برترین سوپراسپرت های دوست داشتنی دهه 1980 اروپا

دهه 1980 به‌طور یقین دهه شگفت‌انگیزی بوده است ، زیرا در این دهه شاهد سوپراسپرت هایی بودیم که دارای سیستم توربوشارژ، محورهای تمام چرخ و استفاده از رایانه در خودر بودیم که به‌طور یقنی بر عملکرد خودرو و بهبود بهره‌وری از آن تأثیر فراوانی داشت.

در خط مقدم این انقلاب به‌طور یقین خودروسازان اروپایی قرار داشتند و برخی از محصولات آنان واقعاً دیدنی و جذاب بود.

انتخاب یک لیست 10 تایی از برترین خودروهای اسپرت در دهه 80 اروپا کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است ولی به‌هرحال ما برای شما 10 تا از برترین محصولات اسپرت اروپایی را انتخاب کرده‌ایم.

Lotus Esprit Turbo

این خودرو برای نخستین بار در سال 1976 معرفی شد که لوتوس بعد از حدود 30 سال دوباره بر سر و روی آن دستی کشیده است ولی در سال 1980 بود که مدل اسپریت به معنای واقعی درخشید.

در این سال نسخه قدرتمندتر بانام Turbo روانه بازار گردید که دارای مشخصات فنی ازجمله موتور 2.2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر باقدرت دیوانه‌وار 210 اسب بخاری و گشتاور 200 پوند بر فوت بود.

در سال 1987 مدل اسپریت یک بروز رسانی دیگر دریافت کرد که موتور توربو دوباره طراحی‌شده و دارای قدرت پیشرانه 215 اسب بخاری و گشتاور 220 پوند بر فوت بود که با سک تر شدن بدنه خود این موتور میانی لوتوس دارای شتاب صفر تا صد در کمتر از پنج ثانیه بود تا در دهه 80 واقعاً قلب هوادارن خود را به دست آورده باشد.


Lancia Delta S4

مدل اریجینال Lancia Delta یک هاچ بک جمع‌وجور بود که دارای سیستم تمام محور بوده و برای رقابت‌های ریسینگ واقعاً دوست‌داشتنی بود و در رقابت‌های 1985 تا 1986 موفق شد عناوین خوبی به دست آورد.

این خودرو دارای یک موتور 1.8 لیتری سوپر شارژ و توربوشارژ 4 سیلندر بود و البته نسخه دو سرنشین چهار سیلندر موتورمیانی آن بانام Delta S4 شناخته می‌شد که به‌صورت رسمی دارای قدرت پیشرانه 247 اسب بخاری و گشتاور 215 پوند بر فوت بود که البته شایعات در مورد مدل اس آن بالای 500 اسب بخار بود که هیچ‌گاه در مورد این خودرو میان وزن 2700 پوندی تائید نشد.


Audi Quattro Coupe

قبل از اینکه ما شاهد حضور Delta S4 بر روی صحنه باشیم، خودرو Audi Quattro تنها ستاره درخشان خیابانی در رقابت‌های رسینگ بود.

این خودرو دارای یک موتور 2.1 لیتری پنج سیلندر و سیستم تمام محور بود که نسخه اریجینال دارای قدرت پیشرانه 197 اسب بخاری و گشتاور 210 پوند بر فوت بود.

در انتهای دهه 1980 نیز همانند لانچیا، آئودی نیز نسخه قدرتمندتر برای شرکت در رقابت‌های Group B rallying homologation رونمایی کرد که دارای نام تجاری Sport Quattro بود که دارای مشخصات فنی تقویت‌شده و قدرت پیشرانه بالای 300 اسب بخاری بود.


Mercedes-Benz 190E 2.5-16

یکی از محبوب‌ترین خودروهار ریسینگ دهه 1980 به‌طور یقین سری Touring Car یا همان DTM از سوی خودروساز آلمانی است.

این خودرو که برای رقابت‌های ریسینگ توسعه‌یافته است دارای مشخصات فنی همچون یک موتور 2.5 لیتری باقدرت پیشرانه 200 اسب بخار است که سیستم آئرودینامیک پیشرفته و سیستم تعلیق بهبودیافته است تا یک سدان بسیار قدرتمند را از سوی مرسدس بنز شاهد باشیم.


Ford RS200

درحالی‌که آئودی، لانچیا و سایر خودروسازان در حال کاربر روی ارائه نسخه‌های قدرتمند از محصولات خود برای شرکت در رقابت‌های Group B بودند فورد در حال طراحی یک خودرو جدید بود.

این خودرو که دارای نام تجاری RS200 بود یک محصول جمع‌وجور تمام محور و موتورمیانی کوپه بود که در زیر هود خود دارای یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژ بود.

هرچند این خودرو نتوانست عنوان درخور توجهی را در این رقابت‌ها به دست آورد ولی به‌طور یقین یک محصول دوست‌داشتنی بود و محدود به جاده‌ها نبود.


BMW M3 (E30)

همانند Mercedes-Benz 190E، مدل اریجینال BMW M3 نیز برای رقابت‌های homologation توسعه‌یافته است تا رقیب سرسختی برای DTM مرسدس بنز باشد.

این خودرو در زیر هود خود دارای یک موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر بود که با رعایت قوانین خودروهای خیابانی دارای قدرت پیشرانه 210 اسب بخاری بود.

در این میان، مدل M3 قدرت بیشتری را طلب می‌کرد که بدین ترتیب در نسخه سوپراسپرت E30 کوپه بروز رسانی‌های در بخش آئرودینامیک، سیستم تعلیق، ترمز و در سایر بخش‌ها دریافت کرد که برخلاف 190E، نخستین نسل از M3 را در برخی خیابان‌ها شاهد هستیم تا قدرتمندترین خودرو لقب گرفته باشد.


Ferrari Testarossa

سوپر اسپرت Ferrari Testarossa یکی از محبوب‌ترین خودروها برای پوستر در دهه 1980 بود که دارای یک موتور بسیار قدرتمند V12 بود تا به یک خودرو رؤیایی برای جوانان جهان باشد.

این خودرو در زیر هود خود دارای یک موتور 4.9 لیتری V12 باقدرت پیشرانه 390 اسب بخاری بود که با یک فیس لیفت بسیار زیبا بسیار سریع نیز بود.

این خودرو در دهه 1990 با یک نام جدید قدرت بیشتری را دریافت کرد.


Lamborghini Countach

همانند سوپر خودرو ایتالیایی یعنی Ferrari Testarossa که عاشقان فروانی داشت، سوپر اسپرت Lamborghini Countach هم یکی از دوست‌داشتنی‌ترین‌ها بود که البته طرح اولیه آن در دهه 1970 زده شد ولی تا سال 1985 که بانام تجاری Countach روانه بازار شد خبری از حضور رؤیایی نبود.

این سوپراسپرت که نسخه بروز شده 5000QV است در زیر هود خود دارای یک موتور 5.2 لیتری V12 باقدرت دیوانه‌وار 455 اسب بخار بود که بدین ترتیب این خودرو یکی از سریع‌ترین خودروها در زمان خود به شمار می‌رفت.

بااینکه این خودرو دارای طراحی خیره‌کننده‌ای نبود ولی به نظر می‌رسد سوپر اسپرت‌های امروزی نیز از طراحی آن تأثیر می‌گیرند.


Ferrari F40

هرچند خودرو Testarossa را ما به‌عنوان یک سوپراسپرت محصول فراری می‌شناسیم ولی سریع‌ترین خودرو ایتالیایی در آن زمان نبود زیرا قهرمان فراری در آن زمان مدل F40 بود.

به‌طور اساسی این خودرو ریسینگ تخصص خیابانی داشت که با یک آئرودینامیک منحصربه‌فرد و قیمت رقابتی دارای جذابیت فروانی برای خریداران بود.

در زیر هود این خودرو شاهد یک موتور 2.9 لیتری توربوشارژ V8 باقدرت پیشرانه 471 اسب بخاری بود که یک تناسب جالب بین وزن و قدرت خروجی خود داشت و با درب‌های قو شکل رقبای بسیار معدودی را در پیش روی خود می‌دید.


Porsche 959

تنها رقیب سرسخت برای سوپراسپرت فراری، پورشه 959 بود که همانند برخی از خودروهای این لیست به‌صورت تخصصی برای رقابت‌های homologation Group B تخصص‌یافته بود ولی برخلاف سایر رقبا، ما شاهد نسخه جاده‌ای از این خودرو نبودیم.

پورشه موردنظر ما که دارای قدرت پیشرانه 444 اسب بخاری از یک موتور توربوشارژ 2.85 لیتری شش سیلندر بود دارای همان قدرت F40 فراری ولی با وزن بیشتر بود.

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.