ترمز اتوماتیک چالش بزرگ خودروهای سنگین!

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر: بدون تردید برای بخش مهم دیگر در صنعت خودروسازی این کشور یعنی وسایل نقلیه نیمه‌سنگین و سنگین که به‌صورت عمده شامل کامیون‌ها و تریلرهای بزرگ و خودروهای حمل‌ونقل تجاری می‌شوند و مطابق آمار رسمی دولت، در سال‌های اخیر به طور میانگین موجب کشته شدن سالانه بیش از ۴ هزار نفر در تصادفات و سوانح رانندگی شده‌اند، سال‌های بسیار زیادی طول خواهد کشید تا این بخش مهم و بزرگ از وسایل نقلیه در ایالات متحده به فناوری مشابه در اتومبیل‌ها و خودروهای سبک (ترمز خودکار) مجهز شوند.

این سیستم کارآمد جدید ـ که به‌تازگی در جمع تولیدات سبک و اغلب لوکس خودروسازان مطرح دنیا ظهور پیدا کرده است ـ دارای دو قابلیت و کارکرد بسیار مهم و حیاتی است و به شکل هم‌زمان در اتومبیل‌ها عمل می‌کند، عملکرد این سیستم به این صورت است که اگر حواس و نگاه راننده از مسیری که در آن حرکت می‌کند به هر دلیلی منحرف شده و احتمال تصادف اتومبیل وی با خودروی جلویی او به یکباره افزایش پیدا کند، علاوه بر به صدا درآوردن آژیر هشدار دهنده برای راننده حواس‌پرت، به صورت خودکار ترمزهای اتومبیل را فعال کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را متوقف می‌کند.
در حال حاضر با در نظر گرفتن این که بیش از ۱۰میلیون دستگاه انواع وسایل نقلیه تجاری و سنگین در جاده‌های سراسر ایالات متحده در حال تردد هستند، توافق گسترده و فراگیر بین ۳ بخش مهم اشاره شده در ابتدای گزارش در حقیقت اقدامی بسیار مهم در حوزه تامین امنیت تردد در بزرگراه‌ها و جاده‌های شهری و بین‌شهری امریکا به شمار می‌رود.
براساس تحقیق صورت گرفته توسط موسسه تحقیقاتی خدمات بیمه‌ای و ایمنی بزرگراهی امریکا مشخص شده است که به‌کارگیری سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) در اتومبیل‌های سواری سبک باعث کاهش ۳۹درصدی تصادفات از پشت خودروها در مقایسه با خودروهایی شده است که از این سیستم استفاده نکرده‌اند.
مهم‌تر این‌که در نوع مشابه دیگری از این سوانح یعنی تصادف از پشت اتومبیل‌هایی که در آنها افرادی نیز دچار جراحت‌های بدنی شده‌اند، استفاده از این سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک دستاوردی به مراتب بزرگتر داشته و باعث کاهش ۴۲ درصدی این قبیل تصادفات رانندگی شده است. همچنین براساس پژوهش انستیتو تحقیقات حمل‌ونقل دانشگاه میشیگان، سیستم‌های پیشگیری از تصادفات و برخورد وسایل نقلیه مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) در تصادفات خودروهای سنگین نیز تاثیرات خوبی برجای گذاشته است به‌گونه‌ای که مطابق یافته‌های این تحقیق، بکارگیری سیستم AEB در کامیونت‌های سنگین باری منجر به کاهش تلفات انسانی این سوانح از ۴۷ درصد به ۴۴ درصد شده است و به همین دلیل است که در حال حاضر ۴ گروه صنعتی کلیدی در حوزه تولیدی خودروهای تجاری و سنگین امریکا با جدیت خواستار افزوده شدن این سیستم به محصولات‌شان به عنوان یکی از تجهیزات استاندارد و ضروری این تولیدات هستند.

ماه گذشته چند نهاد مدنی و عمومی شامل ائتلاف ایمنی کامیونت‌ها، مرکز ایمنی اتومبیل، باشگاه طرفداران ایمنی و امنیت آزادراه‌ها و اتومبیل‌ها و گروه امنیت جاده‌ها و معابر امریکا با ثبت رسمی یک دادخواست، از اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراهی امریکا (NHTSA) ـ به‌عنوان نهاد دولتی مسئول در حوزه حمل‌ونقل امریکا ـ درخواست کرده‌اند تا سیستم ترمز AEB را تبدیل به یک استاندارد اجباری برای کامیونت‌های سنگین تازه تولید شده کند.
راس رَدِر، سخنگوی انستیتوی بیمه ـ یک گروه صنعتی تجاری ـ در این‌باره می‌گوید: سیستم AEB به وضوح در کاهش میزان تصادفات وسایل نقلیه سواری و شخصی موثر بوده است و ما اعتقاد داریم که این سیستم علاوه بر خودروهای سواری سبک، در کاهش تعداد سوانح و تصادفات رانندگی وسایل نقلیه تجاری و سنگین نیز به طور قطع اثرات مثبتی برجای خواهد گذاشت.
اما در شرایطی که «NHTSA» دادخواست ارائه شده را پذیرفته و به صورت رسمی آن را ثبت کرده است تا به امروز هیچ جدول زمانی تعریف شده‌ای که نشان‌دهنده زمان شروع تغییرات درخواستی گروه‌های متقاضی باشد از سوی این اداره فدرال معرفی نشده است.
رَدِر، سخنگوی انستیتو خدمات بیمه‌ای در رابطه با این موضوع چنین خاطرنشان می‌کند: خواسته ما ممکن است در یک فرآیند وقتگیر و در دوره‌ای دراز مدت تحقق پیدا کند.
تحول و توسعه سیستم‌های ایمنی خودکار برای کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین تجاری در واقع شکل‌گیری یک چالش بزرگ است در حالی که برای اتومبیل‌های سواری، چنین چالشی وجود نداشت. این موضوع از سوی نات‌بروس مدیر بخش اعطای دیپلم در مرکز تحقیقات ایمنی وسایل نقلیه از زیرمجموعه‌های وزارت راه و ترابری امریکا عنوان شد.
بروس دلیل بروز این چالش را وزن بسیار سنگین‌تر و ابعاد بزرگتر کامیون‌ها و تریلرها در مقایسه با خودروهای سواری دانسته و اضافه می‌کند که ایجاد ثبات و تامین کنترل کامل برای یک خودروی سنگین به هیچ وجه قابل مقایسه با یک اتومبیل سواری سبک نیست.
بروس اما در عین حال تاکید می‌کند: به هر ترتیب واضح و روشن است که این فناوری‌های جدید می‌تواند تا حد زیادی از بروز تصادفات رانندگی و به‌ویژه برخورد مستقیم خودروها با یکدیگر جلوگیری کند و به همین دلیل صنعت تولید وسایل نقلیه سنگین به هر شکل که شده باید بتواند برخی مسائل تکنیکی و چالش‌های مربوط به استفاده از سیستم‌هایی مانند سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) را در حوزه خود رفع کرده و راهکارهای موثر ضروری را که نیاز دارد با تحقیق و پشتکار و فعالیت جدی به‌دست بیاورد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.