ماشین تشریفات روسای جمهور در جهان + تصاویر

حفاظت از سران مملکتی و بخصوص روسای‌جمهور کشورهای مختلف جهان، از مهم‌ترین و دشوارترین مسئولیت‌های نیروهای امنیتی همراه این افراد است. به همین دلیل، خودروهای روسای‌جمهور معمولا تفاوت‌های امنیتی با مدل‌های معمول دارد.

 از طرف دیگر در مواردی خودرویی که رئیس‌جمهور یک کشور از آن استفاده می‌کند، به علت ویژگی‌های خاص در سطح ملی و بین‌المللی شناخته و مشهور می‌شود. این خودروها با خودروهای معمولی تفاوت‌هایی دارند و بیشتر آنها ضدحریق، ضد گلوله و ضد انفجار هستند. گاهی هم ممکن است این خودروها بسیار معمولی باشند و از این جهت برای طیفی از مخاطبان جذاب جلوه کنند.

به گزارش خودروبرتر ، در ادامه مروری خواهیم داشت بر تعدادی از خودروهای مشهور روسای‌جمهور ایران و جهان و علت متفاوت بودن آنها با دیگر مدل‌های مشابه را بررسی می‌کنیم.

خودروهای رؤسای ‌جمهور آمریکا

ایده استفاده از ایمنی بالا برای خودروی رئیس‌جمهوری آمریکا از سال 1342/ 1963 و بعد از ترور جان اف. کندی شکل گرفت. جان اف. کندی هنگامی که سوار یک لیموزین لینکلن کابریو کوپه بود، ترور شد. پس از آن این خودرو و به طور کلی خودروهای روباز دیگر برای روسای‌جمهور استفاده نشد. کندی در دوران ریاست‌جمهوری گاهی با فورد تاندربرد مشهور خود نیز دیده می‌شد و به نظر می‌رسد علاقه بسیاری به خودروهای روباز داشت و در نهایت استفاده از یکی از همین خودروها باعث مرگ او شد. معمولا روسای‌جمهور برای حفظ پروتکل‌های سیاسی و امنیتی از خودروی مخصوص ریاست‌جمهوری برای تردد در زمان مسئولیت استفاده می‌کنند، اما در چند نمونه نادر افرادی بودند که در دوران ریاست‌جمهوری با خودروی شخصی خود تردد می‌کردند. بیل کلینتون از رئیس‌جمهورهایی بود که در بسیاری مواقع از فورد موستانگ شخصی خود و بدون راننده برای تردد استفاده می‌کرد.

اکنون خودروی اختصاصی رئیس‌جمهور آمریکا کادیلاک منحصر به فردی است که درهای آن به سنگینی درهای یک هواپیمای بوئینگ 757 است. بدنه این هیولای آمریکایی ضد گلوله و چرخ‌هایش ضد پنچری است. ضخامت بدنه این خودرو فولادی به قطر 10 سانتی‌متر و کابینش در مقابل گازهای شیمیایی کاملا ایمن است. علاوه بر این در این خودرو یک مخزن اکسیژن اضطراری و بانک خون کوچکی از گروه خونی رئیس‌جمهور برای تزریق در مواقع اضطراری قرار گرفته است.

اما شهرت این کادیلاک لیموزین از زمانی آغاز شد که اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هنگام پیاده شدن از خودرو هدف دوربین عکاسان خبری قرار گرفت. ضخامت در این خودرو حدود 20 سانتی متر است و به همین دلیل توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کادیلاک لیموزین از ایمن‌ترین خودروهای جهان است که بدنه آن از چند لایه فولاد و سرامیک تشکیل شده و شیشه‌های هشت تنی ضد گلوله دارد. شاسی آن نیز از استیل تقویت شده با ضخامت 7/12 سانتی‌متر ساخته شده است.

همچنین این خودرو مجهز به اسلحه دید در شب و دور برد، گاز اشک‌آور و قابلیت اتصال به خط امن برای برقراری تماس‌های محرمانه است. این خودرو از یک پیشرانه 5/6 لیتری بهره می‌برد و حداکثر سرعتش به 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قیمتش حدود 300 هزار پوند (نزدیک به 5/1 میلیارد تومان) است.

خودروهای مشهور

خودروهای روسای‌جمهوری پیشین ایران

به طور معمول، شخصیت‌های سیاسی که در کشور دارای مسئولیت هستند، طبق پروتکل‌های امنیتی از خودرو برای تردد استفاده می‌کنند.

یکی از خودروهای مشهور روسای ‌جمهور ‌جمهوری اسلامی ایران مرسدس بنز آبی رنگ مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. او که رئیس‌جمهور دوره‌های پنجم و ششم بود، در زمان ریاست‌جمهوری و بعد از آن با همین خودرو رفت و آمد می‌کرد. این خودرو از کلاس اس مرسدس بنز و دیفرانسیل عقب است و آخرین نمونه آن سال 1372/ 1993 تولید شده است. مرسدس بنز W126 نوع سدان دو مدل اتاق استاندارد و اتاق بلند دارد و در زمان تولید با 10 موتور مختلف بنزینی و دیزل عرضه شده است. خودروهای سفارشی این رده که برای حفاظت از شخصیت‌های کشورها تولید شده است، به صورت ضد گلوله ساخته می‌شد. این خودرو اکنون در اروپا و آمریکا با توجه به سال ساخت، نوع موتور، امکانات و سلامت خودرو از 6 تا 30 هزار دلار قیمت دارد.

همچنین محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور دوره نهم و دهم، خودروی پژو 504 سوار می‌شد که با آغاز دوران ریاست‌جمهوری، پژو پارس به عنوان خودروی حفاظتی او انتخاب شد.

او بعد از گذشت یک دوره از ریاست‌جمهوری نیز خودروی خود را به حراج برای خیریه گذاشت. پژو 504 تا سال 1983/1362 در اروپا تولید می‌شد و خودرویی بود که به لحاظ قیمت و فضای داخل در زمان خود بسیار محبوب بود. این خودرو اکنون با قیمت حدود 5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

خودروهای مشهور

خودروی رئیس‌جمهور هندوستان، پراناب موخرجی

هندوستان از کشورهایی است که برای عبور و مرور مقامات سیاسی از خودروی خارجی استفاده می کند. پراناب موخرجی، رئیس‌جمهور کشور هند از یک خودروی بنز کلاس اس (S600)برای تردد استفاده می‌کند که ضد گلوله است و با لاستیک صاف می‌تواند تا صدها کیلومتر را بپیماید. البته این خودرو مخصوص روسای‌جمهور هند است و رئیس‌جمهور پیشین نیز با همین خودرو رفت و آمد می‌کرده است.

این خودرو مجهز به تجهیزات ایمنی و کپسول اکسیژن است و قابلیت مقاومت در برابر حملات شیمیایی را دارد. در مجموع، مرسدس بنز اس600 خودروی مخصوص سیاستمداران ارشد آلمان است. طراحی داخلی این خودرو وقار خاصی به آن بخشیده و صندلی‌های عقب این مدل مرسدس بنز از نظر راحتی با تخت پادشاهان مقایسه می‌شود!

خودروهای مشهور

خودروی رؤسای ‌جمهور فرانسه

خودروهای فرانسوی مثل پژو و سیتروئن گرچه خودروی‌هایی باکیفیت و شهرت جهانی دارند، اما در مقابل بسیاری از خودروهای لوکس آلمانی و آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. بر خلاف بیشتر روسای‌جمهوری که از خودروی ملی به عنوان خودروی رسمی استفاده می‌کنند، شارل دو گل از روسای‌جمهور اسبق فرانسه، از خودروی آلمانی هورخ مدل 830 استفاده می‌کرد. البته او بعد از مدت‌ها تصمیم به استفاده از خودروی وطنی گرفت. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه نیز از یک سیتروئن DS5 هیبریدی به عنوان خودروی رسمی استفاده ‌کرد. خودروی DS خط تولید مستقل و لوکس پژو ـ سیتروئن است که طراحی ظاهری آن خلاقانه و متفاوت از خودروهای دیگر فرانسوی است. همان‌طور که خودروی لکسوس شرکت تویوتا و اینفینیتی شرکت نیسان نیز خودروهای لوکس خودروسازان مشهور ژاپن هستند.

خودروهای مشهور

خودروی رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهور روسیه که تا چند سال پیش از لیموزین‌های مرسدس بنز به عنوان خودروی رسمی استفاده می‌کرد، اکنون سوار یک زیل لیموزین می‌شود که از نظر امنیت حتی در برابر حملات هسته‌ای و شیمیایی مقاوم است. پوتین از سیاستمداران میلیاردر جهان است و طبیعی است که این ثروت حتی در وسیله نقلیه او مشهود باشد. در مجموع همه قطعات این خودرو در روسیه ساخته شده و مجهز به آخرین فناوری روسیه طراحی شده است. شرکت خودروسازی زیل روسیه این خودرو را در طول شش سال طراحی کرده و ساخته است. وزن این زیل لیموزین شش‌در تقریبا 16 تن است و لایه‌ای از تیتانیوم در بدنه آن به کار رفته است. اتاق این خودرو که به صورت الکترونیکی اداره می‌شود، قابلیت آن را دارد که در حال حرکت به یک سالن تماس و نشست‌های سری تبدیل شود. شیشه‌های این خودرو ضد گلوله و ضد موشک است و گفته می‌شود حتی می‌توان یک جنگ را از درون این خودرو اداره کرد. این زیل لیموزین قابلیت قرار گرفتن فرمان در سمت راست و چپ را دارد و پوتین در همه سفرهای خارجی، خودروی شخصی اش را همراه می‌برد.

خودروهای مشهور

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.