50 سال با تویوتا کرولا پرفروشترین خودرو جهان + تصاویر

۵۰ سال پیش، در چنین روزهایی، اولین تویوتا کرولا به فروش رفت. خودرویی که امروزه جزو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروی‌های جهان به حساب می‌آید. اولین نسل کرولا، در ۵ نوامبر سال ۱۹۶۶ (۱۴ آبان ۱۳۴۵) فروخته شد و تویوتا تا امروز توانسته بیش از ۴۴٫۳ میلیون دستگاه از این محصول را در بازار جهانی به فروش برساند. حال به لطف این تجربه‌ی نیم قرنی کرولا، می‌خواهیم گذری به تاریخ آن داشته باشیم.

تولد کرولا

به نقل از digikalamag ، ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم تصمیم گرفت که به سمت تولید اتومبیل‌های متوسط خانوادگی روی آورد چراکه در آن زمان، بیشتر مردم این کشور از داشتن خودرو محروم بودند. در سال ۱۹۶۱ اولین محصول تویوتا به‌نام پابلیکا عرضه شد ولی نتوانست آن‌چنان باید و شاید نظر مردم را به خود جلب کند. این کمپانی ژاپنی منتظر نماند و در سال ۱۹۶۶، از یک خودروی اسپرت و جدید به نام کرولا رونمایی کرد. تویوتا در یک ماه، حدود ۳۰٫۰۰۰ دستگاه از این محصول جدید را تولید کرد، این در حالی بود که کل فروش محصولات این کمپانی در یک ماه، فقط به ۵۰٫۰۰۰ دستگاه می‌رسید! موفقیت کرولا ادامه‌دار بود و سه سال بعد از آغاز کار، عنوان پرفروش‌ترین خودروی ژاپن را نصیب خود کرد که این اتفاق، نوعی کمک بزرگ به اقتصاد و صنعت این کشور تلقی می‌شد. در سال ۱۹۷۴، کرولا در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان جای گرفت و سه سال بعد، دربالاترین جایگاه این لیست ایستاد. حال می‌خواهیم مروری کوتاه به نسل‌های مختلف کرولا، از ابتدا تا نسخه کنونی داشته باشیم.

corolla2نسل اول: E10، از ۱۹۶۶ تا۱۹۷۰

E10نام اولین نسل کرولاست. این خودرو در نوامبر سال ۱۹۶۶ به بازار آمد. رقیب این اتومبیل، داتسون ۱۰۰۰ نام داشت که چند ماه زودتر به بازار ورود کرد. این اتومبیل در کلاس‌های سدان، کوپه و استیشن طراحی و تولید شد. E10 از دو پیشرانه‌ی ۱٫۱ و ۱٫۲ لیتری بهره می‌برد که هرکدام توانایی تولید ۶۰ و ۶۵ اسب‌بخار قدرت داشتند. این اتومبیل در سال ۱۹۶۸ با قیمت ۱۷۰۰ دلار وارد آمریکا شد.


corolla3نسل دوم: E20، از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴

E20 دومین نسل تویوتا کرولا محسوب می‌شود که در ماه می۱۹۷۰، برای عرضه در بازار آماده شد. کلاس‌های کوپه و سدان کرولا تا سال ۱۹۷۴ و نسخه‌های ون و واگن آن تا سال ۱۹۷۸ تولید شدند. جعبه‌دنده خودکار به همراه افزایش ۱۳ اسب‌بخاری قدرت پیشرانه، مشخصاتی بودند که در افزایش فروش کرولای جدید، بی‌تاثیر نبودند. آخرین محصولات تولیدشده از این نسل مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری با یک جعبه‌دنده خودکار ۵ سرعته بود.


corolla4نسل سوم: E30، E40، E50، E60، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱

آگوست سال ۱۹۷۴ پذیرای سومین نسل کرولا بود که این‌بار در کلاس‌های متنوع‌تری هم‌چون سدان‌، کوپه، لیفت‌بک، واگن و ون عرضه شد. پیشرانه‌های این خودرو نظیر کلاس‌های آن، از همین ویژگی تنوع، برخوردار بودند؛ حجم‌های ۱٫۲، ۱٫۳، ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری رنج گسترده‌ای بودند که توسط تویوتا ارائه شدند. نسل سوم توانست سهم بزرگی از فروش در خاک آمریکا را از آن خود کند.


corolla5نسل چهارم: E70، از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷

E70 نسل چهارم کرولا بود که دارای طراحی جعبه‌‌ای و شارپی نسبت به نسل پیشین بود. طراحی E70 از المان‌های ساده‌ای در جلوپنجره، چراغ جلو و عقب بهره‌مند بود. همچون نسل پیشین، این اتومبیل در طیف گسترده‌ای از کلاس‌ها و پیشرانه‌ها عرضه شد. E70 دارای محور عقب محرک بود و نسخه انژکتور آن به‌طور اختصاصی برای کشور ژاپن عرضه شد.


corolla6نسل پنجم: E80، از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷

نسل پنجم تویوتا که بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ تولید‌ ‌شد از طراحی پخته‌تری نسبت به قبل برخوردار بود. نسخه‌ی هاچ‌بک E80، خودروی چراغ مخفی تویوتا بود که در رده‌ی خودروهای اقتصادی نیز به حساب می‌آمد. به دلیل استقبال خوب مردم از این محصول، فروش آن در استرالیا تا سال ۱۹۸۸ و در ونزوئلا تا سال ۱۹۹۰ نیز ادامه داشت. جدا از نسخه‌ی دیفرانسیل جلو کرولا، برای اولین بار در این اتومبیل، شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی دیفرانسیل عقب در کلاس‌های کوپه و هاچ بک آن بودیم. این نسل جزو یکی از منحصربه‌فردترین مدل‌های کرولا به حساب می‌آید.


corolla7نسل ششم: E90، از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲

نسل ششم کرولا یعنی E90، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ تولید شد ولی به دلیل استقبال گرم مردم از این اتاق، حتی تولید آن تا سال ۲۰۰۶ در آفریقای جنوبی ادامه داشت. این اتومبیل در کشور‌هایی نظیر آمریکا، تایلند و اندونزی تولید و به دیگر کشورها صادر می‌شد. به دلیل تقاضای بالای مردم از این خودرو در رنج گسترده‌ای از مشخصات فنی عرضه شد. از جمله این مشخصات فنی متنوع کرولا در بازار جهانی می‌توان به پیشرانه‌های ۱٫۳، ۱٫۵، ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری، جعبه دنده‌های دستی و خودکار و نسخه‌های دیفرانسیل جلو، عقب و دو دیفرانسیل اشاره کرد.


corolla8نسل هفتم: E100، از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸

با داغ شدن بازار کرولا، نسل هفتم آن با زبان طراحی جدیدتری نسبت به قبل پیش‌قدم شد، اتاقی بزرگ‌تر، سنگین‌تر و البته آیرودینامیک‌تر. در این نسل شاهد عرضه‌ی پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی بودیم. نسخه دیزلی E100 با حجم بیشتری یعنی۲ و ۲٫۲ لیتری توسط تویوتا روانه‌ی بازار شد. E100 در ۵ کلاس سدان، هاچ‌بک، کوپه، لیفت‌بک و واگن عرضه شد که تولید نسخه واگن آن در بعضی کشورها حتی تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت.


corolla9نسل هشتم: E110، از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲

طراحی کرولا هرچه به جلو‌تر پیش می‌رفت، مدرن‌تر و جذاب‌تر می‌شد. نسل هشتم کرولا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ تولید ‌شد. با وجود جدید بودن زبان طراحی کرولا، مهندسین این شرکت، این اتومبیل را روی پلت‌فرم نسل قبل یعنی E100 طراحی و تولید کردند. پیشرانه‌ی این اتومبیل، ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری بود که توانایی تولید ۱۲۰ اسب‌بخار را داشت که یک گیربکس ۵ دنده دستی این ژاپنی را همراه می‌کرد.


corolla10نسل ۹ام: E120 و E130 از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸

در نسل ۹ام کرولا، سبک طراحی تغییر یافت و همه شاهد یک چهره‌ی نوین از این خودرو شدند. کرولای نسل نهم در آگوست سال ۲۰۰۰ در قالب سدان و واگن وارد بازار شد. سال ۲۰۰۱ نسخه‌ی پنج در هاچ‌ّبک  و سال ۲۰۰۲ نسخه‌ی سه در هاچ‌بک کرولا در اروپا عرضه شد. نسل نهم جزو یکی از موفق‌ترین نمونه‌های کرولا محسوب می‌شود که توانست سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. ظاهر جدیدتر، اتاقی بزرگ‌تر و قدرت بیشتر، پارامتر‌هایی بودند که در موفقیت این مدل، نقش‌‌ اساسی داشتند.


corolla11نسل دهم: E140، از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳

تویوتا در اکتبر ۲۰۰۶ از مدل جدید کرولا رونمایی کرد و تولید آن تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. برخلاف گذشته، کرولا در کلاس‌های محدودتری نسبت به مدل‌های پیشین معرفی شد و ظاهر آن، چهره‌ای محافظ کارانه ولی دوست‌داشتنی به خود گرفت. گستره‌ی پیشرانه‌ی کرولا بین ۱٫۳ لیتر و ۲٫۴ لیتر بود. این نسل جزو یکی از مدل‌های نسبتا پر فروش در ایران محسوب می‌شود.

corolla12نسل یازدهم: E160 و E170 از ۲۰۱۳ تا امروز

نسل یازدهم که آخرین نسل حاضر کرولاست، از سال ۲۰۱۳ در بازار جهانی حضور دارد. زبان طراحی این اتاق بسیار مدرن بوده و از جذابیت‌ نسبتا ویژه‌ای درمقایسه با رقبای خود برخوردار است. طراحی خارجی آن بزرگ‌تر و کابین آن دارای محیطی دلچسب‌تر نسبت به گذشته است. تویوتا در مدل ۲۰۱۷ همین نسل، تغییراتی در قالب فیس‌لیفت برای آن در نظر گرفت که عمده‌ی این تغییرات در چراغ‌های جلو، عقب و داشبورد دیده می‌شود. این تغییرات مصادف با پنجاهمین سالگرد این اتومبیل بوده که در قالب مدل‌های SE و XSE به‌صورت فیس‌لیفت معرفی شد.

به‌طور کلی، خودروهای ژاپنی از محبوبیت خاصی در اکثر کشور‌های دنیا از جمله آمریکا برخوردار هستند و به لطف همین محبوبیت، هرساله چند جایگاه از‌ پرفروش‌ترین خودرو‌های آمریکا و جهان را به نام خود ثبت می‌کنند. یکی از موفق‌ترین این محصولات ژاپنی، تویوتا کرولا بوده که در تجربه‌ی ۵۰ ساله‌ی خود توانسته به‌طور چشم‌گیری پیشرفت کند. تویوتا کرولا، امروز به عنوان یک اتومبیل شهری نیمه‌لوکس با امکانات رفاهی مطلوب و قیمتی مناسب، در بازار جهانی خودرو محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.