برلیانس H220 یا پژو 206 تیپ 5 ؛ کدام بهتر است؟

طراحی

پژو 206 امسال وارد هفدهمین سال حضورش در بازار ایران شده است و آنقدر برای ایرانیان شناخته‌شده هست که شاید صحبت‌کردن در مورد طراحی‌اش فقط اتلاف وقت باشد اما اگر بخواهیم برگشته و نیم‌نگاهی به طراحی آن داشته باشیم، آن را چه در مورد بدنه و چه در مورد کابین نسبت به سال طراحی اولیه‌اش (1998 میلادی) خوب و متناسب می‌یابیم، ضمن آنکه ویژگی کلی طراحی آن سال‌های خودروسازان اروپایی یعنی ماندگاری طراحی و دیر کهنه‌شدنش را هم تا حدودی با خود دارد اما با همه این اوصاف اکنون و در سال 1395 شمسی چهره 206 بیش از پیش خسته‌کننده و تکراری به نظر می‌رسد. در مقابل برلیانس‌ H220 با خط و خطوط طراحی‌اش به وضوح جوان‌تر بودنش را اعلام می‌کند؛ گرچه عامه‌پسندی و تناسب طراحی 206 را ندارد اما در مجموع جذاب جلوه می‌کند. طراحی داشبورد برلیانس هم با وجود داشتن برخی نکات ضعف در بخش میانی و بی‌کیفیت جلوه کردن بعضی قطعات در مجموع با ماهیت کلی خودرو هماهنگ است و مقابل رقیب کهنه‌کارش آنچنان کم نمی‌آورد.

ابعاد و فضای داخلی

پژو 206 به ترتیب دارای طول‌، عرض و ارتفاع 3822‌، 1652 و 1432 میلی‌متر است ضمن آنکه دارای فاصله بین دو محور 2445 میلی‌متر است‌. فضای کابین و صندوق بار 206 به خصوص فضای پای سرنشینان عقب همیشه پاشنه‌ آشیل آن بوده است. با نگاهی به ابعاد H220 برای طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب به اعداد 4190‌، 1703 و 1482میلی‌متر به اضافه ‌فاصله بین دو محور 2570 میلی‌متر بر‌می‌خوریم که اندازه‌هایی بزرگ‌تر از 206 را نشان می‌دهد و نوید فضای بهتر برای سرنشینان است. ضمن آنکه طراحی کلی داشبورد برلیانس که در مجموع تخت‌تر از 206 است هم در بهتر شدن فضای سرنشینان جلو بی‌تأثیر نیست.

 مشخصات فنی

پژو 206 در نوع تیپ 5 به موتور مشهور TU5 مجهز است. این موتور 4سیلندر با حجم 1.6 لیتر و داشتن 16 سوپاپ قادر است حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس پنج‌سرعته‌ دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند‌. این پیشرانه در هر 100 کیلومتر 6.6 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی مصرف می‌کند. در مقابل رقیب چینی به موتور 4سیلندر سری BM15L با 1.5 لیتر حجم و 16 سوپاپ مجهز است که قادر است 102 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس پنج‌سرعته‌ دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند ضمن آنکه در هر 100کیلومتر به 6.4 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی نیاز دارد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی

206 تیپ 5 در ابتدای عرضه‌اش یعنی زمانی که هنوز درهای واردات خودرو به کشور بسته بود و از چینی‌های مونتاژی هم خبری نبود، یکی از مجهز‌ترین خودرو‌های بازار محسوب می‌شد و خیلی‌ها آن را با خودروهای گران‌تر مقایسه می‌کردند اما در حال حاضر امکانات رفاهی آن که در مدل فول شامل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی‌، فرمان هیدرولیک‌، سیستم تهویه مطبوع خودکار‌، قفل مرکزی با ریموت‌، سنسور دنده عقب‌، بلوتوث‌، سیستم صوتی با 4بلندگو و 2توییتر‌، مه‌شکن جلو و عقب‌، LCD تیپ B با دما‌سنج و… می‌شود، آنچنان به چشم نمی‌آید ولی هنوز هم در مقابل رقبایش و با توجه به قیمتش کاملا قابل قبول محسوب می‌شود از لحاظ ایمنی هم تیپ 5 در سطح خوبی قرار داشته و دارای ترمز‌های دیسکی در هر چهار چرخ (‌دیسک‌های جلو از نوع خنک‌شونده‌) به همراه سیستم‌های ABS و EBD و 2 ایربگ است‌. H220 نیز در مدل دستی مجهز به شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی‌، سیستم تهویه مطبوع دستی‌، سیستم صوتی با 4 بلند‌گو‌، مه‌شکن عقب‌، قفل مرکزی با ریموت‌، فرمان برقی‌، کامپیوتر سفری‌، رینگ 15 اینچی آلومینیومی و … است که در این بین فرمان برقی آن جالب توجه است اما نبود امکاناتی همچون مه‌شکن جلو و سنسور دنده عقب در این رده‌ قیمتی قابل تأمل است‌. در بخش ایمنی هم برلیانس H220 را به ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و کاسه‌ای در عقب به همراه سیستم‌های ABS و EBD و 2 ایربگ مجهز کرده است‌.

سخن پایانی

با نگاهی به ویژگی‌های این دو خودرو می‌توان تیپ 5 را برای افرادی که بیشتر از ظاهر و به‌روز بودن خودرو به مسائل فنی‌، تجهیزات رفاهی‌، در دسترس بودن قطعات یدکی و بازار دست دوم اهمیت می‌دهند، مناسب دانست‌. اما در مقابل رقیب چینی آمده است تا افرادی خسته از خانواده‌ تکراری پژو را که بیشتر اهل ریسک بوده‌، به ظاهر و به‌روز بودن خودروی خود بیش از همه چیز اهمیت می‌دهند و در عین ‌هاچ‌بک سوار‌شدن تحمل زیادی تنگ‌بودن فضای خودرو‌ی خود را ندارند، به خود جذب کند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 دیدگاه
  1. اس می گوید

    206 که 110 اسب بخار داشت دیگه تولید نمیشه اون قدیمی و فرانسوی بود الان خوشبینانه 105 باشه

  2. سعید می گوید

    اشتباه!

    موتور برلیانس 103 اسب بخار هست و موتور 206 فقط 105 اسب بخار

    تصویر اشتباه هست

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.