چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

تمامی موتورهای درون‌سوز برای احتراق نیاز به هوا دارند. دلیل این امر اکسیژن موجود در هوا بوده، چراکه سوخت‌هایی همانند بنزین و گازوییل برای احتراق نیاز به این عنصر دارند. در اتومبیل‌های مدرن، هوا قبل از ورود به موتور و محفظه احتراق، باید تمیز شود. ورود هوای آلوده به موتور، ریسک بالایی دارد به‌گونه‌ای که علاوه‌بر عملکرد ضعیف، عمر مفید موتور را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش خودروبرتر ، ذرات خارجی وارد شده به موتور همانند یک ساینده بر روی قطعات فلزی موتور عمل کرده و به قطعاتی مانند پیستون و سیلندرها آسیب وارد می‌کنند. موتورهای جدیدی که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نسبت هوا به سوخت دقیقی پیروی می‌کنند. وقتی در محفظه احتراق هوا کم باشد، سوخت بیشتری وارد شده و احتراق ناقص صورت می‌گیرد که نتیجه آن اعمال فشار بیشتر بر روی موتور است.

خوشبختانه فیلتر هوای موجود در خودروهای ما، باعث ورود هوای مورد استفاده موتور به‌صورت تمیز می‌شود. با این حال بهترین فیلترهای هوا نیز بعد از مدتی مقاومت در برابر محیط بیرونی، خاصیت خود را از دست می‌دهند، در نتیجه راننده باید آن را عوض کند.

زمان تعویض فیلتر هوا به مواردی مانند نحوه رانندگی صاحب خودرو و همچنین محیطی که از ماشین استفاده می‌کند، بستگی دارد. برای مثال اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گرد و غبار زیادی در هوا وجود دارد، باید فیلتر هوا را زودتر تعویض کنید. البته برعکس آن نیز صادق است، یعنی اگر در منطقه‌ای با هوای تمیز زندگی کرده و یا زیاد از خودروی خود استفاده نمی‌کنید، زمان تعویض فیلتر هوا نسبت به حالت عادی بیشتر خواهد بود.

برخی از کارشناسان معتقدند که با پیمودن هر ۴۸۲۸ کیلومتر، همراه با تعویض روغن، فیلتر هوای خود را با نمونه نو تعویض کنید. بعضی دیگر این عدد را کم دانسته و اعتقاد دارند که باید برای تعویض، فیلتر هوا را ابتدا مورد بررسی قرار داد.

اولین راه‌حل برای این امر، مراجعه به دفترچه راهنمایی بوده که توسط تولیدکننده خودرو عرضه می‌شود. برای مثال جنرال موتورز برای اکثر اتومبیل‌های تولیدی خود، تعویض فیلتر هوا را بعد از ۹۶۵۶ کیلومتر پیمایش مسافت، توصیه می‌کند.

در نهایت باتوجه به قیمت پایین فیلتر هوا، به شما توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور، آن را بعد از هر ۹۶۵۶ کیلومتر مسافتی که طی می‌کنید، با یک نمونه جدید جایگزین نمایید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.