر می‌رسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که همین بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنای آن است که قصد پوشاندن چیزی را دارد. تشخیص این بتونه به سادگی و با استفاده از تکه‌ای آهنربا یا دستگاه خاصی که اخیرا برای آن ساخته شده، قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی به این موارد هم می‌توانید با خم شدن و بررسی لبه های پایینی بدنه، از وجود آن اطلاع یابید. این کار به سادگی و با کشیدن دستتان بر روی لبه‌ها میسر می‌شود؛ چراکه تمامی لبه‌ها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید می‌شوند. بنابرین وجود هرگونه خوردگی و دندانه‌ای، می تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.

4. نرمی و انعطاف ستون‌ها

یکی از مهمترین بخش‌ها در بررسی بدنه خودرو، ستون‌های آن است؛ چراکه در بسیاری از موارد، به جای تعمیر اصولی آن ها که هزینه بر هم هست، فرورفتگی را با استفاده از فشار و برگرداندن بخش آسیب دیده به حالت اول برطرف می‌کنند. درحالیکه انجام چنین کاری، سبب نرمی و انعطاف غیر عادی آن بخش می‌شود.

بنابرین در هنگام بررسی خودرو، با فشار دادن بخش‌های مختلف از بدنه، سلامتشان را محک بزنید. بخش‌های مثل گلگیرها و درها، من جمله مواردی هستند که کوچکترین آسیبی را به راحتی بروز می‌دهند و بنابرین، بررسی آنها نیز در کنار ستون‌ها توصیه می‌شود.

5. تازگی لایه‌ پوششی زیرین

یکی از بخش‌های مهم بازسازی یک خودرو تصادفی ، استفاده از افشانه‌ای پلاستیکی، برای پوشاندن کف آن است. هرچند که در اکثر موارد، به جهت حفظ کف خودرو در برابر روغن، نمک کف جاده و نیز دوده‌ها به کار برده می‌شود. استفاده از این ماده زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که ساکن یکی از شهرهای مجاور دریا و مرطوب باشید و زنگ زدگی به سرعت رخ بدهد.

اما احتمال دیگری هم وجود دارد؛ چراکه تازگی این اسپری، می تواند به معنای تعویض یک قطعه یا بخش هم باشد. پس در صورت مواجهه با چنین چیزی، علت را از فروشنده جویا شوید و امیدوار باشید که پاسخی قانع کننده بشنوید. در غیر اینصورت از خیر آن خودرو نیز بگذرید.

6. ترک شیشه

ترک خوردگی‌های احتمالی بر روی شیشه جلو یا عقب می‌تواند نشانه‌ای از تصادفی بودن خودرو باشد. هرچند که دلایلی دیگری چون سنگ و یا گرمای هوای داخل کابین نیز در وقوع این امر دخیل هستند. ولی بالاخره این هم یک احتمال است و شاید بد نباشد که مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، جنس و نوع شیشه نیز یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه احتمال تعویض آن نیز وجود دارد. بنابرین هرگونه مغایرت ‌می‌تواند دلیلی بر تعویضی بودن آن باشد.

۷.بست‌ها

شکی نیست که سر و صدای چند قطعه پلاستیکی و اتصالات آنها مشکلی جدی به حساب نمی‌آِید. ولی گاهی همین موارد، خبر از مشکلی بزرگتر می‌دهند. به طوری که نبودن چند پیچ در آستر گلگیر به معنای راندن در جاده‌های ناهموار یا حتی بدتر است. البته منظور از بدتر چیزی مثل تصادفی جزئی و یا شدید است که سبب شکستن جای این پیچ‌ها یا خودشان شده است.

زنگ زدگی اتصالات نیز یکی از مواردی است که باید بدان توجه شود؛ چراکه رنگ آمیزی پس از نعمیر خودرو، شامل اتصالات نمی‌شود و به همین دلیل هم وجود اتصالاتی زنگ زده یا پوسیده، نشانه‌ای از تعویض آنها است. بنابرین بهترین راهکار، بررسی بخش داخلی گلگیر، پیچ‌ها و اتصالات پلاستیکی سپرها، جلوبندی، درب‌ها، روکش موتور و نیز محل اتصال درب‌ها و گلگیرها به بدنه است.

8. تعویض چراغ‌ها

سالیان زیادی است که تمامی خودروسازان، از پلاستیک شیشه‌ای برای چراغ‌های جلو و عقب استفاده می کنند. کنار گذاشتن شیشه، علاوه بر کمک به کاهش وزن خودرو، پخش نور در جاده را نیز بهبود می‌بخشد ولی در عین حال به مرور زمان نیز تغییر رنگ می‌دهد. بنابرین اگر یکی از چراغ‌ها رنگی متفاوت داشت و یا تازه‌تر به نظر می‌رسید، قطعا تعویضی صورت گرفته است و فروشنده باید پاسخگوی علت این تعویض باشد.

بد نیست بدانید که: 

کلک ها و نکات زیادی در این باره هست که می شود خودروی رنگ شده را از سالم تشخیص داد.

این یکی از بدیهی و مشخص ترین روش های تست رنگ بعد از رنگ خوردگی توسط نقاشان اتومبیل روی ماشین دست دوم است.

یک دور کامل دور ماشین بچرخید و با دقت همه زوایا را نگاه کنید و ببینید که آیا قسمتی از ماشین هست که رنگش با سایر قسمت های بدنه متفاوت است. به عنوان مثال اگر درِ ماشین رنگ خوردگی دارد خیلی عجیب نیست که متوجه اختلاف رنگ ماشین با پنل های مجاورش شوید.

ترکیب رنگی که کارخانه درست می کند با ترکیب رنگی که در رنگ کاری خودرو اتفاق می افتد به علت تفاوت در کد رنگ تولیدی متفاوت است.

بعد از اینکه ماشین را بازرسی چشمی انجام دادید حالا باید دور تا دور ماشین بگردید و انگشت خود را روی نقاط خاصی از ماشین همچون لبه درها، پنجره ها و همچنین پشت لبه ماشین بکشید. این لبه ها اگر در کارخانه و با رنگ فابریک رنگ شده باشند باید خیلی نرم باشد. گاهی نقاش اتومبیل برای اینکه بیشتر تمرکزش را روی انتهای پنل ها می گذارد، اغلب لبه پنل ها مقداری زبر و ناهموار باقی می ماند. چنین چیزی هرگز در کارخانه اتفاق نمی افتد چون رنگ قبل از هرچیزی روی بدنه خودرو زده می شود بنابراین بسیار نرم خواهد بود.

وقتی یک خودرو برای کار نقاشی به کارگاه می رود، نقاشان اتومبیل به غیر از قسمتی که می خواهند رنگ کنند بقیه قسمت های بدنه خودرو را با کاغذی می پوشاند که این کاغذ را با چسب مشکی دور تا دور لبه ها و پنل های ماشین می چسبانند. نقاشان اتومبیل معمولا این چسب مشکی را در قسمت در و پنجره ها و یا نقاط دیگر نیز می زنند. نتیجه این می شود که مقداری رنگ روی چسب مشکی می ریزد. اگر خود ماشین مشکی نباشد، می توان این رنگ خوردگی را با چشم هم ملاحظه کرد. همچنین می توان قسمت زیر بدنه ماشین در قسمت چرخ ها را هم بررسی کرد که معمولا نشانه ای از پاشش رنگ را دارد. همچنین زیر کاپوت خودرو و یا روی رادیاتور هم نشانه ای از رنگ خوردگی و اسپری رنگ رادر خود نگه می دارد.

معمولا در رنگ کردن قسمت جلویی و یا کاپوت ماشین، از روی رنگ پیچ و مهره های الحاقی به کاپوت و جلوبندی می توان این را متوجه شد. این پیج و مهره ها خود در کارخانه رنگ می شوند، اما اگر آنها را برای برداشتن کاپوت و جلوبندی باز کرده باشند، رنگ ممکن است در سرپیچ ها رفته باشد و وقتی پیچ ها را دوباره بستیم در جای قبلی بسته نشود و این اختلاف رنگ نمایان شود.

این روش مطمئن ترین روش تست رنگ خوردگی بدنه اتومبیل است و وقتی استفاده می شود که همه روش های قبلی نتوانند وجود رنگ خوردگی روی بدنه ماشین را اثبات کنند. با این دستگاه ضخامت رنگ در نقاط مختلف ماشین اندازه گیری می شود و از طریق اختلاف ضخامت رنگ در نقاط مختلف و متقارن ماشین به رنگ خوردگی خودرو پی خواهیم برد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.