ماشین فولکس واگن قورباغه ای؛ تاریخچه+عکس های دیدنی

بدین ترتیب با خروج آخرین دستگاه بیتل  که در ایران به ولکس قورباغه ای مشهور شده است از خط تولید کارخانه‌ فولکس‌واگن در مکزیک، تولید این خودرو معروف به ماشین قورباغه ای به صورت رسمی پایان یافت.

ماشین قورباغه ای

خودرو بیتل، که در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای مشهور است، اولین بار بیش از هشتاد سال پیش و در سال ۱۹۳۸ تولید شد.

ماشین به سفارش آدولف هیتلر در آلمان ساخته شد که هدفش ماشین‌دار کردن مردم با هزینه‌ای کم بود.

فولکس واگن قورباغه ای

در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر «فردیناند پورشه» ارائه کرد. پیش از این پورشه به همراه «زونداپ» طرح‌هایی را برای چنین اتوموبیلی درسر داشتند که یکی از آن‌ها «پورشه تیپ ۱۲» با موتور تعبیه شده در عقب اتوموبیل و طراحی قوس مانند بود.

فولکس قورباغه

رهبر نازی‌های آلمان هم به فکر ساختن یک خودروی ارزان بود که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. اگر چه او هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید؛ ولی علاقه شدیدی به اتومبیل داشت.

دستور هیتلر کاملاً روشن بود: «ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حداکثر سرعت۱۰۰ کیلومتر و توانایی جابه‌جای اعضای یک خانواده ۵ نفره»

این کمپانی در سال ۱۹۴۵ توانست ۱۷۸۵ دستگاه اتومبیل به بازار عرضه کند که تمامی آن‌ها به عنوان سرویس مورد استفاده قرار گرفتند. در سال بعد این رقم به ۱۰ هزار دستگاه افزایش یافت. این کمپانی در ابتدای سال ۱۹۴۸ به آلمانی‌ها پس داده شد و «هاینریش نورداف» ریاست آن را به عهده گرفت.

ماشین فولکس قورباغه ای

او تصمیم گرفت کمپانی را توسعه دهد و در این راستا دو کارخانه برای تولید نمونه‌هایی با سقف متحرک (کروکی) فولکس قورباغه‌ای در نظر گرفته شد. کارخانه کارمان (کارمان) برای ساخت نمونه چهار نفره و هبمولر (Hebmüller) برای نمونه‌های دو نفره انتخاب شدند.

عکس ماشین فولکس قدیمی

پس از پایان جنگ جهانی دوم و  به دلیل استقبال جهانی از فولکس قورباغه ای ،  این ماشین به پرفروش‌ترین محصول کارخانه  فولکس واگن تبدل شد و  تولید آن تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت که تا آن زمان بیش از 25 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده بود.

با توجه به عمر طولانی تولید فولکس قورباغه‌ ای سطح بسیار متنوعی از تجهیزات در مدل‌های گوناگون آن یافت می‌شود و از موتورهای گوناگونی بهره می‌برد. علاوه بر مدل‌های استاندارد مدل‌های سفارشی گوناگونی نیز از این خودرو تولید شده‌است.

فولکس قورباغه‌ ای با دارا بودن محبوب‌ترین طراحی خودرو تا کنون، طراحی سادهٔ خود را برای بیش از ۴۰ سال تغییر نداد. این خودرو توسط فردیناند پورشه به‌عنوان خودرویی ارزان برای مردم آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شد.

ماشین قورباغه ای جدید

در اواخر دهه ۶۰ با ورود رقبای ارزان قیمت ژاپنی که امکانات مناسب و طرح به‌روزتری داشتند، مسئولان فولکس ناچار شدند تغییراتی در بیتل اعمال کنند که حاصل آن یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۵۴ اسبی، قفل داخلی درها، چراغ دنده عقب و… بود. این مدل را می‌توان از چراغ عقب بزرگ و شبکه‌های روی در موتور شناخت.

هرچند تویوتا کورولا در مجموع بیش از این تعداد ساخته اما کرولا به دفعات تغییر کرده‌است ولی بیتل بدون تغییر جدی به این رکورد دست پیدا کرد. تقریباً تمام انواع بیتل حتی نوع کروکی آن به بازار ایران وارد شدند.

آخرین مدل بیتل کوپه با رنگ آبی است که در موزه‌ی فولکس‌واگن در مکزیک نمایش داده خواهد شد. همچنین، این خودروساز دو دستگاه از بیتل قرمزرنگ تولید کرده که آخرین مدل ساخته‌شده برای قاره‌ی آمریکا است. آن‌ها به مجموعه‌ی وسیعی از خودروهای تاریخی فولکس‌واگن آمریکا خواهند پیوست و داشبورد سفارشی و روکش‌های مخصوص صندلی‌ها و کلید ویژه دارند.

فولکس قورباغه ای برقی شد!!

خودروساز آلمانی فولکس واگن با همکاری با شرکت 3Classics  از موتورهای برقی مدرن در مدل هاذی قدیمی فولکس قورباغه ای یا همان بیتل بهره گرفت تا دوباره روح این خودرو را برای علاقمندان خود زنده کند.

این خودروی هیبریدی از یک موتور الکتریکی و سیستم انتقال قدرت یک سرعته فولکس واگن ای-آپ (Volkswagen e-Up) بهره میگیرد که  ب خود نسخه ای الکتریکی از فولکس واگن آپ (Volkswagen Up) است.

قدرت پیشرانه این فولکس واگن یا همان ای بیتل دارای 81 اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز  155 پوند بر فوت است که بسیار بیشتر از  بیشتر از موتورهای بنزینی باکسر چهار سیلندر است. وزن ای-بیتل هم در مقایسه با مدل اولیه بسیار بیش تر و برابر 1280 کیلوگرم خواهد بود. بخش عمده ای از این اضافه وزن مربوط به باتری 36.8 کیلووات ساعتی است.

شتاب صفر تا صد فولکس واگن  تنها 8 ثانیه استکه البته در قیاس  با خودورهای روز دنیا خیلی زیاد نیست ولی برای یک فولکس قورباغه ای یک ویژگی فوق العاده محسوب می شود و حداکثر سرعت آن نیز 150 کیلومتر در ساعت است.

و سرانجام فولکس واگن بیتل قورباغه ای فاینال ادیشن

هنریش معاون گروه فولکس واگن آمریکا  سرانجام اعلام کرد که پس از 3 نسل و هفت دهه باید طرفداران بیتل با خودروی دوست داشتنی خود بر روی خط تولید خداحافظی کنند.

آخرین مدل قابل تولید خودرو بیتل که قرار است در ماه جولای سال ۲۰۱۹ میلادی در پوبلا برزیل به تولید خواهد رسید و قرار است تا در  مدل‌های فولکس بیتل ۲۰۱۹ فاینال ادیشن در دو مدل کوپه و سقف متحرک به تولید برسد.

فولکس ۲۰۱۹ فاینال ادیشن  دارای فناوری کمک راننده شامل یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش ۶.۳ اینچی لمسی خازنی  به همراه فناوری بلوتوث، رادیو SiriusXM، کنترل صوتی و سیستم تلفیقی گوشی هوشمند Car-Net App-Connect فولکس واگن است تا به هیچ وجه قدیمی و کهنه به نظر نرسد.

در ضمن دسترسی بدون کلید به استارت دکمه‌ای و پدال‌های فولادی ضد زنگ تجهیز شده‌اند و دارای یک پیشرانه ۲ لیتری TSI با توان تولید ۱۷۴ اسب بخار نیز، در زیر کاپوت آن‌ها گنجانده شده است.

نسخه‌های SE و SEL مدل کوپه فاینال ادیشن بیتل با قیمت‌های ۲۳ هزار و ۲۶ هزار دلار روانه‌ی بازار شده اند و این درحالیست که مدل سقف متحرک نیز  با قیمت ۲۷ هزار و ۳۰ هزاز دلار به عرضه درخواهند آمد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.