آیا «اوموآموا» در تدارک حمله به کره زمین است؟

به گزارش خودروبرتر ، اخترشناسان با کمک تلسکوپی در ایستگاه فضایی هاوایی از سقوط یک جسم بزرگ فضایی استوانه‌ای شکل که با سرعت ۳۱۵ هزار کیلومتر در ساعت در فضای منظومه شمسی در حرکت است خبر دادند که نام اوموآموا را بر آن نهاده اند.

دانشمندان معتقدند که این جسم ۴۰۰ متری یک فضاپیمای متعلق به موجودات فضایی است در حالی که برخی دیگر آن را یک ستاره دنباله‌دار می‌دانستند.

دکتر آلن جکسون، یک اخترشناس در دانشگاه تورنتو به خبرگزاری ان‌بی‌سی گفت :ما تاکنون جسمی که از یک سیستم ستاره‌ای دیگر تا این حد به زمین نزدیک شود ندیده‌ایم و مشاهده این جسم فضایی برای ما بسیار هیجان‌انگیز است.

آقای جکسون و همکارانش برای درک بهتر از اوموآموا با استقاده از کامپیوتر دو هزار مدل ستاره دوتایی را شبیه‌سازی کردند.

ستاره دوتایی به یک سامانه ستاره‌ای اطلاق می‌شود که در آن دو ستاره نزدیک به هم به دور مرکز مشترک میان خود گردش می‌‌کنند.

این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که اوموآموا و ۹۵ درصد از اجسام مشابه آن که پیرو مدل ستاره دوتایی از طریق فعل و انفعالات گرانشی یکدیگر را دفع می‌کنند و هر بخش آن به یک سمت می‌رود.

آلن جکسون در باره سن این جسم سخت چنین می‌گوید: اوموآموا ممکن است از یک سیستم ستاره‌ای دور آمده باشد و ممکن است هزاران میلیون سال از عمر تشکیل آن بگذرد اما به دلیل آنکه زمانی کشف شد که در حال خروج از دید ما بود، اطلاعاتمان در مورد آن بسیار کم است.

دانشمندان دانشگاه هاروارد احتمال می‌دهند جسم شناور در منظومه شمسی موسوم به «اوموآموا» یک سفینه فضایی است که از سوی ساکنان دیگر کهکشان‌ها برای شناسایی زمینیان فرستاده شده است.

گرچه درباره چیستی این جسم بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد اما با توجه به سرعت بالا، سطح مسطح و نحوه شتاب گرفتن آن اخترشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جسم متعلق به کهکشان دیگری غیر از کهکشان راه شیری است.

محققان به طور مستقیم ادعا نمی‌کنند که بیگانگان اوموآموا را به سمت زمین فرستاده‌اند. اما پس از تجزیه و تحلیل دقیق از نحوه حرکت آن و آگاهی به تفاوت‌های آن با اجرام موجود در کهکشان راه شیری احتمال این مساله را رد نمی‌کنند.

آوی لوب، مدیر مرکز تحقیقات اخترشناسی دانشگاه هاروارد می‌گوید: اینکه بتوانیم با قاطعیت بگوییم اوموآموا چیست و آیا از موجودات فضایی ساکن کهکشان‌های دیگر به هدف شناسایی ما فرستاده شده به راحتی امکان پذیر نیست. ما به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.

پژوهشگران گفته‌اند که به تحقیقات خود برای شناخت این جسم ادامه می‌دهند تا به ماهیت و منشا آن دست یابند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.