با ترمز دستی چگونه رفتار کنیم؟؟

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر:برای اینکه خودرو در توقفگاه‌ها در اثر شیب محل به راه نیفتاده خطری ایجاد ننماید ترمزی به نام ترمزدستی در آن پیش‌بینی نموده‌اند که این ترمز ممکن است روی چرخ‌ها قرار داده شده چرخ‌ها را از چرخیدن بازدارد و یا روی میل گاردان تعبیه شود و مانع گردیدن آن شود.

قدرت ترمز دستی به مراتب کمتر از ترمز پایی است و کاربرد آن تنها در مواقعی است که می‌خواهند یک خودروی ایستاده حرکتی نکند.

به طور کلی متوقف شدن خودرو به وسیله ترمزها در حین سرعت به واسطه اصطکاک بازوهای ترمز با کاسه چرخ‌ها است. اصطکاک طولانی تولید گرمای زیاد نموده و ممکن است فلزات و لنت را سرخ نموده و حتی ذوب نماید، ازاینرو کاربرد ترمز باید کوتاه و متناوب باشد.

حتماً برایتان اتفاق افتاده است که با ترمز دستی رانندگی کرده باشید و یا در هنگام پارک فراموش کرده باشید که از آن استفاده کنید اما باید بدانید که واقعیت های مهندسی پشت استفاده از ترمز دستی برای بسیاری از رانندگان ناشناخته است.

ترمز دستی کمک می‌کند ماشین در محلی که آن را رها می‌کنید ثابت بماند. حتی اگر ماشینی که آن را می‌رانید دارای گیربکس اتوماتیک باشد، سیستم در هنگام نیاز، عملیات ترمز را انجام می‌دهد.

اگر خودرو ثابت ایستاده بود نیازی به ترمز دستی است؟

ترمز دستی علاوه بر ثابت نگه‌داشتن ماشین در یک محل، باعث کمتر صدمه دیدن گیربکس می شود خصوصا زمانی که روی یک شیب تند پارک کرده باشید که این شرایط فشار زیادی به اجزای داخلی وارد می کند.

آیا قراردادن در دنده کافی جای ترمز دستی را میگیرد؟

در صورتی که ماشین شما دارای گیر بکس دستی باشد باید قبل از ترک ماشین حتما ترمز دستی را بکشید. حتی قرار دادن ماشین در دنده هم نمی‌تواند کارساز باشد.

اگر شیفتر (shifter ) کاملا متصل نباشد ممکن است از دنده بیرون بزند و باعث حرکت ماشین شود که نتایج خوبی در پی نخواهد داشت. ترمز دستی های جدید با اهرم، پدال و یا حتی سوییچ الکترونیکی قابل اجرا هستند.

اما اگر ترمز دستی فعال باشد و رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

به شرایط بستگی دارد در ماشین‌های دیفرانسیل جلو، چرخ های عقب هیچ حرکتی نمی‌کنند و در این زمان جز کشیده شدن تایر ها به سطح جاده هیچ اتفاق دیگری‌نمی افتد. خوشبختانه اگر این اتفاق بیافتد مشخص است که یک جای کار مشکل دارد؛ صدای زوزه مانند و لرزش شدید سیستم تعلیق را حرکت می دهد. اما اگر ماشین دیفرانسیل عقب باشد موتور ممکن است نیروی اضافی به ترمز وارد کند و صدماتی به وجود آورد.

به یاد داشته باشید که قبل از حرکت ، ترمز دستی را کاملا آزاد کنید؛ اصطکاک ایجاد شده توسط کفشک ها مقداری گرما ایجاد می کند. اگر با همین شرایط رانندگی ادامه پیدا کند ممکن است تمام اجزای داخلی را دخیل کند و باعث آسیب به بلبرینگ چرخ شده یا به بقیه قسمت ها به شدت صدمه بزند.

مسئله اصلی در این مورد است که به هنگام درگیر بودن ترمز دستی چه مسافتی و چه سرعتی می‌پیمایید.

رانندگی کوتاه مدت با ترمز دستی قطعا صدمه چشم گیری به ماشین وارد نمی کند ولی اگر ۲۴۰ کیلومتر را با سرعت ۱۲۰کیلومتر بر ساعت با ترمز دستی فعال بپیمایید مطمئن باشید که چسب‌های عقب و تعدادی از اجزای داخلی ماشین آتش خواهد گرفت .

خوشبختانه امروزه هیچ کدام از این مشکلات برای ماشین های جدید رخ نمی دهد چرا که چراغ هشدار دهنده ای تعبیه شده تا به راننده برای کشیدن ترمز دستی هشدار دهد. ولی این دلیل نمی شود که احتیاط نکنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.