آنچه در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 گذشت / تصاویر

نمایشگاه خودرو ژنو 2018 آنقدر مهم و استراتژیک است که در حین برگزاری می‌تواند بر روی مایشگاه های دیگر خودرو و از جمله بر روی نمایشگاه دیترویت اثر گذاشته و آن را به یک رویداد کم‌اثر تبدیل کند. خودروسازان دریافته‌اند که دیترویت اثر جادویی یک نمایشگاه اروپایی را ندارد و میشیگان جای خوبی برای فروش خودروهای خارجی به شمار نمی‌آید.

به گزارش خودروبرتر ، این مسئله برای خودروسازان بزرگ آنقدر حیاتی است که برندی مانند مرسدس بیش از یک میلیون دلار هزینه کرد تا خودروی کلاس G خود را به در ژنو به نمایش درآورد و در دیترویت 2019 دوباره آن را در معرض دید عموم قرار دهد.

لاگوندا ویژن

در میان غافلگیری ، رقیب تازه رولزرویس و بنتلی یک کارخانه بریتانیایی است. آستون مارتین در نمایشگاه ژنو اعلام کرد از سال ۲۰۲۱ ماشین‌های سوپرلوکس الکتریکی با مارک لاگوندا به بازار عرضه خواهد کرد که با محصولات رولزوریس و بنتلی رقابت خواهد کرد.

همگی نام لاگوندا را به عنوان یک کهنه کار کم سر و صدا می شناسیم که این کارخانه در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد. در سال ۱۹۴۷ آستون مارتین لاگوندا را خرید اما تولید در سال ۱۹۵۸ متوقف شد و از آن به بعد تنها دو مدل آستون مارتین با این نام تولید شده است.

برند بریتانیایی آستون مارتین احیای دوباره مارک لاگوندا را با نمایش کانسپتی به نام “ویژن” اعلام کرد. کانسپتی که با وجود این که به ماشین‌های امروزی شبیه نیست اما به گفته این کارخانه به طور بالقوه نمایی از ظاهر مدل جدید را نمایش می‌دهد. این ظاهر متفاوت نشان می‌دهد نگاه آستون مارتین به خودروهای لوکس با نگاه محافظه‌کار رولزرویس و بنتلی متفاوت است و از این راه می‌خواهد مشتری جلب کند.

مدیرعامل آستون مارتین اندی پالمر هنگام رونمایی این کانسپت گفت با این که طول ماشین به اندازه کوچکترین مدل رولزرویس است اما فضایی که در اختیار سرنشینان می‌گذارد به اندازه بزرگترین مدل رولزرویس خواهد بود. داخل خودرو با همکاری دیوید لینلی، طراح مبلمان بریتانیایی طراحی شده است و در آن از موادی استفاده شده که تاکنون در ساخت داخل ماشین به کار گرفته نشده است.

طبق اعلام مهندسین آستون مارتین ، برد ماشین با هر بار شارژ ۶۴۴ کیلومتر است و ماشین به صورت کامل خودران است. به احتمال زیاد لاگوندا از دانش دایملر برای تجهیز ماشین‌هایش به فن‌آوری خودران بهره خواهد برد.

جولان خودروسازان آلمانی در نمایشگاه خودرو ژنو 2018

ژنو امسال به خودروسازان آلمانی بهای خوبی داد. به وضوح شاهدیم کمپانی‌‌‌ بی‌ام‌‌و در تلاش است تا خود را به سطوح بالاتر برساند. قیمت خودروهای این کمپانی بدون گزینه‌های اضافی حدود 100 هزار دلار بوده که این موضوع حکایت از آماده شدن ب‌ام‌و برای رقابت با خودروهای فوق‌لوکسی مانند بنتلی و استون مارتین دارد..

البته ب‌ام‌و در این راه تنها نیست و ما اقدامات مشابهی را در خودروسازی‌هایی مانند آئودی، کادیلاک و لکسوس می‌بینیم. ب‌ام‌و در طول سال‌ها سری 6 خودروهایش را ارتقاء داده و  آن را به یک مدل سری 8 رساند تا لاین تولیدی غیر سدان‌هایش را رونق بخشد و اینک ما شاهد برجسته‌ترین خط تولید این کمپانی باواریایی هستیم.

آئودی A6 جدید “فورویل” شده‌اند. گردش چرخ‌های عقب سریع‌تر بوده و بسیار نرم‌تر به تغییر بین خطوط می‌پردازد. بر اساس گفته‌ها‌ی تیم مهندسی آئودی، شعاع پیچ A6 جدید ۱.۱ متر کم‌تر شده است و حالا به ۱۱.۱ متر فضا برای پیچیدن و دور زدن کامل نیاز دارد. آئودی A6 مدل ۲۰۱۹ با دو پیشرانه‌ی بنزینی ۶ سیلندر V شکل توربوشارژ و یک مدل دیزل ۳ لیتری سوپرشارژ در بازار اروپا عرضه خواهد شد. ما همچنین شاهد یک کاکپیت مجازی و یک نسخه فیزیکی درون کابین خودرو هستیم.

 

خودروسازان شرق آسیا بیکار ننشستند

در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 ،هیوندایی نیز دست به اقدام جالبی زد و طیف گسترد‌ه‌ای از محصولات خود (از مدل مفهومی لی‌فیل روژ تا SUV میدسایز سانتافه) را به نمایش درآورد. سانتافه هیوندایی به استانداردهای ایمنی مانند شناسایی نقاط کور مجهز است. در غرفه این خودروساز کره‌ای تماشای کنای الکتریکی و نسل دوم نکسو با کارکرد سوخت سلولی نیز خالی از لطف نیست. در این بخش می‌توانید به بررسی برخی از برترین‌های ژنو بپردازید که به دلیل جذابیت کانسپت‌های بزرگ کمتر شناخته شده‌اند.

حضور سوبارو در نمایشگاه خودرو ژنو 2018  امیدی است برای کم‌ کردن این انتظار. مدل تورر آخرین کانسپت ویزیو است که با بدنه‌ استیشن و خطوط جسور و رگه‌های فیبرکربنی در ژنو حاضر شده است. سوبارو قصد دارد به خودروهای 2020 خود قابلیت خودرانی را اضافه کند. ما در خودروهای آتی این خودروسازی تکنولوژی‌های کمکی بصری، رادار،سامانه ناوبری مجهز به GPS پردقت را خواهیم دید. احتمالا سوبارو در این خودروها به جای استفاده از دوربین‌ها، رادارها را ترجیح خواهد داد.

 

لکسوس قصد دارد در مسابقه SUV های متوسط و کوچک دیده شود و مقامی کسب کند، پس چرا یک سابکامپکت مینیمال را به جهان عرضه نکند؟ لکسوس جدید UX حدود 177 اینچ طول دارد و تنها 6 اینچ از لکسوس NX کوتاهتر است. در کنار موتور 4 سیلندر 168 اسب‌بخاری‌اش یک گزینه هیبریدی هم دارد. حدود 40 هزار دلار قیمت دارد و احتمالا در اواخر امسال به فروش خواهد رفت. این خودرو به جلوپنجره دوکی مشبک نیز مجهز شده است.

هیوندایی سریعا با کونای کوچکش معروف شد. طول این خودرو 166 اینچ است و در دومدل الکتریکی ارائه می‌شود. اولی توان حرکت 300 کیلومتر را دارد و 39.2 کیووات ساعت باتری مصرف می‌کند و دیگری 470 کیلومتر را با یک بار شارژ می‌پیماید. قبل از شروع نمایشگاه ژنو هیوندایی برای تسلا کری خوانی کرد و روی بیلبوردهایی نوشت: ایلان، نوبت توست. اولین SUV کامپکت الکتریکی اینجاست.

سوپراسپرت بنز چهارنفره

ستاره درخشان خودروساز آلمانی در نمایشگاه خودرو ژنو 2018  بدون شک مرسدس-ای‌ام‌جی جی‌تی چهار در کوپه  بود. این خودرو که نزدیک‌ترین رقیب پورشه پانامرا و آئودی RS7 در بین محصولات بنز است، سومین مدلی است که ویژه ای‌ام‌جی، بخش خودروهای تقویت شده بنز، طراحی و ساخته می‌شود.

از ئنقطه نظر طراحی  خودرو از مرسدس-ای‌ام‌جی جی‌تی الهام گرفته شده اما برخلاف این مدل، بر روی پلتفرم سدان‌های مرسدس-بنز ساخته شده است. بنز مدل جدیدش را با دو موتور هشت سیلندر چهار لیتری و یک موتور شش سیلندر سه لیتری می‌سازد. قوی‌ترین موتور ۶۳۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و این نیرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین ۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۵ کیلومتر در ساعت است.

خبر خوش اینکه سرانجام مرسدس بنز کلاس  A سرانجام به آمریکا رسید. البته نسخه سدان آن. مسئله‌ای که شاید به مذاق مشتریان یکی از بزرگترین بازارهای جهان خوش نیاید. چرا که نسخه هاچ‌بک این خودرو بسیار جذاب تر از آب درآمده و بیشتر به یک کراس شبیه است. نسخه‌های 2 لیتری 221 اسب‌بخاری این خودرو به زودی در آمریکا به فروش می رسد و مدل‌های 400 اسب‌بخاری AMG نیز در نوبت ورود به این کشور هستند.

خودرو تمام برقی پورشه

خودروساز آلمانی پورشه با نمایش یک کانسپت جدید در نمایشگاه خودرو ژنو 2018  نشان داد که در عرضه محصولات الکتریکی جدی است. کانسپت میشن ائی کراس توریزمو (Mission E Cross Tourismo)، ترکیب یک استیشن و یک شاسی‌بلند است و الگویی برای دومین ماشین الکتریکی پورشه خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد.

چندی است که پورشه سرمایه‌گذاری برای تحقیق و ساخت ماشین‌های هیبرید و الکتریکی را دو برابر کرده و تا سال ۲۰۲۲ بیش از هفت میلیارد دلار برای ساخت ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اولین مدل الکتریکی این کارخانه سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد و این کارخانه امیدوار است با استقبال بازار بتواند بیش از بیست‌هزار دستگاه از این خودرو در سال بفروشد. پورشه می‌گوید استقبال از این تصمیم کارخانه آنها را به موفقیت مدل‌های بعدی امیدوار کرده است.

اندازه کانسپت جدید به طور تقریبی به اندازه  پورشه کاین، شاسی‌بلند بزرگ پورشه است. این ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. به گفته کارخانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۵ ثانیه است و در کمتر از ۱۲ ثانیه سرعتش از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با استفاده از شارژهای قوی تنها در پانزده دقیقه می‌توان باتری‌ها را تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

سری 8 ب.ا.و لوکس تر شد

دیگر خودروساز آلمانی ب‌ام‌و در واکنش به رونمایی از مرسدس-ای‌ام‌جی جی‌تی‌ چهار درنمایشگاه خودرو ژنو 2018 ، ایده‌ای از مدل چهار در سری ۸ را در فرم یک کانپست به نمایش گذاشت. این ماشین قرار است تابستان ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود و در کنار مدل کوپه و کانورتبل (روباز)، سومین مدل از سری ۸ خواهد بود. ب‌ام‌و قصد دارد لوکس‌ترین مدل‌های خود را در این سری به بازار عرضه کند و با آن به محدوده خودروسازانی نظیر بنتلی وارد می‌شود.

مدیر طراحی ب.ام.و آدریان وان هویدونک می‌گوید M8 گرن‌کوپه دوره‌ای تازه از طراحی خودرو در ب‌ام‌و را نمایش می‌دهد و با اینکه یک کانسپت است، ظاهرش به خودرویی که قرار است به بازار عرضه شود بسیار نزدیک است.

به طور معمول اطلاعات فنی خودرو منتشر نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود از نظر فنی با مدل M5 ب‌ام‌و اشتراک زیادی داشته باشد و احتمالا موتورش هشت سیلندر و با قدرت ۶۵۰ اسب بخار خواهد بود.

خودروساز سوئدی پل‌استار1 پلاگین ولوو، برد خوبی را در میان خودروهای این کلاس دارد.  این خودرو با دو موتور الکتریکی و باتری‌هایش می‌تواند مسافتی حدود 150 کیلومتر را طی کند. برند پرفورمنس خودرو با تمرکز بر فناوری و توسعه الکتریکی ساخته شده و در سال 2019 می‌توانید یک مدل از این خودرو را به صورت آنلاین سفارش دهید.

نسل جدید تویوتا سوپرا

سرانجام تویوتا سوپرا

بدون تردید بهترین محصول چشم بادامی ها در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 کانسپتی از مدل مسابقه‌ای سوپرا بود. کانسپتی که تویوتا نمایش داد پیش‌درآمدی بر عرضه نسل پنجم مدل سوپرا است که قرار است سال آینده به بازار عرضه شود.

تویوتا سوپرا یکی از محبوب‌ترین ماشین‌ها در تاریخ محصولات تویوتا است. نسل‌های مختلفی از این مدل بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۲ ساخته شد اما رکود اقتصادی اوایل قرن بیست و یکم باعث شد تویوتا تولید این مدل را متوقف کند. تصمیمی که تویوتا حالا از آن پشیمان است. متیو هریسون، مدیر بازاریابی تویوتا در اروپا در حاشیه نمایشگاه ژنو گفت “تویوتا اعتبار خوبی در ساخت خودروهای با کیفیت دارد اما محصولاتش هیجان زیادی ندارد و احساسی در بیننده برنمی‌انگیزد.” کارخانه ژاپنی امیدوار است با آمدن نسل جدید سوپرا این نقص را جبران کند.

البته پیش تر خبر داده بودیم که تویوتا، سوپرا را با همکاری ب‌ام‌و طراحی و مهندسی کرده است. نتیجه این همکاری برای کارخانه آلمانی نسل جدید ب‌ام‌و Z4 است که بر روی پلتفرمی مشترک با سوپرا ساخته می‌شود.

در نماذیشگاه نیز اطلاعات فنی زیادی از این خودرو منتشر نشده است. تنها می‌دانیم که سوپرا ابتدا با موتور شش سیلندر ساخته خواهد شد و دیفرانسیل عقب است و ممکن است بعدا با قوای محرکه هیبرید و الکتریکی هم تولید شود. پیش‌بینی می‌شود سوپرا با قیمتی در حدود ۵۰ هزار دلار فروخته شود که در این صورت با ماشین‌هایی نظیر شورلت کوروت و پورشه ۷۱۸ کیمن رقابت خواهد کرد.

مدل جدید برقی فولکس

خودروساز آلمانی فولکس‌واگن چهارمین مدل از خانواده محصولات الکتریکی خود را در نمایشگاه خودرو ژنو 2018  نمایش داد. کانسپت آی دی ویژن نمایشی از مدل سدان الکتریکی فولکس واگن و لوکس‌ترین محصول از این سری است که تا سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد.

شرکت فولکس‌واگن تا کنون هچ‌بک، شاسی‌بلند و یک ون از سری محصولات الکتریکی آی‌دی را نمایش داده است. قرار است اولین مدل از این سری سال آینده به بازار عرضه شود. برنامه فولکس‌واگن این است که تا سال ۲۰۲۵ یک میلیون دستگاه ماشین الکتریکی بفروشد.

این خودرو مفهومی به طور غیرمستقیم جانشین لوکس‌ترین مدل فولکس‌واگن، فیتون خواهد شد. اگرچه ابعاد آن کوچکتر است اما به خاطر الکتریکی بودن، فضای داخل ماشین بزرگتر خواهد بود. اولین سری از این ماشین با فرمان ساخته می‌شود اما با همه‌گیر شدن فن‌آوری خودران در سالهای بعد فرمان حذف خواهد شد.

به هر حال ویژن دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۳۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. به گفته کارخانه با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۶۵ کیلومتر حرکت کند.

سخن پایانی بر نمایشگاه خودرو ژنو 2018

درگیر و داد آماده شدن خودروسازان برای حضور موثرتر در نمایشگاه به ناگهان دولت آمریکا از طرحش برای وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد خبر داد و دونالد ترامپ تهدید کرد مالیات بر واردات خودروهای اروپایی را افزایش می‌دهد. خودروسازان هم‌صدا با رهبران اروپایی و آسیایی از این طرح انتقاد کردند و گفتند این تعرفه‌ها هزینه ساخت خودرو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود خودروسازان غیر آمریکایی نیروی کار در کارخانه‌هایشان در آمریکا را کاهش دهند.

خودروسازان بسیاری از جمله شرکت‌های تویوتا، هیوندای و ب‌ام‌و بخش عمده‌ای از تولید کارخانه‌هایشان در آمریکا را به بازارهای دیگر صادر می‌کنند. آنها می‌گویند اگر کشورهای دیگر به تلافی بالارفتن تعرفه‌ها در آمریکا، تعرفه واردات خود را افزایش دهند، هزینه تولید در آمریکا افزایش خواهد یافت و این شرکت‌ها ناگزیند تولید و در نتیجه نیروی کار خود را کاهش دهند.

در سوی دیگر جبهه خودروسازان در اتحادیه اروپا با مشکل دیگری دست به گریبانند. براساس قوانین اتحادیه اروپا آنها باید میانگین تولید دی اکسید کربن محصولاتشان را تا سال ۲۰۲۱ به ۹۵ گرم در هر کیلومتر کاهش دهند. خودروسازان امیدوار بودند با عرضه ماشین‌های دیزل ،که دی اکسید کربن کمتری مصرف می‌کند، به موقع به این هدف برسند. اما در حالی که تقاضا برای ماشین‌های دیزل روندی رو به کاهش دارد در آستانه نمایشگاه ژنو، دادگاه فدرال آلمان حکمی صادر کرد که به شهرداری‌ها اجازه می‌داد برای کاهش آلودگی رفت و آمد ماشین‌های دیزل را ممنوع کنند. ماشین‌های دیزل اگرچه دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند اما در عوض گاز اکسید نیروژن تولید می‌کنند که از عوامل بیماری‌های تنفسی است.

بعد از رسایی بزرگ فولکس واگن در آزمون آلایندگی موتورهای دیزل در سال ۲۰۱۵، محبوبیت این موتورها در جهان کاهش یافته است و تصمیم اخیر دادگاه آلمان به کاهش بیشتر تقاضا برای این خودروها دامن خواهد زد. در این شرایط خودروسازان برای رسیدن به هدف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا چاره‌ای جز عرضه بیشتر ماشین‌های الکتریکی و هیبرید ندارند و این نگرانی وجود دارد که آنها نتوانند به موقع محصولات خود را به بازار برسانند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.