چرا دیگر شتاب صفر تا صد امری منسوخ به نظر می رسد؟

در دنیای مدرن امروزی ، وقتی خودرو تازه‌ای وارد بازار‌های جهانی می‌شود، بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو با آزمایش کردن شتاب صفر تا صد آن، سعی می‌کنند اطلاعات جامعی در خصوص وضعیت فنی و ظاهری خودرو تازه وارد منتشر کنند

بدین ترتیب این کارشناسان به شکلی تلاش می‌کنند تجربه خود را از رانندگی با آن اتومبیل در اختیار عموم قرار دهند و  یکی از مهمترین مواردی که کارشناسان خودرو برای سنجش یک اتومبیل مد نظر می‌گیرند، شتاب آن خودرو جدید است.

چرا شتاب صفر تا صد کیلومتر معیاری برای سنجش شتاب خودرو‌ها شد؟

در اوایل قرن بیست میلادی و با گسترش تعداد اتومبیل‌های سوپر اسپرت  تولید شده توسط کمپانی‌های مختلف در کشور آمریکا، میزان رقابت بین برند‌های خودروسازی بالا گرفت، از همین رو افرادی در قالب کارشناس برای سنجش معیار‌های مختلف خودرو‌ها شروع به کار کردند.

یکی از معیار‌های کارشناسان خودرو برای سنجش اتومبیل‌ها  شتاب صفر تا صد  آن‌ها بود؛ از همین رو برای اولین بار در کشور آمریکا شتاب صفر تا شصت مایل معیار سنجش شتاب یک خودرو در نظر گرفته شد. کم کم مباحث مربوط به کارشناسی خودرو‌ها، مسئله‌ای بین‌المللی شد و شتاب صفر تا صد کیلومتر یا صفر تا شصت مایل بر ساعت، به معیاری جامع برای سنجش شتاب خودرو‌ها تبدیل شد.

معیار‌های جدید برای سنجش شتاب خودرو‌ها در برابر شتاب صفر تا صد

یادمان نرود که معیار شتاب صفر تا صد کیلومتر یا صفر تا شصت مایل بخاطر دعوای دو کمپانی خودروسازی شکل گرفت و هیچ‌گاه به عنوان یک معیار استاندارد و اصولی برای تعیین شتاب یک اتومبیل به شمار نرفته است.

امروزه با پیشرفت فناوری‌ها و علوم مختلف، متخصصان حوزه صنعت اتومبیل‌سازی به این موضوع پی برده‌اند که برای سنجش و مقایسه شتاب خودرو‌ها بهتر است از معیار‌های مناسب با کلاس هر اتومبیل استفاده کرد؛ از همین رو امروزه معیار‌های جدیدی برای سنجش میزان شتاب خودرو‌ها در مقالات مختلف مشاهده می‌کنیم.

بر اساس نظریه‌های جدید، معیار صفر تا دویست کیلومتر معیار مناسب‌تری برای خودرو‌های اسپرت و قدرتمند است، زیرا سیستم توربو پیشرانه این خودرو‌ها، در زمان ایستا کاربردی ندارد و وقتی که میزان گشتاور خودرو به حد مناسبی برسد، سیستم توربو تعبیه شده در موتور خودرو شروع به فعالیت می‌کند.

از همین رو متخصصان و کارشناسان خودرو، معتقد هستند که شتاب خودرو‌های امروزی باید بر اساس نوع پیشرانه‌ی آن‌ها مورد سنجش قرار بگیرند. همچنین بسیاری از فعالان حوزه خودرو معتقد هستند که نوع سیستم تعلیق اتومبیل در وضعیت شتاب خودرو تاثیر بسزایی دارد

به صورت کلی مقایسه خودرو‌های دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب با معیار شتاب صفر تا صد کیلومتر امر درستی نیست؛ زیرا خودرو‌های دیفرانسیل جلو در حالت ایستا می‌توانند گشتاور بیشتری تولید کنند و در زمان کمتری به شتاب بیشتری برسند، اما خودرو‌های دیفرانسیل عقب بعد از چند کیلومتر حرکت قادر هستند همان مقدار گشتاور را تولید کنند و حتی به شتاب بسیار بیشتری از خودرو‌های دیفرانسیل جلو دست پیدا کنند.

چرا شتاب یک خودرو نشان دهنده ارزش آن نیست؟

قطعا پاسخ سوال بالا پاسخی منفی خواهد بود، زیرا خودرو‌ها بر اساس کلاسی که در آن قرار دارند مورد سنجش قرار می‌گیرند، نه شتابی که تولید می‌کنند. عواملی همچون کیفیت ساخت بالا و یا امکانات و ایمنی اتومبیل، قطعا معیار‌های بهتری برای انتخاب یک خودرو هستند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.