چگونه میتوان فهمید باتری ماشین شارژ است؟

چگونه میتوان فهمید باتری شارژ است

معمولا 3 روش برای این کار وجود دارد

1-استارت زدن

ابتدا باید کاری کرد که در اثر استارت زدن باتنری روشن نشود( مثلا وایر مرکزی کویل به دلکو جدا شود ) سپس در حود 15 ثانیه استارت زده شود . اگر درطول این مدت استارت به راحتی خورده شود . باتری شارژ است.

توجه : در این آزمایش باید از سلامت موتور و استارت مطمئن شده سپس آزمایش را انجام داد

2-استفاده از هیدرومتر

هیدرو متر یا غلظت سنج ( چگالی سنج ، جرم حجمی سنج) وسیله ایست که میزان جرم حجمی آب باتری را نشان میدهد.

هیدرومتر شامل یک کپسول میباشد که با ورود الکترولیت به هیدرومتر شناور میشود.این کپسول مدرج شده است و اعداد روی ان معمولا بین 1200 تا 1300 (کیلوگرم بر متر مکعب) یا 1.2 تا 1.3 (گرم بر سانتی متر مکعب ) میباشد. همانطور که قبلا در بخش الکترولیت باتری ذکر شد عدد استاندارد در دمای 15 درجه سانتی گراد 1280 کیلوگرم بر متر مکعب ( 1.28 گرم برسانتی متر مکعب ) میباشد . جدول زیر محدوده عددی برای تشخیص شارژ بودن باتری را نشان میدهد.

برای سهولت در خواندن هیدرومتر معمولا روی کپسول با سه رنگ مشخص میشود:رنگ سبز به عنوان محدوده شارژ، رنگ زرد یا سفید به عنوان محدوده نیمه شارژ و رنگ قرمز به عنوان محدوده دشارژ

3-آزمایش مدار باز

چراغهای جلو را برای چند دقیقه روشن کنید سپس آنرا خاموش کنید و ولتمتر را مطابق شکل به باتری متصل کنید:

عدد ولت را بخوانید. ولتاژ 12.6 نشانه شارژ بودن باتری و 12 نشانه دشارژ بودن باتری است.

شارژ کردن باتری

باتری ها را میتوان به 2 روش شارژ کرد .یکی شارژ کند (معمولی )و دیگری شارژ تند (سریع)

در شارژ کند مقدار کمی آمپر به باتری داده میشود ر عوض مدت زمان زیادی طول میکشد تا باتری شارژ شود.در شارژ سریع برعکس مقدار زیادی آمپر در مدت کوتاهی به باتری داده میشود تا پر شود.

 شارژ کند بهتر از شارژ سریع است چون احتمال صدمه دیدن صفحات باتری کمتر است . از شارژ سریع فقط برای شرایط خاص استفاده میشود ( دستگاه آن نیز با دستگاه شارژ کند متفاوت است).

شارژ کند

این نوع دستگاه شارژ دارای 2 سلکتور (کلید چرخشی )یکی برای آمپر و دیگری برای ولتاژ میباشد بعلاوه یک نشاندهنده  نیز برای هر کدام ( ولتاژ و آمپراژ ) لازم است . توجه : اکثر دستگاه های شارژر ایرانی فقط دارای یک نشاندهنده (آمپر ) میباشند – البته برخی از انها ظاهرا دارای نشاندهنده ولتاژ نیز هستند منتها اگر خوب دقت کنید ، میبینید که این نشاندهنده ولتاژ ورودی ( 220 ولت ) را نشان میدهند نه آنچه ما لازم داریم ( ولتاژ خروجی). حالا اینکه آقایون سازنده ها چطور تشخیص دادند یکی از این نشاندهنده ها زیادیه … دیگه باید برین از خودشون بپرسین ) دستگاه دارای 2 خروجی یکی مثبت و دیگری منفی و یک کلید اصلی و یک فیوز نیز میباشد.

توجه : اگر هنگام خرید شارژر باتری با عبارت چند تاییش رو میخای مواجه شدید زیاد تعجب نکنید . فروشندگان و ایضا سازندگان و بالاجبار خریداران شارژ ها را بر اساس تعداد باتری های 6 ولتی که دستگاه میتواند به طور همزمان ( بصورت سری ) شارژنماید دسته بندی کرده اند .مثلا شارژر باتری 8 تایی یعنی اینکه میتواند همزمان 8 باتری 6 ولتی را که بطور سری به دستگاه وصل شده اند را شارژ کند.

روش کار :

در تمام خانه ای باتری را جدا کنید . سطح الکترولیت هر خانه کنترل شود و اگر کم است فقط آب مقطر به آن اضافه شود .مثبت و منفی دستگاه را به قطبهای مثبت و منفی باتری متصل شود.

توجه : قبل از روشن کرد دستگاه به صحیح بودن اتصال ها توجه شود . ( مثبت به مثبت و منفی به منفی )

باید ولتاژ خروجی دستگاه  حدودا 20% بیشتر از ولتاژ باتری انتخاب شود ( مثلا برای شارژ باتری 12 ولتی حدودا 14 ولت ).آمپر خروجی دستگاه باید در حدود یکدهم آمپر-ساعت یا یک شانزدهم ظرفیت ذخیره یا یک چهلم تست در شرایط سرد انتخاب شود. ( مثلا اگر آمپر-ساعت باتری 60 است باید آمپر خروجی 6 انتخاب شود ) پس از شارژ کامل عدد آمپر به صفر نزدیک میشود که نشانه شارژ کامل باتری است.

 اگر به محض روشن کردن دستگاه در یکی از خانه ای باتری جوششی مشاهده شود نشانه خراب بودن آن انه باتری است

نکته : اگر باتری کاملا دشارژ باشد برای شارژ مجدد حدود 8 تا 12 ساعت زمان لازم است

شارژ سریع

مانند روش قبل منتها این نوع دستگاه توانایی خروج آمپر بالای  100 A را دارد . زمان شارژ در این نوع بین نیم تا یک ساعت میباشد.

نگهداری باتری و آزمایشات مربوطه

بررسی های ظاهری در یک نگاه

سطح الکترولیت به طور مرتب کنترل شود ( هر هوا گرم تر فاصله بازدید ها کوتاه تر)

اگر بدنه باتری چرب یا کثیف یا خیس شده حتما باآب ولرم شسته شود سپس کاملا خشک چون ممکن است باعث برق دزدی شود.آزمایش زیر وجود برق دزدی در مدار را نشان میدهد.(ولتاژ باید کمتر از 0.5 ولت و آمپر باید کمتر از 20 میلی آمپر باشد).

مطابق شکل اختلاف ولتاژ بین قطب و بست را بررسی کنید . این اختلاف باید صفر باشد.

هیچگاه در قطب باتری را با پیچ گوشتی و کابل و …. به یکدیگر متصل نکنید چون علاوه بر صدمه زدن به صفات باتری ممکن است باعث ترکیدن باتری شود

محل اتصال قطب ها و بست ها  باید کاملا تمیز و بدون رسوب و سولفاته شدن باشد مطابق شکا میتوان آنها را تمیز کرد.

اگر زمان استارت زدن طولانی باشد به صفحات باتری صدمه میخورد

برای جلوگیری از سفیدک زدن ( سولفاته کردن ) قطب های باتری میتوان پایه قطب ها ( محل تماس قطب  با درپوش ) را با مقداری گریس چرب نمود. امروزه واشرهای لاستکی یا نمدی برای جلوگیری ازسفیدک زدن قطب ها درلوازم یدکی ها فروخته میشود

زمان استفاده از باتری کمکی فقط و فقط باتری ها را بطور موازی به هم وصل کنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. میثم می گوید

    سلام باطری موتورسیکلت من در حالت موتور خاموش ۱۲.۸ هست سوییچ رو باز می کنم با روشن شدن چراغ ریز و ال سی دی و فعال شده پمپ بنزین میشه ۱۲.۲ و موقع استارت موتور برای کمتر از ۱ ثانیه میره روی ۱۰ و بعد بر میگرده روی ۱۳ .ولی موقع استارت باعث یه وقفه میشه و ساعت موتور ریست میشه

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.