استفاده از خودرو برای کشف مواد مخدر!!

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: نیروهای پلیس معمولاً برای یافتن آزمایشگاه‌های مواد مخدر، از حس بویایی قدرتمند سگ‌ها استفاده می‌کنند. حس بویای برخی سگ‌ها هزار برابر بهتر از انسان‌هاست؛ اما گروهی از دانشجویان دانشگاه نورث تگزاس نوعی فناوری ابداع کرده‌اند که می‌تواند بهتر از حس بویایی سگ‌ها باشد.

این ماجرا به ۸ ماه قبل برمی‌گردد؛ زمانی که گروهی به سرپرستی مدیر آزمایشگاه دانشگاه نورث تگزاس یک طیف‌سنج بزرگ و قابل حمل ساختند تا کیفیت هوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این طیف‌سنج که ممبرنس اینتل مس اسپکترومتری (Membrane Inlet Mass Spectrometry) نامیده شد، سیستمی بسیار بزرگ بود. در نتیجه برای این که قابل حمل شود، دانشجویان صندلی کنار راننده یک اتومبیل فورد فیوژن انرجی (Ford Fusion Energi) را خارج کردند و به جای آن یک سری کامپیوتر و حسگر داخل اتومبیل قرار دادند. بدین طریق طیف‌سنج بزرگ به شکل قابل حمل در آمد.

این گروه در واقع بدون این که بدانند، ابزاری ساخته بودند که می‌توانست برای تشخیص بوی آزمایشگاه‌های مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرد.

این فناوری از یک سری تحلیل‌گر گاز و ردیاب ذرات بهره می‌برد. همچنین این فناوری با استفاده از یک ورودی خاص بو که در داخل آینه سمت مخالف راننده قرار گرفته، می‌تواند رد مواد شیمیایی منحصربه‌فرد را از فاصله یک چهارم مایلی بو بکشد و موقعیت مکانی آن‌ها را در محدوده ۱۵ فوتی شناسایی کند. این روند کاملاً بی‌صدا و با دقت کامل صورت می‌گیرد تا خلاف‌کاران متوجه نشوند و فرار نکنند.

طبق گفته مدیر آزمایشگاه نورث تگزاس، این اتومبیل می‌تواند به تنهایی حرکت کند و در جاده به مسیر خود ادامه دهد. اگر بوی مواد شیمیایی یا مواد مخدر وجود داشته باشد، این اتومبیل موقعیت مکانی بو را به نیروهای پلیس اطلاع می‌دهد.

این گروه برای تنظیم میزان حساسیت این طیف سنج، مطالعات اصلی را در جنوبگان (به قاره‌ای گفته می‌شود که پیرامون قطب جنوب، زمین را در بر گرفته‌ است. این قاره سردترین نقطه کره زمین است و کمابیش تمام سطح آن با یخ پوشیده شده‌ است) که تمیزترین هوای زمین را دارد، انجام داده است. جدیدترین نسخه این طیف سنج به اندازه‌ای کوچک است که داخل یک جعبه دستی جای می‌گیرد. با این حال هنوز هیچ اداره یا سازمانی این جعبه را به کار نگرفته است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.