هرآنچه باید در مورد باد نیتروژن در خودروها بدانید

به گزارش خودروبرتر ، استفاده از باد نیتروژن در لاستیک اتومبیل‌ها شاید در سطح عمومی تازگی داشته باشد اما باید بدانید که استفاده از این متد در مسابقات اتومبیل‌رانی خیلی معمول است و تقریباً نزدیک به دو دهه است که خودرو‌های مسابقه‌ای از باد نیتروژن برای پر کردن حجم تیوب لاستیک‌هایشان استفاده می‌کنند.

دلایل استفاده از باد نیتروژن

اصلی‌ترین دلیل استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌های خودرو، حفظ بهتر باد تایر است. همانطور که می‌دانید زمانی که تیوب لاستیک خودرو به‌صورت معمولی پر می‌شود، باید به‌صورت منظم فشار باد آن بررسی شود؛ زیرا عوامل زیادی باعث کاهش فشار باد می‌شوند. ازجمله این عوامل می‌توانیم به تغییرات دمایی و میزان فشار واردشده از سوی سطح جاده اشاره‌کنیم؛ اما بااین‌وجود استفاده از نیتروژن در لاستیک خودرو‌ها می‌تواند تأثیرات این عوامل را به‌شدت کاهش بدهد.

کاهش مصرف سوخت خودرو با باد نیتروژن

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از صاحبان اتومبیل‌ها به استفاده از نیتروژن برای پر کردن باد تیوب لاستیک خودروشان روی بیاورند، تأثیر این امر بر میزان مصرف سوخت اتومبیل است. برای اینکه تأثیر نیتروژن را بر روی وضعیت مصرف سوخت خودرو متوجه شویم، ابتدا باید این موضوع را بدانیم که هرچه لاستیک اتومبیل‌ها از حالت و فرم استاندارد خود فاصله بگیرند، مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. درواقع نیتروژن به دلیل فشار بیشتری که دارد قادر است فرم پیکره تایر را در یک‌شکل حفظ کند که این موضوع ضمن اینکه باعث می‌شود لاستیک خودرو همیشه پایدار به نظر برسد.

از طرفی مانع از به وجود آمدن تغییر در میزان عرض لاستیک خودرو می‌شود که این موضوع می‌تواند تأثیر منحصربه‌فردی بر روی میزان مصرف سوخت خودرو داشته باشد. از طرفی نیتروژن یک گاز خشک است و این موضوع سبب می‌شود که تایر اتومبیل رطوبت جذب نکند؛ این امر ضمن اینکه از جلو پوسیدگی پیکره لاستیک را می‌گیرد، باعث می‌شود که تایر خودرو در مرور زمان تغییر فرم ندهد.

درواقع نیتروژن باعث می‌شود طول عمر لاستیک خودرو شما به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد که درواقع شما با این کار به حفظ محیط‌زیست نیز کمک کرده‌اید؛ زیرا به شکل قابل‌توجهی از انباشته شدن هرچه بیشتر تایر‌های فرسوده جلوگیری کرده‌اید.

تصورات غلط در مورد باد نیتروژن

البته تصورات غلطی هم در مورد نیتروژن وجود دارد که عمومی‌ترین آن قابل اشتعال بودن این گاز است! در نظر بگیرید که این‌یک باور غلط است و هیچ‌گاه گاز نیتروژن آتش نخواهد گرفت. این موضوع کاملاً درست است که استفاده از گاز نیتروژن برای پر کردن تیوب لاستیک‌ها کاری پرهزینه است؛ اما در نظر بگیرید که استفاده از این روش برای باد کردن تایر‌ها می‌تواند به ایمنی خودرو شما کمک بسیاری کند و هزینه‌‌های تعمیر خودروی شمارا در طولانی‌مدت کاهش دهد.

به‌طورکلی استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو‌ها یک امر مثبت بشمار می‌رود که بسیاری از کارشناسان آن را پیشنهاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.