برترین خودروهای تشریفات (تصاویر)

 پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: خودروهای رسمی که مقامات عالی رتبه از آن در مراسم تشریفاتی و دیپلماتیک استفاده می‌کنند با حساسیت بالایی انتخاب می‌شوند، چرا‌که در کنار مشخصات فنی مناسبی که باید داشته باشند به نوعی نماد آن کشور نیز به‌حساب می‌آیند. ساخت داخل بودن این خودروها اهمیت خاصی دارد، چرا‌که هویت ملی آن کشور را به نمایش می‌گذارد. ویژگی مهم این خودروها که توسط افراد سرشناس استفاده می‌شود ایمنی و مقدار حفاظتی است که می‌توانند در شرایط خاص در حفظ جان روسای ‌جمهور و سایر مقامات عالی‌رتبه از خود نشان دهند. بسیاری از کشورهایی که صاحب صنعت خودرو هستند تلاش می‌کنند تا خودروهای آنها استانداردهای لازم را برای قرار گرفتن در این بخش داشته باشند و در سال‌های گذشته انتخاب اول بسیاری از کشورها برای انتقال روسای جمهورشان مرسدس بنز بوده است و برخی نیز ترجیح می‌دهند از خودروهای داخلی خود برای این منظور استفاده کنند. در برخی موارد خودروهایی که افراد شاخص و مهم سیاسی استفاده می‌کنند قابلیت‌های بالایی در برابر حملات میکروبی و شیمیایی دارد و بر‌اساس آخرین فناوری خودروهای ضد‌گلوله طراحی و در تعداد بسیار محدود تولید شده‌اند.
mercedes-benz-600-pullman-l

MERCEDES 600

در سال‌های بین 1963 تا 1981 مرسدس بنز 600 انتخابی فوق العاده برای روسای‌جمهورکشورهای مختلف بوده است. مدل‌های مختلفی از این خودرو در اختیار کاخ‌های ریاست جمهوری قرار‌گرفته که مدل سدان، رو باز و چهار در و لیموزین شامل آنها می‌شده است. این خودروی دست ساز با موتور 8 سیلندرش با حجم 3/ 6 لیتر قدرت لازم برای فرار از شرایط خطرناک را فراهم می‌کرده است و همچنین این خودرو با ویژگی ضد گلوله‌ای که داشت می‌توانست از جان روسای‌جمهور در برابر سوء‌قصد‌های احتمالی حفاظت کند، سیستم‌های هیدرولیکی متعدد این خودرو به افزایش میزان امنیت آن کمک شایانی کرده است. 70 عدد از این خودرو به مقامات و رهبران کشورهای مختلف دنیا تحویل داده شده است تا در مراسم رسمی یا حمل و نقل‌های درون شهری مورد استفاده قرار بگیرند. امروزه هم مدل‌های جدید این مرسدس بنز توسط دیپلمات‌های بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


LANCIA THESIS9513647Lancia_Thesis_Kappa_

لانچیا با ساخت تسیس تلاش کرده است تا برندش که رو به زوال بوده است را با خودرویی منحصربه‌فرد احیا کند که در این کار هم تا حدودی موفق بوده است؛ به‌طوری که تسیز توانست خودروی رسمی مقامات ایتالیایی شود و آنها تعداد زیادی از این خودرو را خریداری کردند. تسیز با ویژگی‌هایی لوکس و تشریفاتی که در داخلش قرار گرفته تمام گزینه‌های مورد نیاز مقامات رسمی را در خود جای داده است. این خودرو تا سال‌ها به‌عنوان خودرویی تک و خاص در مراسم رسمی در دنیا می‌درخشیده است واین موفقیت در سال 2014 با فروش 151 دستگاه از این خودرو در سایت ebay توسط نخست‌وزیر ایتالیا به پایان رسید. این مدل خودرو که مورد استفاده‌های تشریفاتی توسط مقامات ایتالیا پیدا کرد انواع مختلفی دارد که در موتور و جعبه دنده تفاوت‌هایی با هم دارند و حداکثر سرعت آن 230 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 آن برابر با 2/ 9 ثانیه گزارش شده است.

HONG K L5HONG

هونگ کی L5 در میان خودروهای افراد سرشناس برند نو ظهور به‌حساب می‌آید این خودرو با لقب پرچم سرخ، بر‌اساس طرح هونگ کی 1958ساخته شده که مورد استفاده مائو قرار می‌گرفته است. این خودرو انتخاب اعضای حزب کمونیست چین است که با آن به بازدید از مراکز استان‌ها می‌پرداخته‌اند. این خودروی 5/ 5 متری به موتوری 12 سیلندر با حجم 6 لیتر مجهز بوده است که می‌توانسته 400 اسب بخار نیرو تولید کند که توسط شرکت هونگ کی طراحی و ساخته شده است. جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک این ماشین می‌تواند تمام نیروی تولید شده توسط موتور را به چهار چرخش منتقل کند، چرا‌که چین با برف‌هایش نیاز به خودرویی با این ویژگی دارد. هونگ لی L5 بعد از بازنشسته شدن در معرض حراج گذاشته شده و با  قیمت 800 هزار دلار به‌عنوان گران‌ترین خودروی چین لقب گرفته است.


ZIL 41047zil-41047-06
زیل در اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار می‌گرفته و خودرویی لیموزین و کشیده بوده است که برای مدت‌ها بدون کمترین تغییری در این کشور پهناور در دهه 1950 میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در مدل به‌روز شده آن تغییرات زیادی ایجاد و با نام زیل 41047 معرفی شد. مدل رو باز این خودرو تا سال 2010 در روسیه مورد استفاده مقامات رسمی قرار گرفته است و موتور آن 7/ 7 لیتر حجم دارد و با 8 سیلندر خورجینی می‌تواند تا 315 اسب بخار نیرو تولید کند و به کمک جعبه دنده اتوماتیک و سه دنده اش قادر است به حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت برسد. تولید این خودرو در سال 2002 به دلیل گرایش مشتریانش به خودروهای مدرن غربی متوقف شد.


LINCOLN CONTINENTAL 1970
1970_Lincoln_Continental,_f
مدل‌های مختلفی از لینکلن کانتیننتال ساخته شده است به‌طوری‌که در مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل در سال 2011 مدل‌های دهه 1970 میلادی مورد استفاده قرار گرفت، این خودرو که توسط شرکت لینکلن به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از شرکت فورد فعالیت می‌کند خودروهای کلاسیک و زیبایی را در طول تاریخ ساخته است که مورد استفاده مقامات مختلفی در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند. مدل‌های دهه 1970 میلادی ظاهری کشیده و کشتی مانند داشتند که به جذابیت مراسم رسمی مقامات عالی رتبه می‌افزوده است. مدل‌های دهه 70 میلادی با تغییرات اساسی در ظاهر وارد بازار شدند و توانستند توجه مقامات عالی‌رتبه را به خود جلب کنند و به‌عنوان خودرویی رسمی و تشریفاتی در کاخ‌های ریاست جمهوری خدمت کنند.

Toyota Centurytoyota-century-9
مقامات ژاپنی قطعا اگر بخواهند از خودرویی استفاده کنند آن را از شرکت تویوتا انتخاب خواهند کرد. تویوتا سنچری خودروی خاصی است که در تعداد محدود از سوی شرکت ژاپنی تویوتا ساخته شده است و از سال 1967 تا 1997 تغییر خاصی در این خودرو ایجاد نشد و پس از آن تغییرات اساسی از نظر فنی و مکانیکی در آن ایجاد شد و موتوری 12 سیلندر خورجینی با حجم 5 لیتر و توان 276 اسب بخار در دل آن قرار گرفت که این موتور اولین موتور 12 سیلندر تویوتا بوده است که فقط برای این خودرو به‌طور اختصاصی طراحی شده است. تعداد محدودی از تویوتا سنچری در اختیار افراد عادی قرار گرفته است و بیشتر نخست‌وزیر و مقامات دولتی و خانواده‌های آنها از این خودرو برای تردد‌های خود استفاده می‌کرده‌اند. تویوتا بزرگ‌ترین شرکت خودروساز ژاپن است که در سال‌های گذشته توانسته است این لقب را  در دنیا  به‌دست آورد.

1972_Presidential_LimousineLIMOUSINE LINCOLN CONTINENTAL 1961
لیموزین لینکلن کانتیننتال به خاطر ترور شدن رئیس‌جمهوری، کندی برای همیشه این رسوایی را همراه خود خواهد داشت اما این مدل خودرو در آن دوران به‌عنوان مدرن‌ترین خودروی دنیا شناخته می‌شد تا اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در آن ترور شد. کندی از شرکت فورد درخواست کرده بود تا لیموزینی برای ریاست جمهوری طراحی کند که مناسب دهه 60 میلادی باشد. پس از مرگ کندی، این خودرو تغییراتی کرد و به کاخ سفید برگردانده و تا سال 1977 به ریاست جمهوری این کشور خدمت کرد. این خودرو در سرویس امنیت ملی آمریکا با نام SS-100-X شناخته می‌شد و در زمان ترور شدن جان‌ اف ‌کندی این خودرو امکانات خاصی برای مقابله با حملات تروریستی نداشته است و پس از این اتفاق خودرو برای بازسازی در بسیاری از بخش‌ها ضدگلوله شد. فورد در این خودرو از موتوری با قدرت 350 اسب بخار استفاده کرده است که هم اکنون در موزه هنری فورد نگهداری می‌شود.

ROLLS ROYCE PHANTOM IVRolls-Royce_Phantom_IV,_4BP

شرکت رولز رویس در سال 1950 با معرفی مدل فانتوم IV از آن به‌عنوان خودرویی با امکانات فوق‌العاده نام می‌برد که تنها 18 عدد از آن تولید شده است. رولز رویس این خودرو را صرفا برای مقامات عالی رتبه طراحی کرده و هیچ‌گاه آن را در معرض فروش عمومی قرار نداده است. در حال حاضر اسپانیا و انگلستان همچنان از خودروهای مدل فانتوم استفاده می‌کنند. از این مدل تنها 16 دستگاه باقی‌مانده است و خودروی فانتوم پرنسس مارگارات در حراجی به قیمت 395 هزار پوند فروخته شد. این خودرو که در زمان خود شهرت زیادی داشته است با توجه به گذشت نزدیک به 80 سال از طراحی‌اش همچنان زیبا و استوار است.


LIMOUSINE BENTLEY STATE 20012002_Bentley_State_Limousine

شرکت بنتلی برای تولد ملکه الیزابت دوم در سال 2001 اقدام به طراحی و ساخت این لیموزین می‌کند تا در باشگاه سلطنتی قرار بگیرد. تنها دو نسخه از این خودرو ساخته شده و از سال 2002 در خدمت خاندان سلطنتی انگلستان قرار گرفته است. این خودرو مجهز به موتور 7/ 6 لیتری است که با داشتن 8 سیلندر خورجینی می‌تواند 400 اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاور آن 835 نیوتن بر متر است که می‌تواند این خودرو 6 متری را تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت برساند. بدنه و شیشه‌های این لیموزین سلطنتی ضد گلوله است و در برابر انفجار و حملات مختلف از جمله گاز‌های شیمیایی مقاوم است و می‌تواند سرنشینان خود را در برابر آنها حفاظت کند. در سال 2009 اعلام شد که این دو خودرو لیموزین از سوخت زیستی استفاده خواهند کرد.


CADILLAC ONE 2009
Untitled-1پس از ترور جان اف کندی خودروهای روسای‌جمهور آمریکا تغییرات اساسی کرد و در رابطه با ضد گلوله شدن و مقابله با حملات مختلف تروریستی مقاوم‌تر شدند. در حال حاضر می‌توان گفت خودروی کادیلاک وان رئیس جمهوری آمریکا مقاوم‌ترین خودروی دنیا است. این خودرو درهایی به وزن درهای هواپیمای بوئینگ 747 دارد و موتور دیزل قدرتمندش می‌تواند این خودروی سنگین را با سرعت و شتاب زیاد از منطقه خطر دور کند و بدنه این خودرو می‌تواند در برابر انفجار راکت دستی هم مقاومت کند و تمام امکانات ارتباطی را در درون خود جای داده و مجهز به مخازن اکسیژن است و همچنین در برابر حملات شیمیایی مقاومت کامل دارد. این خودرو در سال 2017 با مدل مجهز‌تری جایگزین خواهد شد.
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.