چگونه از کارکرد واقعی خودرو آگاه شویم؟

خودروبرتر – برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است.

این موضوع  نگرانی‌ها را پیرامون دستکاری کیلومتر خودروها بیشتر کرده است، ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟

متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است.

به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.

مراقبت از خودرو : برق دزدی خودرو و راه کارهای مقابله با آن

بهترین روش تشخیص کارکرد واقعی خودرو:

یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!

نکاتی که دلالان در دستکاری کارکرد واقعی خودرو به آن اهمیت چندانی نمیدهند:

البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
خرید خودرودر مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری کنبد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.