نقد و بررسی کامل لیفان 820 محصول جدید کرمان موتور

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: چندی پیش لیفان با برگزاری مراسمی تحت عنوان “شب لیفان” در نمایشگاه بین المللی چانگ گینک چین، پرچمدار پر سروصدای خود یعنی مدل 820 را رسما راهی بازار کرد. در این مراسم که با حضور سفیران و کنسول های 18 کشور خارجی و همچنین مقامات دولتی چین برگزار شد، از مدل 820 و قیمت و قابلیت های فنی آن پرده برداری شد.

لیفان 820 سدانی متوسط است که مسولان لیفان خیلی علاقه دارند که آن را با تویوتا کمری مقایسه کنند. البته اگر نگاهی به ظاهر و مشخصات 820 بیندازیم متوجه شباهت های فراوان آن با تویوتا کمری خواهیم شد. از جمله اینکه فاصله محوری این خودرو دقیقا با کمری برابر است و حتی یک میلیمتر هم اختلاف ندارند! یا اینکه اگر در داخل 820 بنشینیم با داشبورد آشنای کمری مواجه خواهیم شد که شباهت های آن ها قطعا چندان هم اتفاقی نبوده است!

Lifan-820-21

این خودرو محصولی استراتژیک برای لیفان محسوب می شود.

لیفان ۸۲۰ توسط کرمان موتور با موتور ۲,۴ لیتری که توان تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت را دارد عرضه خواهد شد. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک و ۶ سرعته خواهد بود. ۸۲۰ به تازگی توسط لیفان به نمایش گذاشته شده و خودرویی در رده فول سایزهاست.هنوز از مشخصات و قیمت احتمالی آن نیز سخنی به میان نیامده.

لیفان ۸۲۰ در ایران پس از جک S۵ می تواند دومین محصول تحول ساز کرمان خودرو در بازار باشد.چرا که این خودرو در مقام یک سدان سایز متوسط و پر امکانات با پیشرانه ۱۶۰ اسب بخاری در بازار زیر ۱۰۰ میلیون تومان رقیبی ندارد و در صورت عرضه با قیمت رقابتی (مانند سایر محصولات کرمان خودرو) می تواند به راحتی فروش بالایی را نصیب این شرکت کند.

شرکت کرمان موتور که سال‌هاست محصولات لیفان را در ایران مونتاژ می‌کند، به تازگی آخرین محصول سدان این برند چینی را روی خط مونتاژ آورده است و بعد از ماه‌ها، قصد عرضه آن را به بازار دارد. این تعویق در عرضه، به زمان تست این خودرو برمی‌گردد که به گفته کارشناسان کرمان موتور، لیفان ۸۲۰ در ایران تست‌های بلند مدتی را گذرانده تا بتواند برای عرضه در بازار آماده شود. از اوایل امسال بود که این ماشین در مکان‌های مختلف حاضر شد تا مردم ذهنیتی از آن پیدا کنند. ولی همیشه مشخصات این خودرو و عملکرد آن برای کسی به طور واضح مشخص نبود. در برنامه بازدید روز دوشنبه ۲۲ دی ماه، به ملاقات با لیفان ۸۲۰ رفتیم تا از آن اطلاعاتی به‌دست آوریم. خودرویی‌هایی که خبرنگاران با آن‌ها بررسی را انجام می‌دادند، همان نسخه‌هایی بود که در شرکت کرمان موتور تولید شده بود و قرار است به‌زودی وارد خیابان‌ها شود. موتور ۸۲۰ به فناوری VVT مجهز است ۲٫۴ لیتر حجم دارد. با توجه به اعلام کمپانی لیفان، این موتور توانایی تولید ۱۶۴ اسب بخار و ۲۲۶ نیوتون‌متر گشتاور دارد. این خودروی لوکس چینی، با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران عرضه می‌شود. لیفان، برای ۸۲۰ یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک را انتخاب کرده است که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و در حالت رانندگی برفی قرار می‌گیرد و فرمان این خودرو نیز از نوع هیدرولیک است.

Lifan-820-211

حال وقت آن فرارسیده بود که داخل لیفان ۸۲۰ بشینیم تا آن‌را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم. از بدو ورود متوجه کیفیت بهتر این خودرو نسبت به ماشین‌هایی مانند جک J5 و لیفان ۶۲۰ می‌شویم. وقتی داخل کابین خودرو نشستیم، کیفیت بهتر داخل هم باز نسبت به سایر خودروهای کرمان موتور، مزیتی برای ۸۲۰ به حساب می‌آمد. از همین جا معلوم بود که گارانتی بیشتر برای ۸۲۰ تا حد زیادی قابل درک است. زیرا به مراتب کیفیت ساخت و مونتاژ بهتری در این خودرو رعایت شده بود. روکش صندلی‌ها از نوع چرم مصنوعی مشکی بود که کمی‌کیفیتش با بقیه خودروهای چینی متفاوت بود. البته می‌شد حدس زد که در صورت نگهداری نامناسب، چرم صندلی‌ها اولین چیزی است که آسیب می‌بیند. داخل کابین خودرو امکانات به نسبت خوبی وجود داشت. استارت خودرو با دکمه انجام می‌شود و روی فرمان، کروزکنترل نصب شده است. صندلی راننده برقی در جهات مختلف بود و از گرم‌کن دو حالته در آن استفاده شده است. سیستم تهویه از نوع اتوماتیک تک‌کاناله است. یکی از معایب در ۸۲۰ این است که تهویه صورت برای ردیف عقب در نظر گرفته نشده است و تنها باد از زیر صندلی‌های جلو به عقب جریاد دارد. با توجه به این که فضای ردیف عقب لیفان ۸۲۰ به نسبت رقبا بزرگ و مبله است، توقع می‌رفت این آپشن ساده در خودرو تعبیه می‌شود. سان‌روف هم جزو امکاناتی است که این روزها در هر محصول چینی وجود دارد و به تبع آن، در ۸۲۰ هم یافت می‌شود. مانیتور لمسی بزرگی بالای سیستم تهویه قرار دارد که کیفیت نمایش آن مطلوب بوده و خطوط و مسیر پارک را به طور نوسانی با دوربین دید عقب مشخص می‌کند. سیستم رهیاب هم جزو امکاناتی است که با اتصال یک SD MAP در این خودرو فعال می‌شود. در بخش امکانات ایمنی می‌توان اشاره کرد که خوشبختانه نسخه چهار ایربگ این خودرو به بازار ایران آمده که دو کیسه هوای جانبی در صندلی‌های جلو دارد. هم‌چنین تجهیز ۸۲۰ به سیستم پایداری و کنترل کشش باعث شده است پارامترهای ایمنی در این خودرو به نسبت برخی رقبا بهتر رعایت شود. دی‌لایت و سنسور نور هم جزو امکاناتی است که این روزها ایرانیان خیلی به آن‌ها علاقه دارند و چینی‌ها با شناخت نبض بازار، آن را در نسخه موجود در ایران قرار داده‌اند. سنسور پارک جلو جزو آپشن‌هایی است که در نسخه‌های فول این خودرو قرار دارد که در ایران عرضه نمی‌شود. در نهایت پس از بازدید از اتاق خودرو، نوبت آن رسید تا کمی ‌تجربه رانندگی از این سدان کشیده چینی به‌دست آوریم.

Lifan-820-211

تخت گاز برای یافتن معایب لیفان ۸۲۰

با زدن دکمه استارت خودرو را روشن کرده و به سمت جاده تست حرکت کردیم. در ابتدا شاهد بودیم که فرمان نرمی‌ خوبی دارد و چسبندگی قابل قبولی را با توجه به سرعت به راننده القا می‌کند. دنده‌ها پشت سر هم تعویض می‌شدند و نرمی‌ در آن‌ها احساس می‌شد. با فشردن پدال گاز خودرو، دنده معکوس توسط خودرو، اعمال و شروع به شتاب‌گیری در هر سرعتی می‌کرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که برخی توان تولید موتور ۲٫۴ لیتری لیفان را ۱۵۷ اسب بخار می‌دانند که گویا نسبت به حجم موتور، بازده کافی ندارد. ولی در راننده‌گی‌های عادی و نرم می‌توان گفت که راننده را راضی می‌کند. با توجه به اینکه اتاق این خودرو سروصدای کمی ‌دارد و کمتر صدایی از بیرون به داخل می‌آید، ۸۲۰ می‌تواند برای خیلی از مشتریان دلچسب باشد. اما اگر اهل گاز دادن و معکوس کشیدن باشید، شاید ۸۲۰ خودرویی نباشد که برایتان مناسب باشد. درست است که قدرت موتور جواب مالکین ۸۲۰ را می‌دهد و کم نمی‌آورد، ولی این موتور برای شتابگیری‌های سریع ساخته نشده است. در شتاب‌گیری که در حالت ایستاده انجام دادیم، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را در شرایط معمولی و با امکانات ساده بین ۴/۱۲ تا ۱۳ ثانیه ثبت کردیم. از عملکرد گیربکس هم متوجه شدیم که حالت اکونومی ‌در آن به طور کامل رعایت شده است، زیرا در دنده‌های سبک قابلیت شتاب‌گیری معمولی هم کم بود و نیاز به معکوس کشیدن در خودرو احساس می‌شد. در حین تخت گاز رفتن هم بعد از هر اعمال دنده مثبت، با خلاصی گازی مواجه می‌شدیم که در وسط گاز دادن‌های ما زیاد خوش‌آیند نبود. هم‌چنین در دورهای بالای چهار هزار، صدای موتور به صورت صدای بم و گرفته به اتاق می‌آمد که در برخی خودروها رایج است.

Lifan-820-3

پس از اینکه به این نتیجه رسیدیم که ۸۲۰ خودرویی ملایم ‌است، وقت آن رسیده بود تا کمی ‌ترمزهای خودرو را به چالش بکشیم. در هر سرعتی ترمزهای این خودرو را تست کردیم و پس از ترمز‌های کوبنده، کمی ‌فرمان را به راست دادیم تا تخلیه بار وزنی خودرو را بسنجیم که آیا باعث کله کردن خودرو و گیجی فرمان می‌شود یا خیر؟ و دوباره در مسیری صاف به ترمزها فشار زیاد آوردیم که نتیجه این شد: کمتر گیجی فرمانی احساس می‌شد. اما در برخی مواقع با توجه به اتاق بزرگ خودرو، توقع ترمز قوی‌تر از خودرو را داشتیم. در کنار این مسئله جایی نبود که ترمزهای ۸۲۰ ما را نگران کنند. در کل می‌توان گفت که حس رضایت‌بخشی را به ما القا کرد و توقع ما را بالاتر برد. با سرعت بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت و گاهی کمتر و بیشتر، هندلینگ خودرو را با توجه به سرعت‌های متفاوت تست کردیم. بدون اغراق می‌توان گفت که لیز دادن این خودرو روی آسفالت اصلا کار راحتی نیست و فرمان به دقت عمل می‌کند و هندلیگ خودرو بسیار به نسبت رقبای چینی دیگر بالاست. گویا سبک طراحی یک خودروی به نسبت بزرگ خانوادگی در لیفان ۸۲۰ رعایت شده است. پس از چند دور، خودرو را در مسیر تست کوبش و سرو‌صدا بردیم تا در سطوح مختلف خودرو سنجیده می‌شد. وقتی از نواحی زبر و قلوه‌کن جاده تست رد می‌شدیم، صدای لاستیک‌ها به اتاق می‌آمد، ولی به داشبورد و ادوات خودرو منتقل نمی‌شد که باعث ارتعاش در آن‌ها بشود. هم‌چنین یکپارچه بودن داشبورد ۸۲۰ باعث می‌شود که بی‌سر‌وصداتر از سایر داشبوردهای چند‌تکه باشد. وقتی به اصلی‌ترین چاله‌ها رسیدیم، از نرمی ‌خوب اتاق شگفت‌زده شدیم. طبق استاندارد گفته شده از جانب کارشناس همراه، باید از این دست‌اندازهای نامتوازن با سرعت بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر به طور یکنواخت رد می‌شدیم. در این مسیر چند متری صدایی از خودرو نشنیدیم و تعلیق خودرو به خوبی بعد از رها شدن از چاله‌ها ثبات ۸۲۰ را حفظ کرد.

Lifan-820-111

پس از دور زدن با سه خودروی لیفان ۸۲۰ و سنجیدن آنها نسبت به یکدیگر، به این نتیجه رسیدیم که این خودروی چینی می‌تواند در رده کیفیت قابل قبول برای مشتریان قرار گیرد. زیرا در داخل آن به مراتب کیفیت بهتری کار شده و توانایی موتور و گیربکس برای یک خانواده، کافی و رضایت‌بخش است. خلاصی گاز بعد از تعویض دنده در دور بالا و شتاب‌گیری ضعیف می‌تواند دلیلی باشد که خریداران چینی هم از ۸۲۰ دلسرد شوند و به سراغ ماشین دیگر بروند. ولی در مجموع فضای کابین مناسب، امکانات تقریبا به‌روز، صندوق حجیم، مصرف سوخت متعارف، دوره گارانتی بالاتر نسبت به سایر محصولات و نرمی‌ خودرو می‌توان دلیلی باشد که چینی‌سواران ایرانی برای سفرهای خانوادگی خود لیفان ۸۲۰ را انتخاب کنند. احتمال می‌رود که ۸۲۰ با قیمتی در محدوده ۸۰ میلیون تومان به بازار ایران ارائه شود.

Lifan-820-16

تویوتا کمری تنها خودرویی نیست که با دیدن 820 به یاد آن خواهید افتاد! در نمای خارجی 820 به نظر ترکیبی از سرآمد های طراحی خودروست. در جلو می توانیم جلو پنجره فورد تاروس را ببینیم و چراغ های آئودی A6 که با ابرویی خاص محصولات BMW همراه شده است.

در نمای کنار فارغ از طرح رینگ ها و خطوط روی بدنه، شباهت زیادی بین 820 و محصولات BMW می توان دید.

و در نمای عقب هم ترکیبی از هیوندای سوناتا و چراغ های آئودی A8 را داریم که وقتی روشن می شوند طرح قرینه چراغ های تویوتا آریون را تشکیل می دهند.

اما با این وجود طراحی این خودرو بسیار هماهنگ و متناسب است و به بیننده احساس کپی برداری صرف را نمی دهد. می توان گفت که طراحان لیفان به طور هنرمندانه ای نقاط قوت طراحی بزرگترین طراحان جهان را در کنار یکدیگر قرار داده اند تا محصولی جذاب و خوش استایل را خلق کنند.

رینگ های 16 اینچی با طراحی زیبا که هرچند اگر کمی بزرگتر بودند چهره ای اسپرت تر و جذاب تر به نمای جانبی 820 می دادند.

و صندوق عقبی با حجم 510 لیتر که در این کلاس عدد بزرگی به حساب می آید و بزرگتر از تویوتا کمری (436 لیتر) و هیوندای سوناتا (464 لیتر) می باشد که برای مسافرت های خانوادگی بسیار مناسب است.

در نمای داخلی دو نکته بیش از هر چیز جلب توجه می کند: یکی شباهت زیاد داشبورد این خودرو به تویوتا کمری و دیگری طراحی لوکس و جنس متریال مناسب و بسیار فراتر از یک خودروی 20 هزار دلاری چینی!

طراحی کابین 820. لازم به ذکر است که این خودرو با دو تریم داخلی طوسی و سفید هم عرضه می شود و هنوز معلوم نیست که کدامیک از تریم های موجود به ایران وارد شوند.

Lifan-820-181

اما موارد ذیل جزو مشخصات مطلوب و بارز نمای داخلی لیفان 820 هستند :

– صندلی های چرمی با قابلیت تنظیم در 6 جهت به همراه گرمکن صندلی های جلو.

– نمایشگر کیلومتر نه چندان هیجان انگیز اما زیبا و قابل قبول.

– مانیتور 8 اینچ دارای پورت USB، AUX، رهیاب GPS و MP5.

تعلیق لیفان 820 : سیستم تعلیق جلو McPherson و سیستم تعلیق عقب چند اتصاله.

موتور لیفان 820 :

لیفان خودروسازیست که معمولا موتور خودروهایش را خودش با همکاری ریکاردو انگلستان طراحی و تولید میکند. برای 820 هم سه گزینه برای قوای پیشرانه در نظر گرفته شده است. 1800 سی سی، 2400 سی سی و 2000 سی سی توربوشارژ با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت. لازم به ذکر است که در ابتدا تصور میشد موتور 2400 سی سی از محصولات میتسوبیشی باشد، اما در نهایت لیفان کد LF489Q را برای آن اعلام کرد که مشخصات آن به صورت زیر است:

حجم دقیق 2373 سی سی و ماکزیمم توان 165 اسب بخار در دور موتور 5700 و گشتاور 226 نیوتن متر در دور 4000 تا 4500 دور بر دقیقه.

گیربکس لیفان 820 از نوع 6 سرعته تیپ ترونیک ساخت DSI استرالیا

شاسی لیفان 820 طراحی MIRA انگلستان است.

مسولان لیفان مدعی هستند که طراحی 820 به گونه ایست که توانایی گرفتن 5 ستاره از موسسه ایمنی EURO-NCAP را دارد. البته تا کنون هیچ نتیجه ای از تست های تصادف این خودرو منتشر نشده است و نمیتوان در مورد این موضوع به ظور قطعی اظهار نظر کرد.

البته لازم به ذکر است که محصولات لیفان با کسب گواهی E mark از مراجع هلندی، مجوز حضور در کشور های عضو اتحادیه اروپا را کسب کرده اند.

Lifan-820-131

بدنه و درهای این خودرو برای مقاومت هر چه بیشتر در برابر ضربه و تصادف به وسیله میله های فولادی مقاوم سازی شده اند. همچنین این خودرو از 6 سیستم ایمنی ABS، ESP، EBD، TCS، BAS، و HBA نسخه 9 بوش بهره می برد.

در داخل خودرو نیز 6 ایربگ(جلو، جانبی و پرده ای) وظیفه محافظت از سرنشینان در برابر ضربه را بر عهده دارند.

این خودرو لیست بلند بالایی از امکانات و آپشن های رفاهی را ارائه می کند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سیستم TPMS به نمایش میزان باد لاستیک ها نیز میتواند راننده را در مواقع پنچری و کم بادی لاستیک آگاه کند.

– همچنین با با وجود 4 سنسور پارک در عقب و 2 سنسور در جلو راننده می تواند به تمامی نقاط کور اطراف ماشین تسلط داشته باشد.

– کامپیوتر سفری

– کروز کنترل

– باز شدن درب صندوق عقب با بردن پا با سمت زیر سپر

– سیستم صوتی و تصویری دارای مانیتور، دوربین عقب و رهیاب GPS

– سیستم استارت بدون کلید

– استفاده از شبکه کنترل کامپیوتری CAN BUS در این خودرو

– سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ساخت Valeo فرانسه و فیلتر کربنی با قابلیت فیلتر کردن ذراتPM2.5

Lifan-820-111

طبق اعلام کرمان موتور ثبت نام این خودرو در سال جاری آغاز خواهد شد. در حال حاضر چند عدد از این خودرو برای تست فنی و نمایش به ایران آمده اند. هنوز اطلاعات رسمی و دقیق در مورد مدل مونتاژی در ایران اعلام نشده اما احتمالا نمونه ای که به ایران وارد می شود با موتور 2400 سی سی و گیربکس 6 دنده اتومات خواهد بود. طبق شنیده ها ظاهرا مدل کم امکانات با قیمت حدود 80 میلیون تومان به ایران وارد خواهد شد که احتمالا امکانات زیر را داشته باشد. (اطلاعات ذکر شده قطعی نیستند و ممکن است نسخه ای که به ایران وارد می شود با قیمت و امکانات رفاهی متفاوتی عرضه شود.

– موتور 2400 سی سی

– گیربکس اتومات 6 دنده با تیپ ترونیک

– 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو

– سیستم هایESP, HBA, TCS ،ABS+EBD, BA

– سیستم ضد سرقت

– سنسور پارک جلو و عقب

– سانروف

– آینه جمع شونده برقی به همراه گرمکن آینه

– صندلی 6 جهته برقی + تنظیم دستی گودی کمر

– استارت دکمه ای

– مانتیور و سیستم مولتی مدیا دارای 6 بلندگو به همراه دوربین عقب

– کروز کنترل

– TPMS با نمایش اطلاعات در پشت آمپر

– سیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر ذرات ریز

– پاور ویندوز و پاور سانروف

– روکش صندلی چرمی

Lifan-820-8

لیفان 820 تلاش مهم لیفان برای تبدیل شدن به خودروسازی خوشنام است که صرفا محصولات ارزان قیمت نمیسازد. در مورد اینکه چقدر لیفان در رسیدن به این هدف موفق بوده است نمی توان تا قبل از ورود این خودرو به بازار قضاوتی انجام داد. اما قطعا این خودرو فاصله زیادی با سایر محصولات لیفان دارد و یک گام بزرگ رو به جلو برای این کمپانی محسوب می شود.

Lifan-820-1

در کشور ما پس از توقف تولید نیسان تیانا و سوزوکی کیزاشی، هنوز هیچ خودروی سدان متوسطی از خطوط تولید مونتاژکاران وطنی راهی بازار نشده است و ارزان ترین گزینه های صفر موجود در این کلاس هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری هستند که از قیمت های نجومی برخوردارند. در نتیجه فقدان شدید این کلاس در بین خودروهای زیر 100 میلیون تومان به چشم می خورد و به نظر می رسد در صورتی که این خودرو با قیمت مناسب و امکانات بالا و البته کیفیت خوب عرضه شود می تواند اقبال زیادی را به خود جلب کند

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.