لاستیک چینی بخریم یا نخریم؟!!

در این اوضاع و احوال، کالاهای چینی همیشه برای ما نماد کالای بی کیفیت بوده و مصرف کنندگان را با مسائل متعددی در برابر این محصولات وارداتی روبرو کرده است.
اسباب بازی‌های آلوده به سرب، ظروف غذایی غیر قابل اطمینان و آلوده و…. یکی از چند مواردی است که به ذهن نگارنده آمده و به طور یقین شما هم داستان‌های متعددی با محصولات چینی داشته اید ولی به نظر شما باید در مورد لاستیک خودرو که ارتباط مستقیمی‌با زندگی شما نیز دارد مسامحه به خرج داد؟
شما برای چه چیزی پول پرداخت می‌کنید؟
مت ادموندز معاون خرده فروشی آنلاین TireRack.com که به فروش انواع قطعات خودرو از ترمز و برف پاک کن مشغول است می‌گوید:اگر صادقانه بگویم ما کالای چینی نداریم زیرا سطح عملکردی که ما به آن نیاز داریم در آنها یافت نمی‌شود”.
به طور معمول لاستیک‌های چینی با پایین ترین قیمت ممکن در حال رقابت با برترین‌های بازار هستند که البته خوش آب ورنگتر نیز بوده وکافی است شما بدانید که در مواد اولیه این تایرها صرفه جویی شده و در ضمن هزینه پایین تری برای تحقیق وتوسعه آنصرف شده است”.
مقادیر زیادی از مهندسی در بحث تولید تایر است زیرا در این مقطع است که همه چیز ار نحوه تاثیر پذیری تایر در شرایط مختلف مورد نحقیق و بررسی انجام می‌گیرد .
او همچنین عقیده دارد که برخی از شرکت‌های چینی به طور مستقیم از الگوهای آج دیگر سازندگان تایر شناخته شده استفاده می‌کنند که البته انها نیز شکایت می‌کنند ولی در کشو.ر سازنده چندان به این شکایت‌ها اهمیت داده نمی‌شود .
ولی این بدان معنی نیست که این کپی برداری به معنی کیفیت به همان اندازه خوب باشد زیرا مهندسی پیشرفته در لاستیک، برند تجاری و… فاصله بسیار زیادی با تایرهای کپی دارد.

Dynamic-Tire-Corp
ساخته شده در چین: بخریم یا نخریم؟
البته به خاطر اینکه چینی‌ها کپی کار هستند تمام محصولات این کشور آشغال نیست و شرکت‌های بزرگی هستند که تحت لایسنس آنان محصولات بسیار مرغوبی تولید می‌شود که از جمله این شرکت‌های می‌توان به اپل، سونی و… اشاره کرد.
به عنوان مثال برند درجه یک سازنده لاستیک یعنی بریجستون اقدام به تولید لاستیک در کشور چین با نام FUZION می‌کند که در همان کیفیت برتر بریجستون بوده و البته دارای قیمت و هزینه کمتری نیز به دلیل نیروی کار ارزان تر است.
در این کارخانه کنترل مواد خام به خوبی صورت پذیرفته و همان مهندسی بریجستون نیز بر آن اعمال می‌شود و دیگرکمتر می‌توان موارد تقبل را در آن یافت.
به هر حال خرید لاستیک‌های چینی با قیمت ارزان یک خرید هوشمندانه نیست زیرا با مشکلاتی همچون کاهش کشش،آج‌های سوال برانگیز و سر و صدای بالا از مجموعه لاستیک‌های فوق العاده ارزان ممکن است خودرو شما از جاده خارج شده و یا بعد از شش ماه مجبور به خرید لاستیک جدید و این بار غیر چینی شوید.
برایان ملیکو مدیرعامل شرکت Dynamic Tire Corp در این مورد عقیده دارد که کیفیت در برخی نمونه‌های چینی نیز یافت می‌شود هر چند شرکت او متخصص واردات مارک‌های مختلف تایر از چین است که نشانگر این است که برای شناخت لاستیک خوب چینی باید یک کاشناس خبره باشید و یا اینکه از یک شرکت معتبر خریداری کنید.
شرکت مذکور وارد کننده تایر برای خودروهای تجاری و همچنین کامیون‌های معدنی است که در این میان می‌توان به برندهایی همچون Sailun، Prime X، Triangle و Diamondback اشاره کرد که در این میان Sailun یکی از بزرگ ترین شرکت‌ها در این کسب و کار بوده و در کانادا،آمریکا بوده و البته این داستان فراتز ار آمریکا بوده و از طریق خرده فروشان و ۱۲۵ کشور جهان به خوبی به فروش می‌رسد.
علاوه بر این صنعت چینی کاملا قادر به ساخت وسایل و قطعات درجه یکی نیز است هر چند به طور یقین برای این افزایش کیفیت باید مدیریت صحیحی بر آن صورت بگیرد و برای نمونه بسیاری از قطعات هواپیماهایی که در بالای سرما در حال پرواز هستند ، قطعات اپل آیپاد و تلویزیون‌های صفحه تخت سونی نیز در این کشور و تحت لایسنس ساخته می‌شوند.
هر چند اگر تایر دارای مواد اولیه نامرغوب و مهندسی بدی باشد هر ان انتظار یک فاجعه از آن می‌رود.
در حال حاضر شرکت‌هایی مانند میچلین،گودیر،یوکوهاما و کانتیننتال لاستیک‌های خود را در چین می‌سازند و در ضمن پیرلی نیز بزرگترین شرکت لاستیک سازی است که در کشور چین وجود دارد.
میلکو برای اثبات کیفیت لاستیک‌های چینی مدنظر خود از یک رویداد خاص سخن می‌گوید که در ان مشتریان، فروشندگان و روزنامه نگاران خودرو دعوت به بررسی نمونه لاستیک‌ها و مقایسه پشت به پشت با مارک‌های تجاری دیگر سخن به میان اورده است تا بیش از بیش مصر بر کیفیت بالای لاستیک‌های چینی وارداتی خود کند.
البته چگونه ممکن است هر لاستیک بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر بوده و در ضمن مقرون به صرفه بوده و در عین حال دارای قابلیت رقابت باشد.
میلکو در این مورد می‌گوید:” تیم‌های مهندسی کوچکتر و به همان اندازه بازاریابی کم هزینه تر و البته نیروی کار ارزان تر باعث پایین تر بودن قیمت لاستیک‌های مذبور در مقایسه با برندهای معتبر این صنعت شده است.
به هر حال بازار لاستیک‌های چینی نیاز به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دارد تا در نهایت بتوانند محصولات رقابتی تری را روانه بازار کنند تا ضمن گسترش بازار خود رقیبی جدی برای برندهای مطرح باشند.
ولی تا آن زمان و بالاتر رفتن کیفیت محصولات چینی ،توصیه اکید به شما می‌کنیم که گول مقرون به صرفه بودن این لاستیک‌ها و قیمت ارزان آن را نخورید و با جان خود و البته دیگران بازی نکنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.