پژو 301 در زمستان بر روی خط تولید خواهد رفت + مشخصات فنی و قیمت احتمالی

پژو 301 یک محصول وارداتی که بصورت محدود و جهت نمایش، توسط شرکت ایکاپ، وارد و از طریق نمایندگی‌های شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می‌گردد و در آینده‌ای نزدیک نیز مدل فیس‌لیفت و طراحی 2017 در ایران خودرو توسط ایکاپ و به احتمال بسیار زیاد در زمستان تولید خواهد شد.

خریداران پژو 307 چه کسانی هستند ؟

مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک سدان با کیفیت و با قیمت متوسط رنج می‌برد، در این میان عملاً این بازار در اختیار خودروهای چینی متعدد قرار گرفته است. این خودروها علاوه بر اینکه اکثر آن‌ها تنها از یک ستاره کیفی برخوردارند، از بازار کارکرده خوبی هم برخوردار نیستند و مالکان را در هنگام فروش دچار مشکل می‌کنند اما تنها نقطه قوت آن‌ها وجود آپشن‌های متعدد و طراحی‌های روزآمد شده است.

در آن سوی میدان اما دو گروه دیگر نیز حضور دارند. گروه نخست همان محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلفرم 405 و 206 هستند که خودروهای دنا، دنا پلاس، پرشیا، سمند و رانا را شامل می‌شوند و گروه دوم خودروهای اقتصادی تندر، تندر پلاس و در نبود گزینه‌های باکیفیت و علی‌رغم تفاوت کلاس خودروی ساندرو را شامل می‌شوند.

می‌توان گفت افرادی که محافظه‌کار هستند کماکان دوست دارند تا از محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلتفرم‌های 405 و 206 استفاده می‌کنند البته در این محصولات از قطعاتی استفاده شده که کیفیت سابق را ندارد و مصرف سوخت بالا، کاهش ایمنی، معطلی در صف طولانی تعمیرگاه‌ها ارمغان استفاده از خودروها برای مصرف‌کنندگان است!

خریدارانی که کیفیت می‌خواهند اما بودجه خرید خودروی وارداتی را ندارند عمدتاً به سراغ محصولات رنو تندر و ساندرو می‌روند. البته این خودروها با وجود اینکه از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند و خریدار را اصطلاحاً تعمیرگاه گرد نمی‌کنند، اما از پلتفرم یک خودروی اقتصادی بهره‌مند هستند و اساساً نباید در این جایگاه قیمتی‌ باشند. برای اثبات این مدعا می‌توانیم به استفاده از صندلی‌های نیمکت‌گونه، ارگونومی پایین، داشبورد بشدت ساده و استفاده از الگوی سیم‌کشی اقتصادی اشاره کنیم. البته رضایتمندی مالکان از این خودروها سبب شده تا بازار خوبی داشته باشند.

گروه سوم خریداران خودرو هم که با هر دوی این‌ها مشکل دارند به سراغ خودروهای بزک شده چینی می‌روند. البته ذکر این نکته را نباید یادآور شد که صنعت خودروی چین روز بروز پویاتر شده و مدت‌هاست که در مرتبه بالاتری از خودروسازی ایران قرار می‌گیرد.

با توجه به افزایش نرخ ارز به عنوان فاکتور اصلی امروزه خودرو‌ی ارزان قیمت به رویایی دست نیافتنی برای اقشار متوسط جامعه که موتور حرکتی کشور محسوب می‌شوند تبدیل شده است؛ امروزه باید یک خودروی مطلوب که پاسخگوی نیازهای روزمره باشد را دربازه قیمتی 30 تا 65 میلیون تومان جستجو کرد.

در این بازه قیمتی اکنون در ایران با سه دسته‌ای که سطرهای بالا عنوان شد روبرو هستیم که هر چند تا حدودی نیازها را برطرف می‌کنند، اما هر کدام دارای معایب بسیاری هستند. باتوجه به این مدتی است که نیاز به ورود خودروهای جدید در این کلاس احساس می‌شود.

پژو 301 سدان در کلاس ابعادی C است که یک خودروی خانوادگی جمع و جور و اقتصادی محسوب می‌شود. موتور EC5 این خودرو با قدرت 114 اسب بخار در کنار گیربکس 6 سرعته AT6 تجربه رانندگی دلنشینی را به ارمغان می‌آورد. این محصول با توجه به استاندارد آلایندگی یورو 6، یکی از سازگارترین خودروهای ایران از نظر سازگاری با محیط زیست است.

پلتفرم جدید پژو 301

چندی پیش بود که هاشم یکه‌زارع در مراسم انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ۱۰ جانبه بین‌المللی طراحی و تولید پلت‌فرم خودرو در ایران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین محصول پلت‌فرمی  301 تا پایان سال جاری بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گیرد.
وی با بیان اینکه خودروهای صدونق‌دار، شاسی بلند، هیبریدی روی این پلت‌فرم تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۱۰ سال ۲۳ مدل خودرو بر روی این پلت فرم تولید خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: بعضی از خودروهای فعلی باید ظرف مدت زمانی به تدریج از رده خارج و خودروهای جدید جایگزین آنها شوند.

گفتنی است که شرکت سیتروئن نیز همگام با شریک تجاری خود (پژو) در هنگام برگزاری نمایشگاه اتومبیل پاریس مدل مشابه ۳۰۱ تحت نام C-Elysée هدف خود را از عرضه این مدل را، فروش در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و در گام بعد کشورهای اروپایی اسپانیا، پرتقال، یونان عنوان نمود.

در سال ۲۰۱۴ با ورود شریک چینی به شرکت پژوسیتروئن و خرید سهام این شرکت توسط دانگ فنگ چین، با سرمایه‌گذاری مشترک خط تولید این خودرو بین سیتروئن و دانگ فنگ با برای فروش در بازار داخلی چین آغاز شد و هم اکنون در حال تولید می‌باشد.

مشخصات فنی پژو 301

گفتنی است که در جریان دومین نمایشگاه خودرو تهران ، محمدرضا معتمد مدیر ارشد ایکاپ اظهار کرد که فعالیت های ایکاپ مطابق با قرارداد دو شرکت ایران خودرو و پژو و براساس برنامه زمان بندی شده برای مونتاژ پژو 301 پیش می رود.

امکانات ایمنی و رفاهی پژو 301

قیمت  احتمالی پژو ۳۰۱

طبق اعلام مدیران ایران‌خودرو، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۶ وارد بازار ایران خواهد شد. به‌گفته‌ی هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو ۳۰۱ معادل ۵۸ میلیون تومان خواهد بود. این قیمت برای نسخه‌ی ۱.۶ لیتری خودروی مورد بحث با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته در نظر گرفته شده است که البته امیدواریم این قیمت افزایش غیر معقولی همچون پژو 2008 نداشته باشد.

پژو 301 در داخل ایران باید با چه رقیبانی دست و پنجه نرم کند

پژو ۳۰۱ در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس اچ ۳۳۰، جک جی ۵، بسترن اف ۵، ام‌وی‌ام ۵۵۰ و آریزو ۵ دانست. رقبای چینی ۳۰۱ طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این محصول اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود تکیه کند.

سخن پایانی

هر چند که در ایران با مدل 2016 پژو 301 در سری اولیه وارداتی روبرو خواهیم بود و مشخص نیست که در ادامه خودروهای 301 تولید ایکاپ از نوع قبل یا بعد از فیس‌لیفت خواهند بود، اما اگر همان مدل قبلی هم با قیمت‌گذاری منطقی و در ادامه تولید با کیفیت با نظارت مستقیم پژو به بازار عرضه شود، به یقین برگ برنده را در مقابل رقبا در دست خواهد داشت

بدین ترتیب می تواند خاطره تلخ ایرانیان از برند پژو که در سال‌های اخیر تحریم‌ها بواسطه استفاده از قطعات بی‌کیفیت شکل گرفته را کنار بزند و تصویر جدیدی از برند پژو را بواسطه سواری یک خودرو اقتصادی اروپایی و باکیفیت را جایگزین نماید. مساله‌ای که با توجه به قیمت‌گذاری پژو 2008 تا حدودی سخت بنظر می‌رسد.

دانلود کاتالوگ پژو 301

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. رامتین می گوید

    ای کاش بجای موتور EC5 موتور EP6 تنفس طبیعی که 120 اسب هست، ارائه می شد و در ادامه با نصب کیت توربو، همون موتور 2008 را به نوعی روی این ماشین میتونستیم داشته باشیم.

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.