آیا آئودی پرچمدار تقلب در خودروسازان است؟!

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:آنچه تاکنون در باره این رسوایی روشن شده این است که افرادی در رهبری شرکت خودروسازی فولکس واگن، که هنوز نام آنها به‌طور مشخص برده نشده، حدود ۱۰سال پیش اجازه دادند نرم‌افزار ویژه‌ای روی خودروهای دیزلی این شرکت کار گذاشته شوند که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌های خودرو را کمتر از حد واقعی نشان دهند. گفته می‌شود از این نرم‌افزارها در ۱۱میلیون خودرو دیزلی با مدل EA۱۸۹ استفاده شده است. استفاده از این موتورها تا برملا شدن این رسوایی در سپتامبر سال گذشته میلادی ادامه یافت. تقلب در سیستم‌های سنجش آلاینده موتورهای دیزلی فولکس واگن را نخستین‌بار آژانس حفاظت از محیط‌زیست امریکا در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ برملا کرد.
اما بر اساس تازه‌ترین گزارش رویترز، تولید ابزار تقلب برای خودروهای دیزلی به سال ۱۹۹۹م و کمپانی آئودی برمی‌گردد. اما در عین حال، ۶ سال طول کشیده که مهندسان فولکس‌واگن در ولفسبورگ این نرم‌افزار ساخت آئودی را در خودروها نصب کنند.
البته آئودی به دلیل شروع تحقیقات داخلی در این زمینه، ترجیح داده که درحال‌حاضر صحبتی نکند. فولکس‌واگن در حال ارائه یک اصلاح برای خودروهای دیزلی خود است که برای آن ضرب‌الاجل‌های مختلفی تاکنون تعیین شده که آخرین آنها به ۲۱ آوریل امسال میلادی برمی‌گردد. همچنین به زودی هیات‌مدیره فولکس‌واگن، درباره هزینه‌های احتمالی دیزل‌گیت و درآمدهای سال ۲۰۱۵م گفت‌وگو خواهند کرد.
فولکس‌واگن به دلیل پیامدهای ناشی از رسوایی آلودگی، به احتمال زیاد مجبور می‌شود حدود ۳هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کند. ضمن اینکه، این موضوع پرونده‌های زیادی را به دنبال داشته است؛ ازجمله یک مورد مربوط به وزارت دادگستری امریکا است که تا ۴۶میلیارد دلار برای فولکس‌واگن هزینه خواهد داشت.
در واقع براساس یک برآورد تنها در کشور امریکا بیش از ۳۰ نفر جان خود را تنها به دلیل افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از غیراستاندارد بودن خودروهای فولکس واگن از دست داده‌اند که می‌تواند به عنوان قتل غیرعمد تلقی شود. با این حال فولکس واگن هنوز نتایج تحقیقات خود را درباره مقصران احتمالی این ماجرا ارائه نداده است. به نظر می‌رسد علاوه بر کاهش فروش ۵ درصدی محصولات گروه فولکس واگن و ضرر و زیان چند ۱۰میلیاردی ناشی از ضد تبلیغ و جبران غرامات پرونده‌های قضایی، آسیب بزرگی نیز به ارزش سهام فولکس‌واگن و میزان اعتماد مشتریان به فناوری خودروهای دیزلی وارد شده است.
همچنین به گفته مدیران ارشد فنی ب‌ام‌و، آلایندگی اندک خودروهای دیزلی و بازدهی بالای این فناوری زمینه لازم را برای دستیابی به استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا فراهم کرده است و بدون تولید خودروهای دیزلی بسیاری خودروسازان نمی‌توانستند سطح میانگین آلایندگی محصولات خود را تا این حد کاهش دهند.
در عین حال، به‌نظر نمی‌رسد که فولکس‌واگن بتواند راهی برای برآورده‌کردن معیارهای آلودگی در محصولات دیزلی‌اش پیدا کند؛ چرا که یکی از مقامات «هیات منابع هوای کالیفرنیا» از احتمال قبول یک اصلاح جزئی در این زمینه خبر داده است.

سوءاستفاده جی‌ام از خلأ قانونی در امریکای لاتین
رسوایی خودروساز شناخته شده آلمانی، نشان داد که داعیه بالا بودن کیفیت در این خودروسازها هم در مواردی دچار خدشه می‌شود. اگر فکر می‌کنید در دنیای امروز دریافت امتیاز بدون ستاره ایمنی غیرممکن است، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید چرا که تعدادی از خودروهای فروخته شده جنرال موتورز در امریکای جنوبی با این مشکل روبه‌رو شده‌اند و بدون کیسه‌های هوا و تجهیزات ایمنی به فروش می‌رسند، بر این اساس واحد جهانی موسسه ایمنی NCAP از جنرال‌موتورز خواسته تا هرچه سریع‌تر اقدام به بهبود سطح کیفی خودروهای فروخته شده خود در امریکای جنوبی کند.
نتایج آخرین آزمایش‌های ایمنی‌سنجی نشان می‌دهد که خودروهای شورولت Sail فروخته شده در کلمبیا از لحاظ استانداردهای NCAP بدون ایمنی هستند.
این موسسه در یک همکاری مشترک با کشورهای امریکای جنوبی مشخص کرده که خودروهای Sail و Aveo ساخت شورولت دارای امتیاز ایمنی بدون ستاره هستند. به همین دلیل دیوید وارد، رییس NCAP، در نامه‌ای به مدیریت جنرال موتورز از وی خواسته که پاسخگوی این نتایج واقعا بد خودروهای شرکت خود باشد.
وی گفته که جی‌ام از نبود استانداردهای ایمنی در امریکای جنوبی سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش محصولاتی با سطح ایمنی بسیار پایین که به هیچ وجه اجازه فروش در امریکا و اروپا را ندارد، کرده است.
هنوز ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌واگن به پایان نرسیده، شرکت‌های خودروسازی آئودی، اپل، پورشه و مرسدس رسوایی تازه‌ای به‌بار آورده‌اند و قرار است صدها هزار خودرو برای بهینه‌سازی به تعمیرگاه فراخوانده شوند. هنوز ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌واگن و رسوایی دیگر خودروسازان به پایان نرسیده، شرکت‌های خودروسازی آئودی، اپل، پورشه و مرسدس رسوایی تازه‌ای به‌بار آورده‌اند و قرار است صدها هزار خودرو برای بهینه‌سازی به تعمیرگاه فراخوانده شوند که چند شرکت خودروسازی این کشور از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که با تغییر دمای هوا، سیستم تصفیه آلاینده‌های هوا را در موتور خودروها از کار می‌اندازد.
براساس آزمایش‌هایی که از سوی وزارت راه‌وترابری آلمان انجام شده، سیستم فیلترینگ هوا در برخی خودروهای آئودی، اپل، پورشه، فولکس واگن و مرسدس بنز با رسیدن دمای هوا به ۱۰ درجه سانتیگراد از کار می‌افتد.
چنین کاری به‌ویژه زمانی که پای صدمه‌دیدن موتور یا امکان تصادف در میان باشد، غیرقانونی نیست، اما مقام‌های مسئول در حال بررسی هستند که آیا شرکت‌های خودروسازی ورای ضرورت‌ها از این نرم‌افزار استفاده کرده و آگاهانه به آلودگی هوا کمک کرده‌اند یا خیر.
با این‌همه، شرکت‌های یادشده خودروهای مورد نظر را داوطلبانه برای بهینه‌سازی نرم‌افزار و کاهش بیشتر آلایندگی آنها به کارگاه‌های خود فراخوانده‌اند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.