رنگ پاسپورت‌ها چه معنایی می‌دهد؟

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر:چهار رنگ گذرنامه مختلف در سراسر جهان وجود دارد؛ آبی، قرمز، سبز و سیاه و سفید. اگرچه به ظاهر تفاوت این رنگ‌ها کاملا بی‌معنی است، اما در واقع رنگ هر‌یک از آنها مشخصا مفهوم خاصی دارد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اگر جزو کسانی باشید که زیاد به خارج کشور مسافرت می‌کنند، حتما متوجه تفاوت رنگ پاسپورت‌های کشورهای مختلف شده‌اید. شاید در نگاه اول تصور کنید این رنگ را خود کشورها برای جلد پاسپورت‌هایشان برگزیده باشند، اما پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» به‌تازگی با انتشار مطلبی، دلایل انتخاب این رنگ‌ها را کاملا مشخص کرده است.

چهار رنگ گذرنامه مختلف در سراسر جهان وجود دارد؛  آبی، قرمز، سبز و سیاه و سفید. اگرچه به ظاهر تفاوت این رنگ‌ها کاملا بی‌معنی است، اما در واقع رنگ هر‌یک از آنها مشخصا مفهوم خاصی  دارد.

به عنوان مثال، اعضای اتحادیه اروپا، رنگ «کبود» را برای پاسپورت‌های خود برگزیده‌اند، در حالی که کشورهای عضور جامعه کارائیب، ازجمله آنتیگوا، باهاما، باربادوس، بلیز، گرانادا، هائیتی، جامائیکا و سنت‌لوسیا از رنگ آبی استفاده می‌کنند. کشورهای آمریکای‌شمالی، آمریکای‌جنوبی و اقیانوسیه طیف‌های مختلف همین رنگ را به‌ کار می‌برند.

به دلیل علاقه حضرت محمد (ص) به رنگ سبز، این رنگ در دنیای اسلام بسیار مهم است، به همین دلیل بسیاری از کشورهای مسلمان این رنگ را برای پاسپورت‌های خود انتخاب کرده‌اند که شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، اندونزی، پاکستان و عربستان سعودی‌می شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رنگ قرمز نشانه کشورهایی است که سابقه کمونیستی دارند مانند چین و روسیه، اما در موارد دیگر می‌توان آن را نمادی برای منعکس کردن هویت برخی ملت‌ها دانست. به عنوان مثال، دلیل استفاده کشور سوئیس از این رنگ کاملا مشخص است (به دلیل رنگ پرچم)، اما ترکیه از سال 2010، به امید پیوستن به اتحادیه اروپا، رنگ پاسپورت خود را به رنگ کبود تغییر داد.

هم‌چنین کشورهای آفریقایی مانند جمهوری کنگو، لیبریا، مالاوی و اوگاندا برای پوشش پاسپورت خود، رنگ سیاه و سفید را انتخاب کرده‌اندچهار رنگ گذرنامه مختلف در سراسر جهان وجود دارد؛  آبی، قرمز، سبز و سیاه و سفید. اگرچه به ظاهر تفاوت این رنگ‌ها کاملا بی‌معنی است، اما در واقع رنگ هر‌یک از آنها مشخصا مفهوم خاصی  دارد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.