سینتیاشهرمجازی برای خودروهای خودران

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: ایده آموزش ویدئویی به انسان‌ها، بحث جدیدی نیست. به عنوان مثال، خلبان‌ها و سربازها از مدت‌ها پیش از شبیه‌سازهای مجازی برای انجام مراحل مختلف وظایف خود در محیط‌های بی‌خطر استفاده می‌کنند. با این حال، آیا این ایده می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران نیز مورد استفاده قرار گیرد؟
طبق یک پروژه جدید که توسط شرکت کامپیوتر ویژن سنتر واقع در شهر بارسلونا ارائه شده، پاسخ این سؤال مثبت است. دانشمندان این شرکت یک شهر مجازی را شبیه‌سازی کرده‌اند که سینتیا (SYNTHIA) نام دارد. این شهر برای آموزش رانندگی به هوش مصنوعی وسایل نقلیه خودران برای بهبود رانندگی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان برای ساخت این شهر مجازی، از همان موتور یونیتی استفاده کردند که قبلاً برای طیف گسترده‌ای از بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار گرفته است. این تیم با به‌کارگیری این موتور موفق شد یک نمای شهری واقع‌گرایانه بسازد و آن را از عابران پیاده بی‌توجه، اتوبوس‌هایی که به شکل نادرست پارک شده‌اند و حتی شرایط جوی نامناسب پر کند. مهم‌تر از همه، این تیم یک هوش مصنوعی اتومبیل خودران در این شهر قرار داد.

1640-footofan_com

یکی از محققانی که بر روی این پروژه کار کرده، در این رابطه گفت: «تحقیق ما نشان می‌دهد که شکاف میان جهان مجازی و واقعی در حال کوچک شدن است. حالا برای بسیاری از مشکلات مرتبط با استنباط مانند تقسیم‌بندی معنایی یا درک اصلی از صحنه و شناسایی اشیاء، می‌توان مدل‌هایی که در دنیای مجازی آموزش دیده‌اند، به صحنه های واقعی انتقال داد».

مزیت آموزش رانندگی به اتومبیل‌های خودران از طریق جهان مجازی کاملاً مشخص است. اگرچه وسایل نقلیه خودران معمولاً راننده‌های ایمن‌تری نسبت به بسیاری از انسان‌ها محسوب می‌شوند؛ اما هنوز این وسایل نقلیه در حال یادگیری نحوه برخورد با محیط‌های خاص هستند و شبیه‌سازی‌هایی مانند سینتیا به محققان اجازه می‌دهد بسیاری از موانع را مقابل هوش‌های مصنوعی خودران قرار دهند و ببینند این هوش‌های مصنوعی چه برخوردی با این موانع دارند. این موانع ممکن است از نظر آماری به ندرت خطرناک باشند و این موضوع مهم است که کامپیوتر بتواند خطر واقعی را تشخیص دهند. این شرایط ممکن است با صدها ساعت آموزش در دنیای واقعی ایجاد نشود.
این محقق می‌گوید: «محیط‌های مجازی فرصت ایجاد داده‌هایی را فراهم می‌آورد که برای اجرای یک آموزش خوب مناسب هستند. شبیه‌ساز می‌تواند از یک صحنه تاریک زمستانی به یک صحنه تابستان آفتابی برود تا دانش سیستم را افزایش دهد».

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.