ایران سیزدهمین کشور خودروساز جهان!!

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: براساس آماری که سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرده، ایران با فروش بیش از یک میلیون خودرو در سال ۲۰۱۵م به‌عنوان سیزدهمین بازار بزرگ خودرو جهان شناخته شد به گونه‌ای که حدود یک‌میلیون و ۵۵هزار و ۴۰۰ خودرو در سال گذشته میلادی در کشور به فروش رفت.
براساس آمار این سازمان بین‌المللی در سال ۲۰۱۴م، یک میلیون ۱۰۶هزار و ۷۰۰ خودرو در ایران به فروش رفته است؛ آماری که در سال ۲۰۱۵م با کاهش فروش ۵۱هزار و ۳۰۰ دستگاهی روبه‌رو شد.
در حال‌حاضر کشور چین با فروشی بیش از ۲۱میلیون خودرو به‌عنوان بزرگترین بازار خودرو جهان معرفی می‌شود که پس از آن امریکا با فروش بیش از ۷میلیون دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با فروشی افزون‌بر ۴میلیون خودرو در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.
با نگاهی به آمار منتشر شده، ایران با کسب رتبه سیزدهم، ۱/۵۹درصد از کل فروش خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است.
هنگامی‌که عدد ۱۳ در کنار عدد ۱۹۶ (تعداد کشورهای جهان) قرار می‌گیرد به نظر می‌رسد این رتبه قابل قبول بوده و ایران نمره خوبی به‌دست آورده است اما در این بین نباید از چند مسئله غافل شد. وجود ۱۹۶ کشور در جهان به این معنا نیست که تمام کشورها صنعت خودرو دارند زیرا از این تعداد تنها حدود ۵۰ کشور در صنعت خودرو فعال هستند و رتبه سیزدهم از بین ۵۰ کشور به‌دست آمده است.

سرانه پایین خرید خودرو در ایران
از سویی دیگر نسبت به جمعیت ۸۰میلیونی کشور، اگر افراد زیر ۱۸ سال را از آن کم کنیم (افرادی که گواهینامه رانندگی ندارند) حدود ۱۷ میلیون خودرو در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که به دیگر سخن به‌طور میانگین هر خانواده از یک خودرو برخوردار است در حالی‌که به گفته مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو سرانه خرید خودرو در ایران با دنیا تفاوت دارد.
مهدی نیکدل در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: خرید خودرو از سوی مصرف‌کنندگان به عوامل متعددی از جمله درآمد سرانه، رشد اقتصادی سالانه، رفاه طبقه متوسط جامعه و… بستگی دارد. اگرچه سرانه خرید خودرو در ایران نسبت به دنیا متفاوت بوده و این بازار در مسیر رو به رشد در حال حرکت است، اما رشد اقتصادی و افزایش درآمد خانوارها سرانه فروش خودرو در ایران را به سرانه جهانی نزدیک‌تر خواهد کرد.
به باور نیکدل، بازار ایران مستعد فروش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در مدت یک سال است و علاوه بر آن خودروسازان داخلی از ظرفیت‌های بالایی برای تولید و پاسخگویی به این بازار برخوردارند اما اگر رکود اقتصادی ادامه داشته باشد، امکان باقی ماندن بازار خودرو در رکود همچنان وجود دارد. وی درباره مبنایی که سرانه فروش را تعیین می‌کند، گفت: در جهان سرانه خودرو خانوارها حدود یک تا ۱/۵خودرو است در صورتی‌که در ایران اگر به تعداد جمعیت توجه کنیم، تعداد خودروهای در حال تردد در کشور با میزان جمعیت فاصله بسیاری دارد. با توجه به جمعیت ۸۰میلیون نفری با تردد ۸۰میلیون خودرو به سرانه یک می‌رسیم. این سرانه به تعداد خانوار تقسیم می‌شود.
مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو یکی از دلایل پایین بودن این سرانه در ایران را جوان بودن جمعیت کشور دانست و تصریح کرد: در ایران افراد زیر ۱۸سال خودرو ندارند. از سویی دیگر تعداد خودروهای موجود در روستاها اندک است بنابراین این مسائل فاصله ما را با دنیا بیشتر می‌کند.

رتبه جهانی، نشان قدرت ایرانی
کسب نمره خوب در رتبه‌بندی‌های جهانی، جایگاه ایران را در دنیا بهبود می‌بخشد، بنابراین در بخش فروش خودرو نیز هر اندازه رتبه ایران پایین بیاید، وضعیت بهتر می‌شود، بررسی‌ها از رونق در بازار خرید خودرو کشور حکایت دارد که به‌دنبال آن اطمینان‌خاطر بیشتری به سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران می‌دهد.
در همین‌حال عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز معتقد است رتبه جهانی میزان قوت کشور را نشان می‌دهد، بنابراین هراندازه این رتبه‌ها کمتر باشد نشان از قوی‌تر بودن ایران دارد. این موضوع در صنعت خودرو نیز صدق می‌کند. اگر رتبه فروش خودرو در کشور به کمتر از عدد ۱۳ برسد، گویای قدرت خودروسازان داخلی است.
محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با صمت به ظرفیت تولید خودرو در کشور اشاره کرد و توضیح داد: خودروسازان کشور در سال ۹۰ موفق شدند بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار خودرو تولید کنند، بنابراین از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردارند. از سویی دیگر بازار فروش خوبی نیز برای خودرو در کشور وجود دارد اما از آنجایی که توان مالی مردم پایین آمده، برای رونق فروش باید سیستم‌های لیزینگ و وام‌دهی وارد میدان شوند.
وی یادآور شد: برای سال ۹۵ هدفگذاری تولید یک‌میلیون و ۳۵۰هزار خودرو تعیین شده است که به موازات آن فروش نیز اتفاق می‌افتد. در افق ۱۴۰۴ فروش ۲میلیون خودرو در بازار داخل پیش‌بینی شده است که این آمار نشان می‌دهد از بازار خوبی برای فروش برخورداریم.
افزایش میزان فروش خودرو در هر کشور، ارتباطی مستقیم با قدرت و توانایی خرید مصرف‌کنندگان دارد و تجربه نشان داده هر زمان سیاست‌های حمایتی برای عرضه خودرو چه از سوی دولت و چه از سوی خودروسازان به اجرا درآمده، به موازات آن نیز فروش خودرو با استقبال روبه‌رو شده و به‌دنبال آن خودروسازان ناگزیر به افزایش تیراژ تولید خود شده‌اند.
اعطای وام خرید خودرو ازجمله سیاست‌های تشویقی بود که نجفی‌منش به آن اشاره کرد و گفت: افزایش تقاضا نسبت مستقیم با کمک کردن به قدرت خرید مردم دارد. برای نمونه با اعطای وام ۲۵میلیون تومانی در طول ۶ روز حدود ۱۳۰هزار خودرو به فروش رسید.
بر اساس آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، ایران از استعدادهای فراوانی برای کسب رتبه بهتر جهانی در زمینه فروش خودرو برخوردار است که این استعدادها باید بیش از گذشته در مرکز توجه قرار بگیرند. برای نمونه در روستاهای کشور، به تعداد خانوارها توزیع عادلانه‌ای برای مالکیت خودرو وجود ندارد و به عنوان بازاری مغفول مانده تلقی می‌شود؛ بازاری که خودروسازان با برنامه‌ریزی روی آن می‌توانند علاوه بر افزایش حجم تولید، میزان فروش خود در داخل کشور را افزایش دهند. نمونه دیگر نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده است که در صورت اعطای شرایط ویژه، باز هم میزان فروش خودرو در کشور را بالا می‌برد. بنابراین در نگاهی کلی رتبه سیزدهم اگرچه به ظاهر قابل قبول است اما می‌توان آن را به رتبه‌های بهتری تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.