چگونه موتورسیکلت دست دوم سالم و بدون مشکل بخریم؟

طبیعتا راندن موتورسیکلت نسبت به رانندگی با خودرو خطرات بیشتری دارد. ولی خرید یک موتورسیکلت دست دوم، می‌تواند شما را حتی با خطرات بیشتری نیز مواجه کند.

به گزارش خودروبرتر ، یکی از فواید خرید یک موتورسیکلت صفر کیلومتر ضمانت نامه آن است که سبب ‌می‌شود از سلامت اجزای آن اطمینان حاصل کنید. اما این موارد در مورد یک موتورسیکلت دست دوم صدق نمی‌کند. بنابراین ما لیست 10 موردی را آماده کرده‌ایم که به شما برای خرید یک موتورسیکلت دست دوم کمک می‌کند.

مدلی‌های خاصی از موتورسیکلت دست دوم را انتخاب کنید

طبیعتا بسیاری از خریداران موتورسیکلت‌های دست دوم، یک مدل خاص موتورسیکلت را تنها به دلیل ارزان بودنش خریداری می‌کنند. اما ارزان بودن یک موتور بدین معنا نیست که حتما برای شما مناسب است؛ چراکه شما باید نحوه رانندگی و اهدافتان را در نظر بگیرید و با توجه به آنها موتورسیکلت مناسبی را انتخاب کنید.

از مکان مناسبی خرید کنید

خرید یک موتورسیکلت از طریق اگهی روزنامه‌ها چندان هم  فکر بدی نیست و گاهی اوقات باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود. ولی اساسا جایی که از آن خرید می‌کنیم، تاثیر زیادی بر کیفیت موتور دارد. این مسئله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم اکثر فروشندگان خصوصی، به سبب نداشتن مخارج اضافی، موتورسیکت‌ها را با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کنند. ولی با این حال نمی‌توانند ضمانت خاصی را به شما ارائه دهند و پرداخت همه مخارج هم به عهده شماست. درحالیکه بسیاری از دلالان، برخی ضمانت‌ها را قبال خرید شما ارائه می‌کنند. علاوه بر آن نیز به شما اطمینان می‌دهند که موتورسیکلت قبل از خرید بررسی شده است که به معنای پرداخت مبالغ بیشتری بابت این خدمات است.

در مورد قیمت‌ها تحقیق کنید

طبیعتا موتور دست دوم مورد علاقه همه، موتورسیکلتی است که قیمت بالایی نداشته باشد. اما روش‌های قیمت‌گذاری بر روی موتورسیکلت‌ها نیز متفاوت است. بنابراین هنگام خرید یک موتور دست دوم، تحقیق کاملی در مورد قیمتش به عمل آورید و لیست‌های مختلف را چک کنید تا منص‌ف‌ترین فروشندگان را پیدا کنید. با این حال، به‌خاطر داشته باشید که قیمت‌های فروشندگان خصوصی از دلالان منصفانه‌تر است. ولی در عین حال ضمانتی نیز به شما ارائه نمی‌کنند.

حتما قبل از خرید موتورسیکلت، دوری آزمایشی با آن بزنید

‌قصد دارم که در ابتدا سوالی را مطرح کنم. ایا حاضرید با کسی که تا به‌حال او را ندیده‌اید، ازدواج کنید؟

بنابرین هیچ‌وقت نباید موتور دست دومی را بخرید که تا به حال هیچ دوری با آن نزده‌اید. منظور از تست رانندگی، در واقع ارزیابی سرعت موتورسیکلت در جاده‌هایی با شرایط مختلف، قابلیت مانور آن در مکان‌های تنگ و تست تمام دنده‌ها است؛ چراکه موتورسیکلت‌های دست دوم مادر و یا خانواده‌ای ندارند که بتوان از طریق ملاقات با آن‌ها عیب‌هایشان را شناسایی کرد. پس تعداد سواری‌های آزمایشی خود را افزایش دهید.

موتورسیکلت را بررسی کنید

برای اطمینان از کارکرد درست یک موتور دست دوم، بهتر است که علاوه بر سواری آزمایشی، آن را به‌وسیله یک فرد حرفه‌ای نیز بررسی کنید. در غیر اینصورت لازم است که هنگام بررسی، به شلنگ‌ها، تایرها و لنت ترمز توجه کنید و حواستان به نشتی‌ها نیز باشد. ضمنا رنگ آمیزی شدن بخشی از موتورسیکلت نیز می‌تواند نشانه‌ای از تصادف باشد.

خلافی را بررسی کنید

همه ما خلافی را مختص خودرو می‌دانیم و در هنگام خرید موتور، توجه کمتری به آن می‌کنیم. درحالیکه این مسئله نیز یکی از مهمترین فاکتورها در حین خرید به شمار می‌رود و لازم است که از توجهی کافی برخوردار باشد. بنابرین پیش از انتقال سند، به سامانه استعلام پلیس راهور مراجعه کرده و از میزان خلافی اطلاع حاصل کنید.

قرارداد فروش موتورسیکلت را دریافت کنید

اگر یک موتورسیکلت دست دوم می‌خرید، باید حتما قرارداد رسمی فروش را که نشان دهنده مبلغ پرداختی شما، هرگونه مالیات پرداخت شده و فروشنده موتورسیکلت است را دریافت کنید؛ چراکه برخی از فروشندگان خصوصی، تمامی نسخه‌های قرارداد را نزد خود نگاه می‌دارند که باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌شود. مشکلاتی ک بیشتر در ثبت پرونده و انجام سایر کارهای اداری نمود پیدا می‌کنند.

حتما شماره شناسه وسیله نقلیه را بررسی کنید

لازم است بدانید که موتورسیکلت‌ها نیز مانند خودروها، دارای شماره شناسه هستند. لذا در هنگام خرید یک موتور دست دوم، مطمئن شوید که VIN موتورسیکلت با VIN موجود در تمام اوراق مطابقت دارد. همچنین باید از یکسان بودن VINهای تمامی اجزا اطمینان حاصل کنید. این مسئله از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که دیگر موتورسیکلتی از برند سوزوکی را با موتور پالسِ باجاج نخرید!

سوابق بیمه را بررسی کنید

یکی از خطرات خرید موتور دست دوم، عدم مراقبت کافی از آن است؛ چراکه موتورسیکلت‌ها نیز به مانند خودرو، نیازمند تعمیر و نگهداری مداوم هستند. لذا لازم است که از نگهداری مناسب موتورسیکلت موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. البته لزومی هم ندارد که این اطلاعات را از فروشنده دریافت کنید. ولی باید بدانید که قیمت موتورسیکلتی بدون سوابق بیمه، قیمتی همتراز سایر موارد نخواهد داشت و لازم است که مبلغی را به عنوان حق بیمه آن کم کنید.

از تغییرات و اصلاحات انجام شده روی موتورسیکلت اطلاع داشته باشید

بسیاری از مردم دوست دارند که موتور خود را مطابق سلیقه و نیازهایشان تغییر دهند. استفاده از اگزوزهای پرسروصدا، رنگ کروم و یا تغییر موتور برای بسیاری از افراد، به اندازه روکش و نوارهای چرم اهمیت دارد. بنابرین لازم است که در حین خرید یک موتورسیکلت دست دوم دستکاری شده، از صحت و اصولی بودن این تغییرات اطمینان حاصل کنید. البته تغییر رنگ یا زین مشکل بزرگی به شمار نمی‌رود. ولی  برخی تغییرات می‌توانند عملکرد موتورسیکلت را به طرز قابل توجهی تحت شعاع خود قرار دهند و حتی مشکلات بزرگی را به وجود بیاورند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.