بررسی و تست جاده پژو 508‎ لوکس‌ترین سدان متوسط فرانسوی

پژو 508

پژو 508 به عنوان سدان متوسط لوکس پژو در سال 2011 معرفی گردید و باید عملا آن را جانشینی برای مدل‌های قبلی پژو 407 و پژو 607 در نظر گرفت چرا که پژو هیچ‌گاه به سراغ احیاء آنها در نمونه‌های جدید نرفت! نسخه‌ای که برای عرضه در ایران در نظر گرفته شده در واقع جدیدترین فیس لیفت پژو 508 است که در سال 2015 بر روی این خودرو اعمال گردید تا آن را بیش از پیش همسو با زبان طراحی به‌روزتر پژو نماید.

تست و بررسی جاده‌ای پژو 508

در تست جاده‌ای پژو 508، این خودروی دوست‌داشتنی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم تا به جرات بتوان آن را کامل‌ترین و بهترین بررسی از 508 تا به حال دانست و قطعا برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید این خودرو موثر خواهد بود.

پژو 508

شرایط تست  و بررسی جاده‌ای پژو 508

خوشبختانه مسیر حرکت به گونه‌ای تعیین شده بود که شامل اتوبان، جاده‌های پیچ در پیچ و البته با کمی انحراف از نقشه، راه خاکی می‌شد تا پژو 508 هر آنچه در چنته دارد را بتواند به خوبی نشان دهد! درعین حال در هر خودرو سه سرنشین حضور داشت تا عملا شرایط استانداردی برای بررسی فراهم باشد و اعداد و ارقام به دست آمده بیش از همیشه گویای یک سواری واقعی به حساب آیند.

پژو 508

طراحی خارجی پژو 508

پژو 508 همانطور که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود با خصوصیات خاص یک سدان خانوادگی اروپایی پذیرای راننده و سرنشینان خود است. طراحی بدنه این خودرو، ترکیبی از مدرن‌گرایی با توجه به سنت‌ها است چرا که رگه‌هایی از مدل‌های قبلی این شرکت را می‌توان در ستون‌های اصلی به خصوص از نمای جانبی مشاهده کرد اما آنچه که برگ برنده پژو 508 محسوب می شود استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در آن است به طوری که در بیشتر خودروهای این کلاس با چنین قیمتی نمی‌توان آنها را به دست آورد.

در نمای جلو، چراغ های بزرگ  پژو مجهز به تکنولوژی Full LED بسیار خود نمایی می‌کنند ضمن اینکه به آنها باید چراغ‌های کشیده روشنایی در روز LED در پایین سپر و و البته جلوپنجره و درپوش موتور عضلانی را نیز افزود.

همین موضوع عینا در نمای عقب خودرو تکرار شده به نحوی که توجه بیشتر به چراغ‌های LED با گرافیک داخلی بسیار زیبا بوده و در نهایت دو خروجی اگزوز کرومی برای تکمیل خصوصیات اسپرتی به این سدان افزوده شده است. به طور کلی اگر قرار باشد به پژو 508 امتیازی در مورد طراحی ظاهری داده شود قطعا در رده‌های بالای جدول باید آن را قرار داد چرا که کاملا خودرویی جذاب و عضلانی به چشم می‌آید.

طراحی داخلی پژو 508

با ورود به داخل کابین فضای آشنا و تا حدودی اسپرت داشبورد و صندلی‌ها اولین موضوعی است که جلب توجه می‌کند هر چند که استفاده از نشانگرهای پشت فرمان با ظاهری لوکس‌تر و البته خود غربیلک فرمان که برخلاف مدل‌های دیگر پژو بسیار کوچک نیست  و البته پایین فرمان همچنان مسطح لحاظ شده، پژو 508 را خودرویی لوکس نشان می‌دهد. همچنین در بخش های مختلف کابین می‌توان پوشش چرم (رودری‌ها) و رنگ مشکی پیانو (کنسول مرکزی) را دید تا در کنار نور پردازی قرمز ادوات و سیستم‌های مختلف، حسی متفاوت و هیجان انگیز در سرنشینان ایجاد شود.

چیزی که بارها در هنگام تست آن را تجربه نمودیم. راحتی صندلی ها در هر دو ردیف بسیار بالاست و برای مسافرت‌های طولانی چندین‌ساعته به هیچ عنوان بدن سرنشینان را خسته نمی‌کند ضمن اینکه فضای صندوق عقب به راحتی پاسخ‌گوی یک سفر خانوادگی خارج از شهر هم خواهد بود تا هیچ کم و کاستی در این بخش وجود نداشته باشد.

پژو 508

از مزایای دیگرPeugeot 508 عایق بندی فوق العاده کابین است به طوری‌که میزان نفوذ صدای باد به آن تقریبا صفر است هر چند که می‌توان صدای برخورد تایرهای میشلین دیواره باریک آن به آسفالت را به خوبی شنید. به این موارد باید صدای اسپرت و گیرای پیشرانه در دورهای بالا را نیز افزود که ناخواسته راننده را به فشردن پدال گاز تشویق می‌کند تا اگر حواستان نباشد به ناگاه عقربه سرعت‌سنج را بر روی اعدادی حوالی 160 کیلومتر در ساعت خواهید یافت (خودرو سرعت بالا را به کابین انتقال نمی دهد!)

تجربه رانندگی با پژو 508

پژو 508 از پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت 165 اسب بخار بهره می‌برد (همان پیشرانه به کار رفته در پژو 2008) که به لطف هماهنگی بسیار عالی با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مجهز به تکنولوژی QuickShift تعویض دنده‌هایی سریع و نرم را برای خودرو ایجاد می‌کند و از این حیث باید آن‌را بسیار شبیه به نرمی نمونه‌های CVT اما با دقت به مراتب بالاتر دانست.

این جعبه دنده تقریبا در هر حالتی از D استاندارد گرفته تا اسپرت و تیپ ترونیک (تعویض دنده‌ها با استفاده از پدال‌های پشت فرمان) عملکردی عالی را برای پژو 508 به ارمغان می‌آورد تا آن را یکی از نقاط قوت خودرو به حساب آورد. در عین حال به لطف تولید حداکثر گشتاور پیشرانه در دور 1400 شتاب‌گیری‌های ثانویه با این خودرو بسیار سریع و لذت‌بخش است تا نهایتا تمامی اجزای این خودرو مانند یک ارکستر سمفونیک کاملا هماهنگ در کنار یکدیگیر تجربه‌ای ایده‌آل را برای راننده و سرنشینان فراهم کنند.

پژو 508

راندن پژو 508 در مسیرهای شهری و بزرگراه‌ها اصلا کار سختی نیست چرا که فرمان نرم این خودرو با کمترین انرژی ممکن در سرعت‌های پایین امکان تغییر مسیر و پارک کردن را فراهم می‌آورد.

ضمن اینکه سیستم تعلیق به گونه‌ای تنظیم شده که به خوبی از پس جذب کردن دست اندازهای بزرگ و کوچک در چنین شرایطی بر می‌آید و عملا کوبش خاصی را نمی‌توان در کابین حس کرد، البته استفاده از تایرهای بادیواره احتمالا انتخاب چندان مناسبی برای شهرهایی مانند تهران نخواهد بود اما با این حال نمی‌توان انتقاد جدی را متوجه خودرو در این قسمت دانست.

سیستم‌های رفاهی و ایمنی پژو 508

سیستم‌های رفاهی و ایمنی در نظر گرفته شده برای پژو 508 (به صورت استاندارد) قطعا پاسخگوی نیازهای طیف وسیعی از خریداران خواهد بود. از مهم‌ترین این تجهیزات باید به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چهار منطقه‌ای (عملکرد سیستم حین بررسی بدون ایراد و عالی بود)، سیستم گرمکن صندلی‌های جلو با چندین درجه مختلف، سیستم ماساژور صندلی راننده، آیینه‌های برقی جانبی با قابلیت جمع‌شوندگی خودکار، سیستم نوربالا اتوماتیک که در جاده بسیار کاربردی است، سیستم چند رسانه‌ای با 8 بلندگو به همراه صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسورهای کمکی جلو و عقب، سانروف، سیستم نمایش اطلاعات پیش روی راننده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضدبلوکه ترمز، سیستم تشخیص نقاط کور (که احتمالا در ایران همیشه با هشدارهای آن روبرو خواهید شد!)، سیستم نوردهی اطراف خودرو هنگام دور زدن و … اشاره داشت.

پژو 508

حرف آخر

پژو 508 هر چند به واسطه تازه وارد بودن، هنوز چهره شناخته شده‌ای در کلاس سدان‌های متوسط شهری نیست اما با توجه به پتانسیل‌های بسیار بالای آن به راحتی قابلیت رقابت با خودروهای به مراتب جاافتاده تر و قدیمی‌تر در بازار داخلی مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و رنو تلیسمان (عضو تقریبا تازه وارد این سگمنت) را دارد ضمن اینکه از تمامی این خودروها، هزینه‌ای کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند و در عین حال گستردگی خدمات پیش از فروش ایران خودرو را در سطح کشور داراست تا آینده موفقی را بتوان از آن طی سال‌های آینده تصور داشت.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.