خاک خوردن محصولات سایپا در سوریه، تخفیف بالا هم کارساز نبود + تصاویر

به گزارش خودروبرتر، کارخانه‌ای که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و به عنوان گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه توسط روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد  در حال حاضر دارای تیراژ روزانه 3 تا 4 سواری پراید است.

پیش از آغاز جنگ در سوریه در این کارخانه روزانه ۵۰ تا ۶۰ سواری تولید می‌شد.، اما پس از شدت گرفتن جنگ سوریه تولید آن متوقف شد ولی در سال ۲۰۱۶ میلادی و بنا بر تاکید ایران بار دیگر فعالیت محدود آن از سرگرفته شد.

مشکلات سایپا در سوریه آستانه پایان جنگ

اکنون و در آستانه پایان جنگ در سوریه، توسعه تولید و حتی ادامه تولید این کارخانه بسیار دشوارتر از گذشته شده است. از یک سو اعمال تحریم‌های آمریکا، نقل و انتقال قطعات خودرو را به سوریه دشوار کرده است. در عین حال با وجود تلاش دو طرف برای استفاده از مرز گسترده عراق و بندر لاذقیه برای دور زدن تحریم‌های حمل و نقل و بیمه، سوریه همچنان در پرداخت پول به طرف ایرانی خود مشکل دارد و به همین منظور توافق اولیه برای تاسیس بانکی مشترک میان دو کشور حاصل شده ولی هنوز گام‌های اجرایی آن برداشته نشده است.

گام هایی که شاید به دلیل ورود رقیب اقتصادی تازه به بازار سوریه لرزان شده باشند. روسیه به عنوان متحد نیرومند بشار اسد در دوران جنگ داخلی این کشور و به عنوان طرفی تاثیرگذار در پیروزی های او، حالا به دنبال بازارگشایی در سوریه است. اقدامی که عرصه را بر شرکت‌های ایرانی تنگ خواهد کرد.

ایران هنوز امیدوار است که به پشتوانه هفت سال حمایت نظامی و مالی از دولت بشار اسد، در دوران بازسازی سوریه سهم قابل توجهی داشته باشد، سهمی که فراتر از کشمش و زعفران ایرانی موجود در بقالی‌های دمشق باشد.

عماد علویان، مدیر عامل شعبه سایپا در سوریه هم ابراز امیدواری می‌کند که تولید سالانه این کارخانه در سال ۲۰۱۹ به ۲ هزار سواری برسد. هر چند که آقای علویان تاکید می‌کند این روزها و پس از از سرگذراندن جنگی طولانی دیگر کسی قدرت خرید پراید و تیبا ندارد والا ما تخفیف‌های بالایی از طرف ایران به منظور حمایت از مصرف کننده سوری گرفته‌ایم ولی این روش هم فروش ما را افزایش نداده است.

البته به نظر میرسد با برنامه های جدید مدیرعامل جدید سایپا باید منتظر تغییراتی در این روند باشیم.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.