مراحل پایانی توسعه ابرهواپیمای مایکروسافت

به گزارش خودروبرتر این ابرهواپیمای مایکروسافت که دارای نام Stratolaunch یا همان سپهرپیما است تازه ترین آزمایش خود را در مرکز فضایی صحرای موهاوی کالیفرنیا با به حرکت دراوردن آن در باند مخصوص خود انجام شد.

قرار است این ابرهواپیما  که سرعت حرکت آزمایشی آن 80 کیلومتر در ساعت است نخستین پرواز آزمایشی خود را در مدار مخصوص به خود انجام دهد و البته هنوز زمان مشخصی برای پروازهای تجاری این ابرهواپیما اعلام نشده است.

سپهرپیما با بالهای گسترده دارای وزنی در حدود 500 هزار پوند است که با موشک های بسیار پرقدرت به مدار فرستاده خواهد شد.

پل آلن از بنیانگذاران مایکروسافت بسیار امیدوار است سپهرپیما همان نقشی را در مسافرتهای هوایی بر عهده گیرد که نخستین راکت ها در سفر فضایی بر عهده داشتند.

دفتر مرکزی مایکروسافت در سیاتل اعلام کرده است که در ضمن این شرکت سفارش ساخت یک سکوی پرتاب ابرهواپیما در جو بالای زمین را داده است تا ازمایشاتی همانند سایر ماهواره ها را پشت سرگذارد که البته رقبای مایکروسافت در این زمینه همانند شرکت ویرجین و تری استار نیز دارای نقشه های مشابهی هستندت ولی از لحاظ ابعاد در قیاس با سپهرپیما بسیار کوچکتر هستند.

مشخصات فنی ابرهواپیمای مایکروسافت

سپهرپیما دارای 6 موتور عظیم است که میتواند وزنی در حدود 550 هزار پوند را تا ارتفاع 35 هزار پایی جو زمین بالا برده و البته راکت های پرتاب نیز در فاصله بدنه با بالها تعبیه شده است.

چالش های پیش روی توسعه ابرهواپیمای مایکروسافت

مهمترین مشکل در پیش روی توسعه ابرهواپیمای سپرهپیما تامین بودجه مالی ان است در حالی که سپهرپیما در سال 2011 بودجه 300 میلیون دلاری را طلب میکردذ که با توجه به پشتوانه مالی عظیم مایکروسافت رقم بزرگی نبود حالا رقم های درشت تری را طلب میکند به صورتیکه شاید دیگر نتوان مسافران و بار سبک را با هزینه ای به مراتب کمتر از میزان براورد کنونی به مدار زمین فرستاد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.