هوندا کلاریتی خودرو سبز سال 2017

در این روزها که آلودگی هوای تهران نفسمان را بند آورده است و دیگر باید به فکر تهیه یک آبشش برای خود باشیم دلمان برای یک خودرو سبز در تهران تنگ شده است. این خودرو سبز با سه نوع پیشرانه مختلف هیبریدی ؛ سوخت سلولی و تمام الکتریکی عرضه می‌شود و هر سه آن‌ها توانستند درمجموع این عنوان را برای خودروساز ژاپنی به ارمغان بیاورند.

همگی به خوبی می دانیم که این روزها توجه به مصرف پایین و آلایندگی کم در خودروها بسیار بیش تر از گذشته شده است و به همین دلیل هم در کنار جوایز متعدد در صنعت خودرو، چند سالی است جایزه‌ای با عنوانGreen Car of the Year یا خودروی سبز سال نیز اهدا می‌شود.
هر ساله در این رقابت ماشین هایی می‌توانند برنده باشند که بیشترین فناوری‌ها را در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به کار گرفته‌ باشند و بیشترین تاثیر را در این زمینه نیز بر روند موجود داشته باشند.

اهدای این جایزه از سال2006 آغاز شده است و امسال خودروساز ژاپنی هوندا کلاریتی توانست عنوان خودروی سبز سال را از آن خود کند. این خودرو در رقابتی فشرده توانست دو فینالیست دیگر، هیوندای آیونیک و نیسان لیف را پشت سر بگذارد و این عنوان را از آن خود کند.

پیش تر نیز هوندا  با دو خودرو سیویک گازسوز و مدل‌های هیبرید آکورد توانسته بود  عنوان خودرو سبز را از آن خود کند و اینک کلاریتی بار دیگر توانست قدرت هوندا را در بخش خودرو سبز به نمایش بگذارد.

هوندا کلاریتی دقیقاً آن چیزی است که باید باشد؛ یک سدان خانوادگی با فضای مناسب برای پنج نفر و البته فضای بار کافی که توان مناسبی هم دارد و مصرف سوختش هم پایین است و مهم‌تر اینکه می‌توان آن را در انواع برقی و پیل سوختی هم سفارش داد. طرح  آن شاید کمی اغراق شده باشد اما همچنان یک هوندا است ضمن آنکه تلاش شده در طراحی آن خصوصیات ویژه‌ای در نظر گرفته شود که آن را از دیگر هیبریدهای هوندا جدا می‌کند.

نگاهی دقیق تر بر خودرو سبز سال

هوندا برای این خودرو تنوع جالب توجهی از پیشرانه‌ها را ارائه می‌کند و همین مسأله باعث شده خریداران این خودرو گستره مناسبی از انتخاب‌ها را پیش روی خود ببینند. کلاریتی هم‌اکنون با سه پیشرانه تمام الکتریکی، هیبرید و سلول سوختی عرضه می‌شود.
نسخه  هیبرید  ترکیبی از موتور 1.5 ‌لیتری بنزین سوز و موتور الکتریکی است و مجموع این دو موتور می‌توانند 212 اسب بخار قدرت تولید کنند که برای یک سدان خانوادگی هیبرید عدد مناسبی است که با چنین پیشرانه‌ای، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به رقم ناچیز 2.14 لیتر در صد کیلومتر می‌رسد که رکورد بی‌نظیری برای یک خودروی هیبرید در این کلاس است.

کلاریتی با شارژ فول می‌تواند حدود 75 کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی براند. این خودرو پلاگین است به این معنا که باتری‌های آن را می‌توان با برق شهر هم شارژ کرد و به این ترتیب ممکن است تا مدت‌ها در سفرهای کوتاه نیازی به موتور بنزین سوز نخواهید داشت.
در نسخه تمام برقی شاهد نصب یک موتور 120کیلووات هستیم که با باتری‌های لیتیوم یون5/25 کیلووات شارژ می‌شود. این موتور در حالت توان کامل می‌تواند 161 اسب بخار قدرت تولید کند اما مزیت بزرگ آن تولید حداکثر قدرت و گشتاور در دورهای موتور بسیار پایین است.

به این ترتیب این خودروی برقی چالاکی زیادی دارد. در حالت رانندگی عادی (ترکیب رانندگی شهر و جاده) با باتری‌های پر، کلاریتی می‌تواند بیش از 140 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کند.
نسخه سوم نیز  پیل سوختی است که از فناوری بسیار بالایی برخوردار است و برای حرکت نیاز به پرکردن باک هیدروژن آن دارد. البته فعلاً هیدروژن به اندازه بنزین در دسترس نیست اما در بعضی از کشورها و البته در بعضی از ایالت‌های آمریکا، جایگاه‌های هیدروژن نصب شده است.

کلاریتی با پیل‌های سوختی خود می‌تواند 174 اسب بخار قدرت تولید کند ضمن آنکه حالت اسپرت هم برای آن تعریف شده است. این خودرو با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند نزدیک به 600 کیلومتر مسافت را طی کند.

تاریخچه هوندا کلاریتی

هرچند هوندا کلاریتی در حال حاضر نسل اول این خودرو است اما نام کلاریتی اصلاً نام جدیدی نیست. هوندا پیش از این کلاریتی را برای خودروهای پیل سوختی خود استفاده می‌کرد و به این ترتیب خودرویی با نام FCX Clarity از سال 2008 تا 2014 تولید شد اما پس از آن، هوندا مدل کلاریتی را معرفی کرد که علاوه بر پیل سوختی، شاهد نصب قوای محرکه هیبرید و برقی هم هستیم.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.