سایپا کوییک ؛ تمام نکاتی که باید در مورد محصول جدید سایپا بدانید

سایپا کوئیک

ساینا، فیس‌لیفت نسبتا ناموفقی است که سایپا 6 سال بعد از عرضه تیبا آن را به بازار فرستاد. اینکه می‌گوییم ناموفق چند دلیل دارد: اول اینکه وقتی می‌گوییم فیس‌لیفت، انتظار داریم که خودرو سابق را با چهره بهتری ببینیم اما سایپا با اغراق بیش از اندازه در ظاهر خودرو (به خصوص در سپر جلو) به جای آنکه حس جوانی و اسپرت را به مشتریان القا کند، حس و حال محصولی فیک را به بیننده‌اش تلقین کرد و حالا این شرکت از سایپا کوییک رونمایی کرد.

ضمن اینکه طراحی بسیار ضعیف قسمت عقب، عدم ارتقای کیفیت کابین و تغییر مختصر داشبورد باعث شده تا این روزها تمایل مشتریان به تیبا همچنان بیشتر از ساینا باشد. اما امروز قصد معرفی ساینا را نداریم! سایپا درصدد است تا با عرضه ساینا اتومات نظر مشتریان را دوباره به سمت این خودرو جلب کند.

ساینا اتومات با چند ویژگی جدید

گیربکس ساینا اتومات را کمپانی بلژیکی Punch تولید کرده و از نوع CVT با چهار دنده است. مشخصات دیگری از ساینا در دست نیست اما مدیران پانچ می‌گویند این گیربکس 1300 یورو قیمت دارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که ساینا اتومات حداقل 5 میلیون تومان گران‌تر از ساینا دستی باشد. علاوه‌بر تغییر گیربکس، ساینا اتومات قرار است به ویژگی‌های جدیدی مجهز شود مانند:کروز کنترل، فرمان برقی ،محدودکننده سرعت

امروز طی مراسمی با حضور رئیس مجلس، وزیر صنعت و مدیرعامل سایپا، از ساینا هاچ‌بک برای نخستین‌بار رونمایی می‌شود. این هاچ بک، که 2 سال طراحی و ساختش طول کشیده، ارزان‌ترین محصول داخلی است که گیربکس اتومات دارد.

چرا سایپا کوییک ؟

نام‌گذاری خودروها در صنعت خودرو از استاندارهای خاصی تبعیت می‌کند. این گونه نیست که هر خودروسازی با ارائه محصول جدید خود فی‌البداهه نامی را انتخاب کرده و خودروی خود را بدان نام بخوانند. قبل از هر چیز بهتر است مروری داشته باشیم بر روش و منش خودروسازان در انتخاب نام:

بررسی نام خودروهای شرکت‌های مطرح بین‌المللی، حاکی از آن است که نام‌گذاری به سه روش انجام می‌پذیرد:

  • روش واژه‌ای (Word method)
  • روش رقمی (Digit method)
  • روش ترکیبی (Hybrid method)

در روش واژه‌ای بسیاری از خودروسازان برای محصولات خود از اسامی خاص استفاده می‌کنند. واژه‌های استفاده شده در این روش، معمولاً از نظر معنی و مفهوم با ویژگی‌های خودرو تناسب دارد. مانند: نیسان قشقایی که بر گرفته از قومیت قشقایی ایران است یا هیوندای سانتافه که هم معنی خص دارد و هم برگفته از نام منطقه خاص است.

به عنوان مثال عبارت سانتافه: 1-  مرکز ایالت نیومکزیکو کشور ایلات متحده امریکا 2- در زبان اسپانیایی به معنای ایمان مقدس است 3- نام دهستانی است در استان گرانادای کشور اسپانیا 4- نام یکی از 23 ایالت کشور آرژانتین است) یا خودروی پراید که در فرهنگ لغت به معنی «غرور، سربلندی، فخر و مایه مباهات» است و اصطلاح انگلیسی «Take pride»  معادل اصطلاح «حس غرور داشتن» است.

روش رقمی شیوه دیگری برای برخی از خودروسازان برای نام‌گذاری محصولات خود است در این روش آنها تنها از اعداد و ارقام استفاده می‌کنند، مانند پژو 308، ب‌ام‌و 320، مزدا 929، رنو 21. در این سیستم، رقم انتخاب شده به یکی از ویژگی‌ها یا مشخصات فنی خودرو اشاره می‌کند.

به عنوان مثال در سیستم ب‌ام‌و رقم نخست نشانگر کلاس ابعادی خودرو و دو رقم بعدی (ضربدر 100) بیانگر حجم موتور خودرو است. در سیستم نامگذاری پژو، نیز رقم نخست بیانگر اندازه اتاق، رقم میانی به صورت ثابت «صفر» و رقم سوم بیانگر نسل خودرو است. در این سیستم اشاره‌ای به اندازه موتور نمی‌شود.

در روش ترکیبی نام‌گذاری خودروها از حرف و رقم به صورت توام استفاده می‌شود، معمولاً از یک حرف برای شناسایی اندازه اتاق یا نسل خودرو و از یک یا چند رقم برای معرفی اندازه موتور یا اطلاعات دیگر خودرو استفاده می‌‌ شود. مثلاً در روش مرسدس بنز، حرف نخست نشان دهنده کلاس بدنه خودرو و سه حرف دیگر (ضربدر 10) بیانگر حجم موتور است؛ نظیر مرسدس بنز E350.

اما سایپا، نام محصول جدیدش را سایپا کوییک گذاشته است. همانطور که گفتیم، این هاچ‌بک همان فیس‌لیفت تیبا 2 است که ابتدا با کد 212 در سایپا شناخته می‌شد ولی حالا نام کوییک روی آن گذاشته‌اند. احتمالا کوییک را از کلمه لاتین Quick به معنای سریع و تند قرض گرفته‌اند اما سایپا برای اثبات ایرانی بودنش، چیزهای دیگری می‌گوید! مثل اینکه:

کوییک نام طایفه ای از ایل‌های کرد است که در منطقه ژاورود ساکنند.
کوییک، نام روستایی در استان هرمزگان است. در استان کردستان و همچنین در شهر نقده نیز روستایی با این نام وجود دارد.

کوئیک نام تپه‌ای باستانی متعلق به هزاره چهارم میلادی است که در شهرستان جوانرود و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است.

مشخصات فنی سایپا کوییک

کوئیک به انجین 1.5 لیتری 87 اسبی ساینا مجهز است و گیربکس 5 سرعته دستی دارد اما نسخه فول آن به گیربکس CVT و همچنین فرمان برقی مجهز خواهد بود. رینگ 14 اینچی جدید، هشدار سرقت با بوق خودرو و بازشدن درب‌ها در هنگام تصادف، از ویژگی‌های کوییک هستند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. برسام می گوید

    با عرض پوزش اینی که از طرف سایپا گفتن کوییک نام ایله یا منطقه یا هرچیزی بیخود میگن. بلکه صرفا یکی از مدیران سایپا از این اسم خوشش اومده فکر کرده کلمه قشنگیه اصلا هم نفهمیده معنی و مفهومش چیه فقط یه جایی این کلمه رو شنیده. فکرش رو هم نمیکرده یه روزی یکی معنیش رو ازش سؤال کنه چون خودش معنی و مفهوم و دلیل اسم گذاری خودروسازهای خارجی رو نمیدونه فکر کرده اونا هم همینجوری یه اسمی میذارن. بعدش گفته خوب به نظر من هم کوییک خیلی خفنه! وگرنه عمرا مدیران سایپا یا ایران خودرو معنی اسامی خودروهایی مثل بنز یا بی ام دبلیو یا هایوندای رو بدونن.

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.