با لاستیک پنچر خودرو چه کنیم؟

گرفتن پنچری خودرو در جاده می‌تواند یک تجربه ترسناک باشد ولی مجموعه اقداماتی که بعد از مواجه شدن با لاستیک پنچر خودرو باید انجام دهید نیز بسیار مهم است.
هنگامی‌که یک تایر مقدار قابل توجهی از فشار هوا را از دست می‌دهد ما دیگر آنرا به عنوان تخت می‌شناسیم که دارای دلایل گوناگون همچون نقص، فشار هوای نامناسب، سوراخ شدن و یا بیش از حد مستعمل بودن لاستیک رخ خواهد داد.
در موارد بسیار نادر، برخی از لاستیک‌ها این نقص را با یک برجستگی و یا رنگ در کنار خود به نمایش می‌گدارند و اگر شما این نقص‌ها را بر روی لاستیک خود ببینید باید در اولین فرصت اقدام به رفع ان نمایید.
تایرها در پایان چرخه زندگی خود بیشتر به صورت صاف درامده و دیگر نشانی از آج‌ها در ان پیدا نیست زیرا هر تایر باید دارای ۲/۳۲nds عمق آج در خود باشد و بدین ترتیب در غیر این صورت باید در اسرع وقت اقدام به تعویض آن نمود و همیشه مهم است که فشار هوای درون تایر را به خوبی بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید که در یک سطح صحیح قرار دارد
زیرا رانندگی با لاستیک دارای فشار هوای نامتناسب سبب افزایش سایش، آسیب و ایجاد حرارت ناخواسته می‌شود که می‌تواند یک تایر را قبل از موعد مقرر بازنشسته کند.

flat-tire03
با ایمنی و آرامش در کنار جاده توقف کنید
سوراخ شدن تایر برای جلوگیری بسیار سخت تر است و می‌تواند باعث کشیده شدن تایر بر روی سطح جاده و کنترل مشکل فرمان پذیری خودرو شود و از همین روی اگر مورد بسیار ضروری ندارید بهتر است رانندگی بر روی تایر تخت پنچر شده را به حداقل ممکن برسانید.
در وب سایت Goodyear در این مورد آماده است:” حفظ فشار هوای مناسب یک عامل مهم در ایمنی تایر و عملکرد خودرو است که اگر یک راننده تجربه پنچری و یا از دست دادن فشار هوا را در حین رانندگی روی داد باید وسیله نقلیه را به تدریج کاهش سرعت داده و با دقت به جلو و به کنار جاده در اسرع وقت بکشاند زیرا رانندگی در حالت پنچری می‌تواند آسیب به ساختار داخلی تایر برساند و این آسیب حتی ممکن است به چرخ و سیله نقلیه نیز آسیب برساند و در نتیجه فرمان پذیری خودرو ضعیف شد که می‌تواند منجر به آسیب، حادثه و یا حتی مگر شود”.
تایر پنچر ممکن است تعمیر هم شود
البته ممکن است نتیجه گیری مذکور کمی‌افراطی باشد ولی رانندگی با یک لاستیک پنچر یک ایده خوب برای تایر نبوده هر چند اکثر چیزهای کوچکی که باعث سوراخ شدن تایر می‌شوند مانند ناخن و میخ و پیچ امکان مرمت دوباره لاستیک را امکان پذیر می‌کنند به عنوان مثال طبق دستورالعمل شرکت Toyo Tire تعمیر سوراخ‌هایی تا ۱٫۴ اینچ مجاز و بدون خطر بوده ولی بیشتر از آن باید تایر تعویض شود.
البته باید این را نیز بدانیم که تعمیر تایر فقط قراردادن یک پلاگین تایر در ان نیست زیرا دیگر تایر کیفیت اولیه خود را نداشته و ممکن است دچار آسیب بیشتری شود زیرا می‌تواند دیواره در نقطه آسیب دیده گسترش پیدا کند و سوراخ اولیه به تدریج گسترش پیدا کند و بدین ترتیب مرمت و بازسازی هر گونه سوراخ به طور یقین باعث به هم خوردن سیستم خودرو و آج پذیری نامنظم آن خواهد شد.

flat-tire02
چرا در خطر هستیم؟
اگر در استفاده از یک تایر صاف و پنچر زیاده روی کنید می‌تواند باعث آسیب رساندن به چند مولفه مهم در خودرو شما بکند که قطعات سیستم تعلیق به همراه چرخ و گلگیرها از اولین اجزایی هستیند که به خاطر شلاق زدن تایر دچار آسیب می‌شوند و در ضمن فرایند خط ترمز شما هم دچار آسیب فراوانی خوهد شدو در نهایت برای یک صرفه جویی ۳۰ دلاری در نهایت هزاران دلار را به همراه مدت زمان طولانی صرف خودرو خود برای رفع آسیب‌ها و نواقص کنید.
بیشترین نگرانی در این مورد در مورد ایمنی خودرو است زیرا اگر هر یک از اجزا همانند ترمز و سیستم تعلیق دچار اشکال شده و به صورت غیر منتظره رفتار کنند می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتر و جدی تر و در بدترین سناریو یعنی مرگ شود.

flat-tire01
چه کنیم اگر پنچر کردیم؟
اگر لاستیک شما صاف و پنچر شد بهتر است وحشت نکرده و با خیال راحت به کنار جاده با کاهش سرعت نزدیک شده و با نصب تایر یدکی ( اگر موجود بود) و یا مراجعه به یک فروشگاه محلی تایر لاستیک خود را مرمت کرده و یا اینکه تایر نو خریداری کنید که البته می‌دانیم در کوتاه مدت هزینه آن برای شما ناراحتی جزئی در پی خواهد داشت ولی به ارزش آن در دراز مدت به طور یقین خواهد صرفید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.