هر آنچه باید در مورد فرمان الکتریکی بدانید

به گزارش خودروبرتر ، فرمان الکتریکی در خودرو‌های امروزی به فناوری EPS مشهور است و جایگزینی برای فرمان‌های هیدرولیکی به حساب می‌رود. شاید به این موضوع فکر کنید که فرمان الکتریکی یک اختراع جدید نیست، پس چرا فقط در خودرو‌های مدرن و امروزی دیده می‌شود؛ باید بدانید که فرمان الکتریکی یا همان فناوری EPS مانند بسیاری از تکنولوژی‌های بکار رفته در خودرو‌ها در ابتدا دچار نواقصی بوده است و با گذشت زمان در سال ۱۹۹۰ برای اولین به صنعت خودروسازی انبوه وارد شده است.

دلیل اصلی توسعه فرمان الکتریکی در واقع حذف پمپ هیدرولیک در خودرو‌ها بود. استفاده از فناوری EPS باعث شد پمپ هیدرولیک و تمام قطعات حساس فرمان‌های هیدرولیکی برچیده شوند و خودروسازان قادر بودند کیفیت هندلینگ خودرو‌ها را بدون بهره‌گیری از سامانه‌های هیدرولیکی بالا ببرند.

در واقع سیستم فرمان هیدرولیکی یک سیستم پرهزینه و البته با درصد خرابی بالا بود؛ از همین رو این سیستم هندلینگ هیچگاه نتوانست جای مناسبی در میان خودروسازان بزرگ پیدا کند. همچنین دردسر‌هایی مانند چک کردن به موقع روغن پمپ هیدرولیک و تغییر فشار پمپ با تغییر دمای محیط از جمله مسائلی هستند که باعث شدند فرمان الکتریکی یا همان فناوری EPS خیلی زود جای فرمان‌های هیدرولیکی را پر کنند.

تکنولوژی فرمان برقی با مصرف ۸ تا ۱۰ اسب بخار تولید شده از سوی پیشرانه خودرو، قادر است نیروی کافی را برای چرخاندن تایر‌ها بوجود بیاورد. همچنین در اتومبیل‌های مدرن ، تکنولوژی EPS به یک فرم از منبع ذخیره انرژی مجهز شده است تا در زمانی که خودرو خاموش است و موتور کار نمی‌کند، سیستم هندلینگ خودرو قدرت کافی برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها را داشته باشد.

در محصولات مدرن ، سیستم EPS به یک موتور ۱۲ ولتی مجزا متصل است تا دقت و حساسیت خود را در هر حالت حفظ کند؛ از این رو، حتی زمانی که پیشرانه اتومبیل درست کار نکند یا خاموش باشد، کیفیت هندلینگ خودرو و نحوه چرخش فرمان تغییر نخواهد کرد.

در نسل جدید فناوری EPS از میل فرمان دندانه‌دار و یک موتور الکتریکی استفاده شده است؛ همچنین یک سنسور حرکتی تمام شاخصه‌های اصلی فرمان را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کند. اطلاعات بدست آمده از سوی سنسور حرکتی جعبه فرمان به صورت مکملی با داده‌های منتشر شده از سوی سنسور گشتاور به ECU یا همان کامپیوتر هوشمند خودرو منتقل می‌شود. ECU با توجه به میزان گشتاور تولید شده و همچنین میزان خطا یا همان تلرانس ایمنی فرمان، میزان سفتی و یا نرمی غربیلک فرمان را تعیین می‌کند.

از همین رو زمانی که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت و میزان گشتاور تولید شده از سوی موتور اتومبیل بالا می‌باشد، چرخش فرمان خودرو سخت‌تر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود میزان حساسیت و دقت سیستم هندلینگ خودرو در زمان ورود خودرو به ناهمواری‌ها در حداکثر خود بماند و اتومبیل دچار ناپایداری نشود.

تفاوت فرمان برقی با فرمان هیدرولیک

به هر حال هر دو سیستم در اصل سیستم‌های کمکی برای فرمان خودرو است که بخش عمده گشتاور لازم برای جابجایی چرخ‌ها را تامین می‌کند اما درنهایت به‌عنوان نیروی کمکی وارد مدار می‌شوند به این معنی که تنها با به حرکت درآوردن فرمان توسط راننده این دو سیستم آغاز به کار می‌کنند. تفاوت اصلی میان این دو سیستم، در منبع ایجاد گشتاور کمکی است.
در سیستم‌های هیدرولیک، همان‌گونه که از نام آن مشخص است منبع این گشتاور اضافه نیروی هیدرولیکی است که از طریق یک پمپ هیدرولیک تامین می شود. این پمپ هیدرولیک نیروی لازم را از موتور خودرو می‌گیرد و به‌صورت پیوسته فشار هیدرولیک را ایجاد می‌کند هرچند این فشار تنها در زمان لازم استفاده می شود و در سایر موارد روغن هیدرولیک به مدار خود بازمی‌گردد. درزمانی که راننده فرمان خودرو را می‌چرخاند، سیستم با تشخیص وارد آمدن گشتاور به میل فرمان، شیر هیدرولیک را باز می‌کند و نیروی هیدرولیک تولید شده به سمت جعبه‌فرمان می‌رود و باعث تقویت گشتاور تولید شده توسط راننده می شود تا از این طریق چرخاندن فرمان آسان‌تر انجام شود. مشکل بزرگ این سیستم آن است که نیروی هیدرولیک، بدون توجه به آنکه به آن نیازی هست یا نه همواره تولید می شود و این مسئله عملا باری اضافی را بر دوش موتور قرار می‌دهد که درنهایت موجب افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.
برای رفع این مشکل، خودروسازان در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند سیستم فرمان با نیروی کمکی الکتریکی را جایگزین کنند. در این سیستم یک موتور الکتریکی وظیفه اعمال گشتاور اضافی را بر عهده دارد به این معنی که وقتی سنسور نصب شده در میله فرمان، گشتاور تولید شده توسط راننده را تشخیص می‌دهد، این موتور در جهت مناسب به کار می‌افتد و به چرخش آسان فرمان کمک می‌کند و به‌محض آنکه راننده اعمال گشتاور را متوقف کند، این سیسم نیز از کار می‌افتد. خیلی از خودرو های امروزی مجهز به سیستم فرمان با نیروی کمکی الکتریکی می باشند.

جدول مقایسه فرمان الکتریکی با فرمان هیدرولیک

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.