دلایل نشتی روغن موتور ماشین + راه‌کارهای پیشنهادی و کاربردی

خودروبرتر– به طور یقین اکثر دارندگان خودروهای وطنی با مشکلاتی همچون کم کردن روغن و یا همان نشتی روغن موتور خودرو دست و پنجه نرم میکنند و خیلی دوست دارند بدانند ممکن است این کم کردن روغن و نشتی روغن ناشی از کدام عوامل در خودرو است و در ابتدا به بررسی وظیفه روغن موتور در خودرو میپردازیم.

کارکرد روغن موتور در خودرو

به صورت کلی روغن موتور در خودرو دارای وظایفی همچون؛ کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور، کاهش سایش قطعات موتور،خنک نمودن قطعات داخلی موتور، تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و … دارد.

در ادامه آموزش نکات فنی خودرو به بررسی  دلایل اصلی کم کردن روغن موتور یا همان نشتی روغن موتور میپردازیم که البته محل اختلاف بین کارشناسان و مردم نیز در برخی مواقع است.

به صورت کلی نشتی روغن موتور ممکن است از کارکردن ناقص و یا خرابی:

– کاسه نمد عقب میل لنگ

– واشر زیر سینی جلوی میل لنگ

– واشر در پوش سوپاپ ها

– واشر فیلتر روغن

– واشر پمپ بنزین

– کاسه نمد گلویی دلکو

– واشر کارتر

– پیچ تخلیه روغن باشد که در اکثر خودروهای تولید وطنی همچون پراید، پژو 206، پژو 405 و… معمول و به نوعی سنت!! شده است که باید شناسایی شده و تعویض و یا مرمت شوند.

 

 

مراقبت از خودرو؛ چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

 

خارج شدن دود سیاه از اگزوز نشانه خطر !!!

فرسودگی زیاد در رینگ ها با سیلندر باعث سوختن روغن به وسیله موتور شده که علامت ان خارج شدن دود سیاه و غلیظ از اگزوز نشان دهنده فرسودگی زیاد در رینگ ها با سیلندر خودرو بوده که باعث سوختن روغن به سیله موتور شده که البته اگر بخواهید رینگ های جدی بر روی موتور نصب شود باید به صورت دقیق مقدار تراش آن مشخص باشد.

البته باید توجه داشت که در صورت خراب شدن راهنمای سوپاپ، آنها را باید تعمیر کرده و سپس  حلقه ی لاستیکی که روی ساق سوپاپ است تعویض شود.

و در صورت مشاهده کثیف بودن جدار پیستون و شیارهای رینگ ها که به طور طبیعی کارکرد طبیعی خود را نخواهند داشت باید تعویض آنان را در دستور کار خود قرار داد و در ضمن از روغن خیلی رقیق باید بهره ببرید.

اگر سطح روغن موتور از محدوده مجاز بالاتر رفته باشد باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.

دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.

روغن از طریق آب بند ها‌ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می‌کند اشکالات آب بند‌ها باید بر طرف گردد.

رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ‌ها و پیستون‌ها باید تعمیر یا تعویض شوند.

گاید و ساق سوپاپ‌ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.

آب بندی و سوپاپ‌ها در حالت بسته دچار اشکال است. باید سوپاپ‌ها و نشیمنگاه آن‌ها را مورد برسی و توجه قرار داد.

 

مراقبت از خودرو؛ بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

اهمیت ویسکوزیته روغن موتور

در بحث نشتی روغن موتور ، شاید کم اهمیت به نظر برسد ولی ویسکوزیته روغن باید مطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده باشد و نگذارید که صاحب مغازه تعویض روغن، روغن موتور را به شما تحمیل کند زیرا به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربور‌های موجود در روغن، هیدروکربور‌های کوتاه‌تر سبک‌تر و سریعاً تبخیر می‌شوند و میزان روغن‌ موتور به طور سریع و غیر منتظره کاهش می یابد.

به عنوان مثال برای مدل‌های ۲۰۶ از روغن توصیه شده توتال طبق توصبه شرکت پژو استفاده می‌شود که دارای حد مجاز و تعریف شده‌ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص  است که ماسفانه اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمی‌کنند.

چک کردن سظح روغن موتور با گیج روغن

در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را توسط گیج (گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت‌های روغن موتور تمیز کردن و دوده زدایی می‌باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.