چرا هرگز نباید به خودرو لیفان اعتماد کنیم!؟

در ابتدا، کشوری که موتورهای ۳ چرخ به‌عنوان بهترین تولیدات آن‌ها حساب می‌شد، اکنون خودروهای بنز، بی‌ام‌و و… را مونتاژ می‌کند و چند شرکت خودروسازی بومی بزرگ دارد که البته لیفان جزئی از آنان نیست.

متاسفانه به‌دلیل مدیریت نادرست صنعت خودروسازی در ایران، کشور ما بسیار به چین وابسته شده و بدون این کشور تقریبا بازار خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ایران بدون تنوع می‌شود. محصولات چینی موجود در ایران را بر اساس شرکت تولید کننده می‌توان به ۳ دسته، بد، متوسط و خوب، تقسیم‌بندی کرد.

یکی از ضعیف‌ترین برندهای چینی در ایران، لیفان نام دارد. ما با تولیدات فعلی این خودروساز در چین کاری نداریم و محصولات این کمپانی در ایران مد نظر است. از جمله خودروهای موجود لیفان در ایران می‌توان به مدل‌های 820، ایکس ۶۰، ایکس ۵۰ و ۶۲۰ اشاره کرد.

به‌جز یک مورد از این خودروها، سایر آن‌ها در دسته بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ایران قرار خواهند گرفت که ارزش خریدشان بسیار کم است. بیایید ابتدا نگاهی به شرایط کلی کمپانی لیفان بیاندازیم.

لیفان یک شرکت تولید کننده خودروی خصوصی در چین است که عرضه محصولات آن در کشورهایی که صنعت خودروسازی چندان خوبی ندارند، باعث شده تا یکی از صادر کنندگان اصلی اتومبیل در چین باشد. این کمپانی در ابتدا موتورسیکلت تولید می‌کرد و در سال ۲۰۰۵ اولین نمونه از خودروهای خود را معرفی کرد. این خودروساز چینی در سال ۲۰۱۳ موفق شد 188,993 دستگاه از محصولات خود را به‌فروش برساند.

لیفان از لحاظ فروش محصولات خودرویی در چین شرایط خوبی ندارد و در سال جاری، هیچ یک از خودروهای این برند از لحاظ آمار فروش نتوانست به جدول ۱۰۰ خودروی برتر موجود در چین راه پیدا کنند.

لازم به ذکر است که جیلی یکی از کمپانی‌های محبوب در چین محسوب می‌شود. بنابراین لیفان در کشور خود هم چندان طرفدار ندارد و احتمالا فقط ایران بازار خوبی برای خودروهای این شرکت است! محصولات لیفان در ایران از طریق کرمان‌خودرو مونتاژ و عرضه می‌گردد که در سبد محصولات این شرکت، برندهای هیوندایی و جک نیز وجود دارند.

عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب

این ضعف به‌نوعی مربوط به اکثر خودروهای کرمان‌خودرو می‌شود که اتومبیل‌های لیفان بخشی از محصولات این شرکت هستند. زمانی که به نمایندگی‌های این خودروساز کرمانی برای خدمات پس از فروش مراجعه می‌کنید، همراه داشتن یک بانک در جیب شما تقریبا الزامی‌ست! سرویس‌های دوره‌ای این خودروساز هزینه‌های چند صد هزار تومانی به‌همراه دارد و زمانی که برای خودروی شما مشکلی ایجاد شود، باید چند برابر هزینه بیشتری را نسبت به مغازه‌های ارائه دهنده خدمات مکانیکی، تحمل کنید.

بازدید اولیه این خودروها به تعویض روغن‌ بخش‌های مختلف خودرو منجر می‌شود که این تعویض روغن اجباری‌ست تا در مقابل شما فیش نجومی قرار دهند. در برخی از موارد تعویض ساده‌ترین بخش‌های خودرو که دچار آسب شده، وقفه‌ای چندین روزه را برای شما به‌همراه دارد. بطور مثال برای تعویض بخشی از پلاستیک شکسته شده صندلی، در صورت عدم موجود بودن قطعه باید چند روز صبر کنید! عدم تشخیص درست مشکل توسط کارشناسان کرمان‌موتور بسیار دیده شده و اگر از مشتریان این خودروساز سوال بپرسید، حتما با این مشکل روبرو شده‌اند.

کیفیت مونتاژ نه‌چندان جالب

در بسیاری از خودروهای لیفان، ضعف مونتاژ به‌راحتی قابل مشاهده است. صدای اضافی از برخی قسمت‌ها به‌گوش می‌رسد و ایراداتی ناشی از کیفیت پایین مونتاژ کاملا مشخص است.

⭕️به یاد دارم که سری اول خودروهای پر طرفدار جک که از سوی کرمان‌خودرو عرضه می‌شد، ایراداتی مانند رنگ و مونتاژ داشت که بعدها کمی تغییر کرد اما شرایط برای اکثر خودروهای لیفان همچنان مانند گذشته است. در برخی از موارد مشاهده شده که برخی از قسمت‌های داخلی خودرو به‌دلیل ضعف مونتاژ با کوچکترین تماس دچار مشکل می‌شوند که کلیدهای کنترلی یکی از این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند. حال به‌سراغ محصولات لیفان در ایران می‌رویم تا ببینیم چه ضعف‌هایی دارند.

لیفان 620

این‌خودرو از پیشرانه 1794 سی‌سی بهره می‌برد که بنابر اعلام شرکت، ۱۳۱ اسب‌بخار قدرت دارد. در عمل قدرت موتور این خودرو کمتر به‌نظر می‌رسد که شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. اگر بخواهیم عملکرد این خودرو را با مدل‌های داخلی مقایسه کنیم، باید بگوییم که از لحاظ قدرت، لیفان ۶۲۰ عملکردی کمی قوی‌تر از سمندهای ملی دارد. علاوه بر این‌ها، صدای زیاد موتور در داخل کابین بسیار آزار دهنده است و شما در هنگام رانندگی با لیفان ۶۲۰، آسایش نخواهید داشت.

یکی دیگر از ضعف‌های لیفان ۶۲۰، کیفیت بد متریال داخلی است که باعث ایجاد صداهای اضافی در فضای داخل کابین می‌شود و بدون شک شما را بعد از مدتی خسته خواهد کرد. با خرید ۶۲۰ یک کابین سرشار از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت بدست خواهید آورد. رنگ خودرو نیز با ضعف روبرو است و اگر کوچکترین تجربه‌ای در تشخیص رنگ داشته باشید، متوجه کیفیت پایین این بخش خواهید شد.

کیفیت پایین سواری و هندلینگ، بخش ناامید کننده دیگر ۶۲۰ است. کنترل این خودرو در پیچ‌ها کمی از دست راننده خارج می‌شود و در اصطلاح تلوتلو خوردن بیش از حد باعث از بین رفتن تمرکز خواهد شد. البته ضعف‌های جزئی دیگری نیز در ۶۲۰ دیده شده و یکی از معایب اصلی این خودرو را می‌توان کمبود قطعات یدکی دانست و افت کیفیت این خودرو با گذشت زمان بسیار زیاد است و بعد از چند سال، یک خودروی از کار افتاده را در پارکینگ خانه خواهید داشت!

لیفان X50

اکثر ایرادات خودروهای لیفان، بسیار شبیه به هم هستند. ایکس ۵۰ به‌عنوان یک خودروی کراس‌اوور نما وارد بازار ایران شد که به دلیل شکل‌ظاهری کپی شده از روی خودروهای آلفارومئو، توجهات را به‌خود جلب کرد. این خودرو نیز بی‌نقص نیست و مشکلات آن ممکن است گریبان‌گیر شما شود. لیفان ایکس ۵۰ از پیشرانه 1498سی‌سی با ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد. این پیشرانه چندان مناسب وزن 1175 کیلوگرمی نبوده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مخصوصا زمانی که خودروی شما گیربکس اتومات داشته باشد، تعویض دنده نامناسب، این ضعف را عیان می‌کند.

کیفیت بد متریال داخلی و ضعف گیربکس در این خودرو چند عیب دیگر محسوب می‌شود. ارتفاع کم در داخل کابین باعث شده تا افراد قد بلند احساس خوبی نداشته باشند و با مشکل فضا روبرو شوند. البته منظور ما از افراد قد بلند، ستاره‌های بسکتبالیست نیست! عدم دید کافی در داخل خودرو نیز کاملا مشخص است. از لحاظ کیفیت ساخت، لیفان ایکس ۵۰ حرفی برای گفتن ندارد و شرایط بهتری نسبت به ایکس ۶۰ با ۱ ستاره کیفیت کسب نمی‌کند. لیفان ایکس ۵۰ از بازار دست دوم‌های کم رونقی نیز بهره می‌برد؛ بنابراین احتمالا صاحب اول و آخر این خودرو، خود خریدار خواهد بود.

لیفان X60

علاقه شدید ایرانی‌ها به خودرو های شاسی بلند باعث شده تا ایرادات این خودروها را نبینند. لیفان ایکس ۶۰ یک گزینه برای آن‌هایی بوده که فقط صرفا یک خودروی شاسی‌بلند می‌خواهند.

این اتومبیل بدترین محصول حال حاضر لیفان در ایران است! پیشرانه این خودرو دقیقا همان موتور لیفان ۶۲۰ است که ۱۳۱ اسب‌بخار قدرت دارد و بر روی یک بدنه سنگین و حجیم سوار شده و همین افت قدرت ایکس ۶۰ بر روی جاده را نشان می‌دهد. در سربالایی‌ها با این خودرو دچار مشکل خواهید شد و صدای موتور، آرامش شما را به‌طور کل از بین می‌برد. صدایی را هم در داخل این کابین خواهید شنید که تقریبا در هیچ خودرویی مشابه آن وجود ندارد!

کیفیت بد متریال داخلی و مونتاژ در کنار هم، یک فضای داخلی نا امید کننده را ایجاد کرده است. از لحاظ دید در داخل کابین نیز شرایط بسیار بد خواهد بود و شما نمی‌توانید به خوبی با این خودرو رانندگی کنید. ایراد دیسک و صفحه نیز در بسیاری از X60ها دیده شده است. بدون شک لیفان ایکس ۶۰ نمی‌تواند به‌عنوان یک خودروی خانوادگی مدت زیادی به شما خدمات رسانی کند و خیلی زود یک خودروی پیر و از کار افتاده خواهد شد.

لیفان ۸۲۰

به دلیل آنکه در ایران یک خودروی جدید محسوب می‌شود و قیمت بالاتری نسبت به سایر خودروهای لیفان دارد، در این لیست قرار نگرفته و این به‌معنای بی‌نقص بودن این خودرو نیست. امیدواریم با افزایش کیفیت خودروهای چینی، شرکت‌های ایرانی نیز کیفیت مونتاژ و ساخت خود را بالا ببرند و از خودروهای با کیفیت‌تر چینی در بازار ایران استفاده کنند، نه محصولات پایین رده یا ضعیفی چون لیفان!

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 دیدگاه
  1. مجتبي می گوید

    لیفان 620 دارم .50000 کار کرده بدون هیچ هزینه ای برای تعمیرات تا الان وبدون کمترین سر و صدای اتاق.ضمن اینکه دور موتور بالای 3000 کمی صدای موتور ازار دهنده است که با افزایش سرعت کاملا عادی می شود.قطعا صدایش از پارس کمتر و از سمند بیشتر است.ولی به مراتب خودرویی بهتر است از پارس و سمند است.در سر پیچها از 206 خیلی بهتر و ایمن تر است کاملا با صداقت و بدون جانبداری گفتم و تنها ایراد از نظر من کم بودن قدرت پرتاب باد کولر است که در حرارات های بالا ضعیف می شود که شنیده ام با افزودن قطعه ای رفع می شود.خودرویی با کشش بالا و امکانات مطلوب به ویژه امکانات مربوط به ال سی دی که عالی است.دوربین دنده عقب و بلوتوث موبایل و جی پی اس کاملا کاربردی اند.صندلی راحت و حجم بالای صندوق عقب و…

  2. عباس ح می گوید

    بر عکس بنده 2سال بود که 620داشتم و اکنون هم ایکس 60 دارم این خودرو ها رو صفر گرفتم هیچ یک از اینها تا 95 هزار کیلومتر هیچ گونه خرابی نداشتن و فقط روغن تعویض میشد در حالی که پژو پارس صفر گرفتم و بعد از 55هزار کیلومتر هم دیسک صفحه کلاچ و هم دینامش رو عوض کردم و در 60هزارتا کلا جلو بندی هم تعمیر اساسی شد

  3. مسعود می گوید

    بعد از سه سال و نیم سوار شدن و طی مسافت 65 هزار کیلومتر در جاده هراز هیچ وقت دچار کمبود کشش موتور نبوده ام. برای نوشتن چنین مطالبی حداقل یکبار با خودرو مربوطه رانندگی کنید.

  4. جعفر می گوید

    شما چقدر گرفتی این مطلب را برعلیه کرمان موتور نوشتی برادر … من خودم لیفان ایکس 60 دارم بعد از دوسال هیچ یک از ایراداتی که شما نوشتی را ندیدم برای اثبات حب و بغض داشتن شما در نوشتن این مطلب باید از شما پرسید خودتون چه ماشینی سوار می شوید تا هدفتون از نوشتن این رپورتاژ آگهی شما کامل شود ..البته بر علیه کرمان موتور …کمی منصف باشید .

    1. مسعود می گوید

      بعد از سه سال و نیم سوار شدن و طی مسافت 65 هزار کیلومتر در جاده هراز هیچ وقت دچار کمبود کشش موتور نبوده ام. برای نوشتن چنین مطالبی حداقل یکبار با خودرو مربوطه رانندگی کنید.

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.