ایران خودرو به جرگه صاحبان فناوری توربوشارژ پیوست

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: قائم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: تولید انبوه سورن مجهز به موتور توربوشارژ یک جهش صنعتی و نماد علم و فناوری روز جهان به شمار می رود.

کیوان وزیری که در آیین آغاز تولید انبوه موتور توربوشارژ سخن می گفت، فناوری توربوشارژ را از آخرین روش های بهبود کیفیت عملکرد موتوردانست که ورود هوای بیشتر به سیستم احتراقی، قدرت و گشتاور بالاتری را در اختیار ما قرار می دهد.

وزیری با اشاره به بهره گیری خودروسازان روز جهانی از فناوری توربوشارژ در تولید قوای محرکه، گفت: ورود 30 برابری هوای بیشتر به محفظه احتراق و بهبود 40 درصدی راندمان موتور، از جمله موارد مهم در این فناوری به شمار می رود.

مدیر پروژه موتور توربوشارژ، خلاقیت و نوآوری، اهداف و مسوولیت های اجتماعی و رضایت مشتری را از نتایج توسعه این فناوری در ایران خودرو دانست و گفت: موتور توربوشارژ با مصرف 3/7 لیتر در صد کیلومتر، 155 اسب بخار توان و 215 نیوتن متر گشتاور دارد و با حجم 1700 سی سی معادل 2400 سی سی کار می کند و سطح آلایندگی آن برابر یک موتور 1600 سی سی است.

وی استاندارد این موتور را یورو4 ذکر کرد و گفت: 36 تا 40 درصد افزایش توان، 40 درصد افزایش گشتاور، هفت درصد کاهش مصرف سوخت و 13 درصد کاهش آلاینده های خروجی از دیگر نتایج بهره گیری از موتور توربوشارژ است.

وزیری با بیان این که سیستم اینترکولر که از الزامات موتور توربوشارژ است، نیز در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و ساخته شده، افزود: ایران خودرو در توسعه فناوری توربوشارژ نظام مدیریت یک پارچه کیفیت را در زنجیره فعالیت خود از تامین قطعات تا خدمات پس از فروش به کار گرفت و فرایندهای تحول در تامین و انتخاب درست قطعات را نیز شکل داد.

قایم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو افزود: در توسعه فناوری توربوشارژ، علاوه بر اضافه شدن توربوشارژ، گیربکس، سیستم مدیریت موتور، سیستم های سوخت رسانی و هوارسانی، اگزوز، خنک کاری و شبکه برق و الکترونیک طراحی شده و تغییر کرده است.

او ارتقای سازمان و رضایت مشتری، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، جهش عملکرد قوای محرکه، توسعه بازار، ارتقای دانش فنی در مرکز تحقیقات و مرکز تحقیقات موتور را از دیگر نتایج توسعه فناوری توربوشارژ در ایران خودرو دانست و گفت: در برنامه آینده ایران خودرو این فناوری در موتورهای دوگانه سوز و سی ان جی و موتورهای نسل جدید به کار گرفته و پلتفرم ملی منطبق با فناوری توربوشارژ طراحی و تولید خواهد شد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.