محدوده طرح ترافیک به استثناء تویوتا و لکسوس!

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: با افزایش جمعیت شهرها، قوانین جاری راهنمایی و رانندگی به تنهایی جهت تردد خودروها در این شهرها کفایت نمی نماید و ایجاد محدودیتهای تردد با توجه به اولویتها منطقه ایی اجتناب ناپذیر می باشند، در حال حاضر برخی از کلان شهرهای ایران و جهان دارای محدودیت های تردد وسایل نقلیه می باشند که این محدودیت شامل موارد مختلفی مانند محدودیت عبور و مرور خودروهای حمل و نقل در مناطق مسکونی شهری، محل های مختص عبور خودروهای پلیس و اورژانس و … می باشد.

موضوع مورد بحث حاضر محدودیت های طرح ترافیک در محدوده های پر تردد و شلوغ شهری جهت تسهیل در عبور و مرور و کاهش استفاده های بی مورد از وسایل نقلیه شخصی جهت کاهش آلودگی های محیط زیست و آلودگی های صوتی می باشند.

این موضوع در تهران، پایتختی با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربّع و جمعیتی بیش از هشت میلیون نفر که به استناد آمار شماره پلاک 3 تا 3.5 میلیون خودرو در آن در حال تردد هستند اهمیت بالایی برای هموطنان عزیز و هم برای مسولان محترم راهنمایی و رانندگی که وظیفه مدیریت عبور و مرور و حمل و نقل این کلان شهر را برعهده دارند می باشند.

دو منطقه طرح ترافیک تهران( زوج و فرد، محدوده اصلی) آنچنان قسمتهای مهم و پر تردد شهر را در خود جای داده که روزانه هموطنان زیادی مجبور به حضور در این مناطق و یا عبور از آن می باشند، ساعت های و مسیر های عبور و مرور تهران متنوع بوده و  با وجود خودروهای حمل و نقل عمومی بازهم نیاز به استفاده ضروری از خودرهای شخصی کاملا مشاهده می گردد.

همچنان که آلودگی هوا یکی از تبعات اصلی تراکم خودروها در تهران می باشند مصرف حجم بالایی از سوخت های فسیلی در هنگام توقف و آاودگی های صوتی ایجاد شده نیز  از دیگر مشکلات اصلی می باشند که ضررهای مادی و معنوی جبران ناپذیری به کشور وارد می نمایند

کمپانی تویوتا موتور  بزرگترین خودروسازی دنیا که همواره در ارائه راهکار های حمایت از محیط زیست و کاهش آلودگی ها ی زیست محیطی پیشگام می باشد برای اولین بار تکنولوژی هیبرید سینرژی درایو را ابداع کرده و شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران) نیز در سال 1391 خودروهای هیبریدی تویوتا و لکسوس را برای اولین بار در ایران وارد کشور نمود.

toyota-prius

اما مزیت خودروهای هیبریدی تویوتا و لکسوس چیست؟

از نظر آلایندگی این خودروها حداقل آلودگی را ایجاد کرده و میانگین سوخت مصرفی آنها در حدود 40% کمتر از مورد مشابه غیر هیبریدی می باشد. همچنین خودروهای هیبرید تویوتا و لکسوس در سرعت های کمتر از 45 کیلومتر در ساعت (در صورت شارژ کافی باتری موتور الکتریکی) تنها با نیروی موتور الکتریکی حرکت می کنند و به همین خاطر در این حالت آلودگی صوتی نیز وجود نخواهد داشت.

در بهمن ماه 1394 با پیگیریهای شرکت ایرتویا و همکاری معاونت محترم حمل و نقل شهرداری تهران، مقرر گردید تمامی دارندگان خودروهای هیبرید تویوتا و لکسس، با توجه به آلایندگی بسیار کم این خودروها ، پس از ثبت نام رایگان آرم طرح ترافیک، امکان تردد در محدوده های طرح ترافیک را  بدون محدودیت دارا باشند. حال می توان به مزیت های استفاده از خودروهای هیبرید در پایتخت این موضوع را نیز افزود، بایک محاسبه بسیار ساده از قیمت مجوز طرح ترافیک در تهران که در سه حالت روزانه و سالیانه و هفتگی قابل تهیه می باشد اگر شما با توجه به موقعیت شغلی خود نیاز به حضور روزانه در محدوده های طرح ترافیک و یا عبور از آنرا داشته باشید صرف نظر از پرداخت  هزینه کمتر سوخت به علت کم مصرف بودن خودروی هیبریدی، می توانید جهت هزینه مجوز طرح ترافیک نیز سالیانه در حدود شصت میلیون ریال در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

البته اگر بخواهید مجوز ورود به طرح ترافیک را به صورت روزانه تهیه کنید مبلغ صرفه جویی شما از این هم بیشتر می شود!

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.