نقش مهم فناوری (توقف-شروع) در کاهش آلودگی هوا

دکتر کیت تائو، رادیولوژیستی در دانویل کالیفرنیا دارای ۳ مرسدس بنز آخرین مدل است که هر یک از آنها مجهز به فناوری صرفه‌جویی سوخت به نام «شروع – توقف» هستند.

این سیستم موجب صرفه‌جویی در سوخت و کاهش انتشار آن توسط فناوری برش موتور در زمان توقف کامل خودرو با ترمز گرفتن می‌شود.
نخستین اقدامی که دکتر تائو بعد از روشن شدن موتور انجام می‌دهد، کاهش مصرف انرژی است. در واقع مشکلی که دکتر تائو از آن یاد می‌کند توقف و راه‌اندازی ناگهانی دوباره است. او می‌گوید: شما در واقع این سیستم را به‌طور مداوم و در ترافیک و توقف وحشتناک احساس می‌کنید به‌طوری که شما در ۲۰ دقیقه می‌توانید ۵۰ بار چرخه روشن و خاموش شدن را شاهد باشید که این روند می‌تواند در نهایت راننده را عصبی کند.
به گفته کریستین بوکیچ سخنگوی شرکت مرسدس بنز، سیستم محافظت مرسدس‌بنز نوعی از فناوری است که با عنوان ECO شناخته می‌شود. مشتریان با هرگونه نگرانی همیشه انتخاب‌هایی برای پیروز شدن بر این سیستم و برای آغاز به کار وسیله نقلیه دارند.
این فناوری که درحال‌حاضر با عنوان «شروع – توقف» از آن یاد می‌شود، می‌تواند منجر به دیوانه شدن برخی افراد شود زیرا تولیدکنندگان با فشار شدید برای رعایت کردن استانداردهای اقتصادی سوخت تا سال ۲۰۲۵م و استفاده از روش‌های خلاقانه به دنبال بهره‌وری سوخت بنزین و دیزل موتورهای معمولی هستند.
از دیگر راهکارهای صرفه‌جویی در سوخت انتقال افزایش سرعت از ۶ به ۹ یا ۱۰ با استفاده از سیستم فرمان برق به جای مکانیکی، تزریق سوخت در فشار بالا به داخل سیلندر و کاهش مقاومت لاستیک‌ها است که می‌توان به سیستم شروع به توقف، صرفه‌جویی سوخت را اضافه کرد وبرت فسیتی، معاون دستیار انتقال قدرت فورد می‌گوید: می‌توان سیستم شروع ـ توقف را به سیستم صرفه‌جویی سوخت اضافه کرد بر این اساس با سیستم رانندگی متوسط، صرفه‌جویی ۳ تا ۵درصدی در مصرف سوخت به‌دست خواهد آمد اما با ماندن در پشت چراغ قرمزها و ترافیک برای مدت طولانی، این میزان به ۱۰درصد خواهد رسید به گفته وی، این سیستم به وضوح مصرف گاز را کاهش می‌دهد و هیچ بحثی نیست که با خاموش بودن موتور صرفه‌جویی در مصرف سوخت ایجاد خواهد شد.

start-stop-cars-pakistan
به گفته دکتر تائو، وی تاکنون تجربه‌ای در زمینه درجه صرفه‌جویی نداشته اما برآورد او این است که صرفه‌جویی در سوخت مصرفی با استفاده از این سیستم یک مایل در هر واگن است. با این وجود سیستم شروع – توقف در چند سال آینده در بیشتر خودروها وجود خواهد داشت
پیش‌بینی می‌شود تمام مدل‌های سال ۲۰۱۸ بیوک به این فناوری مجهز شوند. درحال‌حاضر بیوک به این پیشنهاد رویایی و ارائه آن فکر می‌کند. ضمن آنکه، این سیستم روی چند مدل شورولت و کادیلاک از جمله ATS، کروز، ایمپالا و مالیبو دیده می‌شود.
مایک دوهیمه طراح رشته فیات کرایسلر می‌گوید که بیشتر خودروهای فیات کرایسلر در طول زمان به این سیستم مجهز خواهند شد.
هنوز بسیاری از امریکایی‌ها تجربه استفاده از این فناوری را ندارند، در عوض این فناوری از لحاظ زیست‌محیطی و صرفه‌جویی سوخت مفید است اما با این حال بسیاری از افراد نظیر دکتر تائو آن را دوست نداشته و از آن استقبال نمی‌کنند.

تیم بارنز، طراح تولید مزدا در امریکا اعلام کرد تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که به‌طور تقریبی هر شخص سیستم شروع به توقف را خاموش می‌کند.
یکی از دلایلی که مزدا هنوز برنامه‌ای برای معرفی این فناوری به امریکا ندارد همین است در حالی‌که مزدا از سال ۲۰۱۰م این فناوری را به ژاپن پیشنهاد داده است.
تولیدکنندگان می‌گویند، مشتریان برای کار با این فناوری نیاز به تجربه بدون مرزی دارند. الریخ موهلیزن، سرپرست فروش و توسعه بوش که از سال ۲۰۰۷م تاکنون ۱۵میلیون واحد از سیستم شروع توقف را به فروش رسانده، معتقد است که شروع دوباره این سیستم باید سریع، ملایم، بدون صدا و با اندکی لرزش همراه باشد.
بیشتر تولیدکنندگان از فناوری مشابهی برای ایجاد و مدیریت سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. آقای موهلیزن نیز می‌گوید: زمانی که شما پای خود را از روی ترمز برمی‌دارید ضربه شتاب‌دهنده آغاز می‌شود.
موتورهای حرفه‌ای در وسایل نقلیه مجهز به این سیستم هیچ‌گاه متوقف نخواهند شد و مجموعه‌ای پیچیده از حسگرها، دمای کابین و موتور را کنترل می‌کند.
براساس این گزارش، صرفه‌جویی در سوخت معمولی، منجر به صرفه‌جویی در درآمدها خواهد شد به طوری که با قیمت گاز امروز، با ۵درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت سالانه ۴۰ دلار و هفته‌ای ۸۰ سنت صرفه‌جویی خواهد شد.
اما هزینه‌های جزئی در صرفه‌جویی و بی‌تمایلی مشتریان، تولیدکنندگان را از معرفی این فناوری دلسرد نمی‌کند. موهلیزن می‌گوید: در واقع هر وسیله نقلیه نیازمند فناوری شروع – توقف است و هنگامی که شما از آن استفاده می‌کنید، متعجب می‌شوید که چرا با وجود توقف، موتور همچنان روشن است؛ مانند این است که مسواک بزنید در حالی که شیر آب باز است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.